Nya DE-formationen regelfråga

Regelfrågor och förslag på husregler
bracobraco

Nya DE-formationen regelfråga

Inlägg av bracobraco »

Hej!

Har en regelfråga.

Frågan
Kan Archonen i nya Dark Eldar formationen, som kommer med i nya startboxen, (Purgation Squad eller något sådant heter den) markera fiendeenheter om Archonen sitter i en transport?

Relevanta regler
Kollade upp reglerna för transporter på s.80 i grundregelboken. Line of sight nämns ("Ranges and line of sight are measured from the fire point itself"). Men då det är i ett stycke som handlar just om att skjuta ut från fordonet, så är jag osäker på om detta ska tolkas som en generell regel eller en som specifikt gäller skjutande.

Förtydligande av situationen och mina personliga reflektioner:
Regeln som ges av formationen är att formationens Archon får, en gång per runda, välja en fiendeenhet (inom Line of Sight) som resten av enheterna från formationen får Pref. Enemy mot till sin nästa runda.

Men regeln förtydligar inte uttryckligen ifall LoS kan dras från en transport, om A. är embarkad, eller inte. och detta gör att det blir problem/vagt i förhållande till reglerna i grundboken. Särskilt med nya GW FAQen som verkar gå i linjen att inga effekter som inte är en skjutattack får "ta sig ur" transporter.
Tittar man på själva formationen så ser den rulingen, dock, lite märklig ut i sammanhanget: Formationen består av 1 enhet warriors, 1 raider, 1 enhet jetbikes och 1 archon.
Så om A. kan använda förmågan ifrån transporter, så är det en enkel liten formation som går att spela tillsammans direkt ur lådan
Om A. inte kan använda sin förmåga ifrån transporter, så behöver spelaren trixa och komma på olika sätt att ta sig runt den begränsningen, för att få ut något av formationsregeln (till skillnad från många andra formationer där de/reglerna ... bara funkar rakt av). Det verkar ointuitivt, känns inte som att formationen är tänkt att Archonen ska springa runt ensam till fots.

Jag har inte hittat några svar på denna frågan, så antingen är jag kass på att leta, eller är det bara jag som missar/övertänker ett uppenbart svar?

Hjälp och input vore uppskattat!
Tack!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Nya DE-formationen regelfråga

Inlägg av DHettNeck »

Man kan endast dra LoS ur fordon när man skjuter, aldrig annars. Så som jag uppfattar det funkar det inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kraftman

Re: Nya DE-formationen regelfråga

Inlägg av kraftman »

Jag tror att det är en miss från GW "som vanligt".

Rent logiskt så borde man kunna dra LOS med vad som helst förutom för psychic powers där det uttryckligen står att man bara får använda shooting attacks ur fordon.
Den formationen blir annars i princip värdelös...

Skriv svar