Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Hur är BA codexen bruten?
-
Elevatorlake
Det är väl tvärtom, att de skulle behöva få en del av det godis som de andra chapters har fått. I stort sett alla andra chapters har väl avsevärt mycket mer godsaker att välja på än BA?Apocswe skrev:Hur är BA codexen bruten?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Jag menar att SM (har blivit med formationer), Eldar och Tau är de bästa codexarna.. Necrons är bra men inte over the top.
Bra skrivet. Precis så! Ibland vinner man, ibland förlorar man. Oavsett Codex kan man ju alltid sträva efter att bygga bra listor och spela dem så bra det går. Det är roligare med episka strider där man får döda saker och spränga prylar än att välta en träpjäs eller vända upp spelkortGonka Koff skrev: jovisst, det låter bra, men går det? Dom kanske kan övertala Stephen Hawking att samla ihop ett team av supergenier och efter ett par år få till nåt som faktiskt är balanserat, men inte en enda jäkla gamer kommer fatta att det är det ändå, så det är nog inte värt besväret.
40k ska va lite lagom obalanserat, det hör till. Jag är nöjd om dom tar bort dom riktiga brainfartsen (typ 15-20st) och sedan hyvlar resten lite på måfå.
Vill man spela balanserat kan man lira schack. 40k ska vara lagom obalanserat i stunden, men med en obalans som varierar över tid, vilket ger en typ av balans...
Jo visst, men spelet har aldrig varit så trasigt som det är nu. Vi hoppas på bättring.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Positivt med en ceo som spelar.
Positivt att man sett den negativa trenden och vill försöka vända den.
Positivt att man gör sig av med gamla idioter från ledningen.
Positivt att man nämner ordet 'balansering'.
Vad som sedan kommer i slutändan får vi väl se, för min del så skulle det räckra bra med ändringar i modellen:
- för att en enhet skall nyttja en specialregel så skall alla modeller ha regeln. Förutsatt att den inte är enhetsspecifik. Adjöss hit and run spridning och stealth/shrouding till alla.
- se över magier. Gimpa invis och ta bort fortune(eldar och marines). Stjärnor är tråkiga...
Där hade jag varit överlycklig.
Positivt att man sett den negativa trenden och vill försöka vända den.
Positivt att man gör sig av med gamla idioter från ledningen.
Positivt att man nämner ordet 'balansering'.
Vad som sedan kommer i slutändan får vi väl se, för min del så skulle det räckra bra med ändringar i modellen:
- för att en enhet skall nyttja en specialregel så skall alla modeller ha regeln. Förutsatt att den inte är enhetsspecifik. Adjöss hit and run spridning och stealth/shrouding till alla.
- se över magier. Gimpa invis och ta bort fortune(eldar och marines). Stjärnor är tråkiga...
Där hade jag varit överlycklig.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
- NilssonHarHund
Jag skulle gärna spela 4th edition igen fast med dagens tactical objectives.
Det verkar ju ha funkat så bra för Privateer Press med deras Mk2 regler att de nu gör samma sak till sommaren när Mk3 är påväg.Flogger skrev:De behöver släppa en ny edition, skrota ALLA codexar och nollställa allting. Sedan släppa nya regler och nya poängnivåer på alla enheter i hela spelet, balanserade och speltestade. Sedan släpps alla dessa nya regler samma dag, för alla arméer.
Jag har dock svårt att tro att GW kommer lämna sitt en-faktion-i-taget koncept.
-
Flygmaskin
Jag tycker att det är svinhärligt att GW faktiskt har insett att det finns problem i sina regelsystem.
Jag kan bara se det positiva i bytet av CEO.
Ändringar jag vill se:
1. Formationer är kluriga och balla, men jag tycker alla regler är jävligt flummigt utspridda nu för tiden.
Va? Kan SM göra så?
Japp! I singelplayeräventyret där chapter Flame Burn spöar på grodor finns en formation som gör att mariner går 12" i movementfasen.
Antingen bör alla codex få en reprint med alla formationer/specialare samlade, eller så borde det finnas ett onlinearkiv med prylar som släppts som tillägg till redan existerande codex.
2. Spells. Balansen i spells tycker jag är för dålig. Om man drar det till sin spets så avgörs vissa matcher när en spelare rullar fram spells.
Om man kan nerfa "topspells" som till exempel invis och boosta vissa bottennapp så skulle det kännas grymt.
3. Codexbalans. Den ständiga frågan om starka/svaga codex kommer väll alltid att vara aktuell. Jag tror, som Gonka skriver, att spelet aldrig kommer att bli perfekt balanserat, men jag är helt okey med det. Dock så finns det även här några toppval och några bottennapp som är rätt uppenbara att fixa.
Här skulle det också vara nice om de kunde ordna ett onlinearkiv med codexfix som man kunde printa. Då kunde GW faktiskt nerfa/uppa enheter kontinuerligt.
4. Specialregler. Det är för lätt att få till alldeles för starka kombos. Specialregler sprider sig snabbare än kattaids och man borde kolla över lite vad som sprider sig. Olof har helt rätt i att stjärnor av dagens kaliber inte är speciellt intressanta.
Här kommer mina superkanoner med invis, shroud, stealth, fearless osv. Ballt...
5. Allieringar. Allieringar tycker jag kan vara så jävla rätt och coolt, men oftast blir det ju så klart pannkaka. Hela imperiet allierar sig hur som helst. Not cool!
Se över matrisen och kolla över vad en alliering rent regeltekniskt faktiskt innebär.
Jag kan bara se det positiva i bytet av CEO.
Ändringar jag vill se:
1. Formationer är kluriga och balla, men jag tycker alla regler är jävligt flummigt utspridda nu för tiden.
Va? Kan SM göra så?
Japp! I singelplayeräventyret där chapter Flame Burn spöar på grodor finns en formation som gör att mariner går 12" i movementfasen.
Antingen bör alla codex få en reprint med alla formationer/specialare samlade, eller så borde det finnas ett onlinearkiv med prylar som släppts som tillägg till redan existerande codex.
2. Spells. Balansen i spells tycker jag är för dålig. Om man drar det till sin spets så avgörs vissa matcher när en spelare rullar fram spells.
Om man kan nerfa "topspells" som till exempel invis och boosta vissa bottennapp så skulle det kännas grymt.
3. Codexbalans. Den ständiga frågan om starka/svaga codex kommer väll alltid att vara aktuell. Jag tror, som Gonka skriver, att spelet aldrig kommer att bli perfekt balanserat, men jag är helt okey med det. Dock så finns det även här några toppval och några bottennapp som är rätt uppenbara att fixa.
Här skulle det också vara nice om de kunde ordna ett onlinearkiv med codexfix som man kunde printa. Då kunde GW faktiskt nerfa/uppa enheter kontinuerligt.
4. Specialregler. Det är för lätt att få till alldeles för starka kombos. Specialregler sprider sig snabbare än kattaids och man borde kolla över lite vad som sprider sig. Olof har helt rätt i att stjärnor av dagens kaliber inte är speciellt intressanta.
Här kommer mina superkanoner med invis, shroud, stealth, fearless osv. Ballt...
5. Allieringar. Allieringar tycker jag kan vara så jävla rätt och coolt, men oftast blir det ju så klart pannkaka. Hela imperiet allierar sig hur som helst. Not cool!
Se över matrisen och kolla över vad en alliering rent regeltekniskt faktiskt innebär.
Människomat, till exempel spannmål.
- stormshaft
Får man önska sig en specifik regeländring så tycker jag GW borde låna/stjäla reglerna för figurernas höjd beroende på basstorlek från PP.
Det hade gynnat alla som gillar att bygga balla baser och udda poser på sina figurer, och man hade inte behövt använda laserpekare i någon större utsträckning för att se så man verkligen kan se huvudet och inte bara ena vingen, eller modeller som är byggda så de sitter ner/krälar fram på baserna.
Det hade ju krävt att GW spikat storlekarna på baserna för respektive figur och bestämt hur högt figurens "cylinder" sträcker sig och det är väl inte skitkul att tvingas modellera om sina figurers baser, men jag tror det känts bättre när det var normaliserat och alla var vana vid det.
Det hade gynnat alla som gillar att bygga balla baser och udda poser på sina figurer, och man hade inte behövt använda laserpekare i någon större utsträckning för att se så man verkligen kan se huvudet och inte bara ena vingen, eller modeller som är byggda så de sitter ner/krälar fram på baserna.
Det hade ju krävt att GW spikat storlekarna på baserna för respektive figur och bestämt hur högt figurens "cylinder" sträcker sig och det är väl inte skitkul att tvingas modellera om sina figurers baser, men jag tror det känts bättre när det var normaliserat och alla var vana vid det.