Tips kring Warhound titan

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Tips kring Warhound titan

Inlägg av Nurgle »

Blir lite sugen på en titan av alla bloggar här & batreps med titaner.

Tänker mig nåt lite mer lagom. En warhound typ.
Lyckas inte hitta reglerna för dem någonstans. Var hittar jag dem? Samt några tips rent allmänt innan jag slår till?

Pipkin

Re: Tips kring Warhound titan

Inlägg av Pipkin »

Reglerna finns i grundboken för apocalypse.
En Warhounden kan vara lite krånglig att bygga, framförallt benen och poisitioneringen av dessa, då den till skillnad från reavern inte nödvändigtvis blir helt stabil.

Se till att ha Gött om tid och planera verkligen ditt byggande.
Senast redigerad av 1 Pipkin, redigerad totalt 15 gånger.

Jonke

Inlägg av Jonke »

Vulcan mega boltern är ball men ganska under-whelming. Du dödar typ 7 marines om de står utan cover, 3-4 om de har cover eller invo.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Reglerna finns också i några sv HH-böckerna, förvisso för 30k men jag tror de är identiska. I 30k är reglerna som nedan:
750pts
AV 14/13/12
9hp
2 void shields

Och så lite specialregler men vi ska inte ge bort allt det roliga såhär :)

Vad gäller vapen, om det är de som är bäst i spelet du är ute efter, så är det turbo laser destructor (bara namnet låter ju D lång väg!) och/eller plasma blastgun du vill ha. De har 2 ggr 5" blast med str D och 2ggr str8/ap2 7" blast eller 1 str10/ap2 9" blast respektive per arm med vapnet. Två destructors skjuter alltså 4ggr 5" blast med str D. Plastma blastgun har två firing modes.

De andra vapnen är ytterst meh i jämförelse även om de är coolare modell- och fluffmässigt tycker jag. Vulcan mega bolter har tre skott mer än avenger gatling cannon och inferno gun är såvitt jag vet identisk med flamern som en av cerastus knightsen kan ha.

Se bara till att antingen magneta eller bulta axellederna så du kan byta vapen på den så bygger du inte in dig i något hörn.

Vad gäller modellen i sig, förutom att det är en av de absolut coolaste modellerna som någonsin gjorts alla kategorier, så gäller det vanliga för forgeworld och det är lika hra att förbereda sig mentalt på det innan :) Skiten måste tvättas noga innan med tandborste och det är inte nog, passformen är halvtaskig och du kommer få värma och rikta åtskilliga av delarna. Slipdammet är dessutom farligt att andas in vilket kan vara bra att veta om man sitter bland övriga familjen eller andra personer man bryr sig om :) Du bär också använda någon form av plastprimer innan du lägger på grundfärgen så att den fäster ordentligt,
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Pipkin

Inlägg av Pipkin »

Lägg märke till 40k apocalypse reglerna skiljer sig från HH reglerna.

Hunden är lite dyrare i HH, men har några specialregler extra (både bra och dåliga).

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Pipkin skrev:Reglerna finns i grundboken för apocalypse.
En Warhounden kan vara lite krånglig att bygga, framförallt benen och poisitioneringen av dessa, då den till skillnad från reavern inte nödvändigtvis blir helt stabil.

Se till att ha Gött om tid och planera verkligen ditt byggande.
Tack! Hmmm... så tålamod och pinning med grova grejer då...
Hittar dock inte Warhounden? Har nu kollat i Apocalypse I, I 2nd edition, II, II Space marines & forces of the inquisition med flera. Är det fel edition jag kollar i månne? Är jag full? Dags för nya linser? Vad gör jag för fel?
Jonke skrev:Vulcan mega boltern är ball men ganska under-whelming. Du dödar typ 7 marines om de står utan cover, 3-4 om de har cover eller invo.
quote="Elevatorlake"]Reglerna finns också i några sv HH-böckerna, förvisso för 30k men jag tror de är identiska. I 30k är reglerna som nedan:
750pts
AV 14/13/12
9hp
2 void shields

Och så lite specialregler men vi ska inte ge bort allt det roliga såhär :)

Vad gäller vapen, om det är de som är bäst i spelet du är ute efter, så är det turbo laser destructor (bara namnet låter ju D lång väg!) och/eller plasma blastgun du vill ha. De har 2 ggr 5" blast med str D och 2ggr str8/ap2 7" blast eller 1 str10/ap2 9" blast respektive per arm med vapnet. Två destructors skjuter alltså 4ggr 5" blast med str D. Plastma blastgun har två firing modes.

De andra vapnen är ytterst meh i jämförelse även om de är coolare modell- och fluffmässigt tycker jag. Vulcan mega bolter har tre skott mer än avenger gatling cannon och inferno gun är såvitt jag vet identisk med flamern som en av cerastus knightsen kan ha.

Se bara till att antingen magneta eller bulta axellederna så du kan byta vapen på den så bygger du inte in dig i något hörn.

Vad gäller modellen i sig, förutom att det är en av de absolut coolaste modellerna som någonsin gjorts alla kategorier, så gäller det vanliga för forgeworld och det är lika hra att förbereda sig mentalt på det innan :) Skiten måste tvättas noga innan med tandborste och det är inte nog, passformen är halvtaskig och du kommer få värma och rikta åtskilliga av delarna. Slipdammet är dessutom farligt att andas in vilket kan vara bra att veta om man sitter bland övriga familjen eller andra personer man bryr sig om :) Du bär också använda någon form av plastprimer innan du lägger på grundfärgen så att den fäster ordentligt,[/quote]

Låter riktigt ballt! D-vapen gillar vi. Och inte så farligt dyr. Billigare än en baronial court så man har råd med en del annat också i listan. Klokt också att magnetisera så man kan spela den lite "mjukare". Eller lite mindre stenhård :)

Tack för tipsen. Låter som något man inte slänger ihop på en kafferast utan ett rejält projekt.
Ska nog inte köpa en riktigt ännu då, får se till att hinna ikapp allt som står halvfärdigt först. Men kan fungera som motivation. Så jag sätter nog upp som mål att få klart X saker och DÅ får jag köpa en titan :) Det gäller att lura sig själv på ett bra sätt.

Och håller med - den är grymt snygg!
En absolut favorit är denna täckning. Kanske inte med gult huvud dock.

Image

Pipkin

Inlägg av Pipkin »

Alltså, i GWs grundbok för Apocalypse. Inte IA Apocalypse.

Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Pipkin skrev:Alltså, i GWs grundbok för Apocalypse. Inte IA Apocalypse.
Aaahaaaaa! Då blir det genast lite lättare :) Stort tack :)

Pipkin

Inlägg av Pipkin »

Nemas!
Kul med mer titaner :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Om man faktiskt vill kunna spela med sin titan känns en warhound som det klart bästa alternativet. En baronial Court må vara dyrare men jag tycker också den är betydligt bättre än en warhound för poängen. Den skjuter minst lika mycket, är betydligt bättre i närstrid (warhound har attack och initiativ 1...), har dubbelt så många HP och ett 4++. Warhounden har förvisso två voidshields men jag tar 4++ istället vilken dag i veckan som helst.

Det en warhound har som imperial knights inte kommer i närheten av, hur många de än är, är modellens coolhet och fluffet, det kanske viktigaste trots allt :)

En annan strategi hobbymässigt kan vara att köpa den direkt och sedan jobba på den lite nu och då. Det beror ju lite på hur man fungerar som person men det tar som sagt ett bra tag och kan bli lite tröstlöst ibland så det kan vara bra att blanda ett sådant projekt med några andra så man får lite ombyte.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar