Blast frågor
Blast frågor
En dum fråga men vad händer om en blast scattrar av bordet, men fortfarande träffar?
Och får man träffa invisible units eller units i close combat med blasts och templates om du targetar en unit i närheten.
om man följer template reglerna med träffa så många som möjligt och inga freindly units såklart.
Och får man träffa invisible units eller units i close combat med blasts och templates om du targetar en unit i närheten.
om man följer template reglerna med träffa så många som möjligt och inga freindly units såklart.
CSM Night Lords 7000p + 3000p Khorne Daemonkin +2000p Adeptus Mechanicus
Re: Blast frågor
Om hålet i mitten av blasten är av bordet så räknas det som en miss och inga modeller träffas av den blasten.
Du kan inte frivilligt lägga en blast så att en close combat träffas (varken med direktskott, eller med flippen i en multiple barrage), men scattrande blasts kan fortfarande träffa modeller i close combats.
Invisibility gör bara att du inte kan targetta enheten med blasts; du kan fortfarande scattra in i dem, flippa multiple barrage in i dem, och skjuta på enheter i närheten och träffa invisibility-enheten.
Du kan inte frivilligt lägga en blast så att en close combat träffas (varken med direktskott, eller med flippen i en multiple barrage), men scattrande blasts kan fortfarande träffa modeller i close combats.
Invisibility gör bara att du inte kan targetta enheten med blasts; du kan fortfarande scattra in i dem, flippa multiple barrage in i dem, och skjuta på enheter i närheten och träffa invisibility-enheten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Så om en fiende unit står nära en annan unit i close combat.
Så blir jag tvingad att targeta nån gubbe ute i kanten där ingen av dom andra träffas.
Så länge inte alla gubbar står för nära för då slutar det vara frivilligt så jag får välja vilken gubbe jag vill i den enheten?
och det gäller inte för gubbar under en flyer eller brevid en invisible unit
Så blir jag tvingad att targeta nån gubbe ute i kanten där ingen av dom andra träffas.
Så länge inte alla gubbar står för nära för då slutar det vara frivilligt så jag får välja vilken gubbe jag vill i den enheten?
och det gäller inte för gubbar under en flyer eller brevid en invisible unit
Du får aldrig frivilligt lägga en blast så att den träffar en close combat. Om det inte finns ett ställe där du kan lägga blasten så att den inte träffar en close combat så får du inte lägga ut blasten alls.
Zoomande Flyers kan inte affekteras av blasts eller templates, så om en blast eller template träffar dem så händer inget alls. Swoopande Flying Monstrous Creatures däremot får bara inte bli targettade (alltså valda som primärt mål) av blasts och templates, så för dessa gäller detsamma som för enheter med Invisibility.
Invisibility gör bara att du inte kan skjuta med blasts och templates direkt på den enheten. Skjuter du t.ex. med en template på en enhet bakom en Invisibility-enhet så är het helt ok att även träffa modeller i Invisibility-enheten.
Zoomande Flyers kan inte affekteras av blasts eller templates, så om en blast eller template träffar dem så händer inget alls. Swoopande Flying Monstrous Creatures däremot får bara inte bli targettade (alltså valda som primärt mål) av blasts och templates, så för dessa gäller detsamma som för enheter med Invisibility.
Invisibility gör bara att du inte kan skjuta med blasts och templates direkt på den enheten. Skjuter du t.ex. med en template på en enhet bakom en Invisibility-enhet så är het helt ok att även träffa modeller i Invisibility-enheten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Tackar för bra och snabba svar.
"Frivilligt" stör mig dock borde stå att man inte får alls isf.
Kan inte komma på nån situation när man inte får sikta sin blast själv.
förutom om man sprängs men det är ju en annan sak.
Antar att templates inte får skjutas heller i samma situation. Om man blockat LoS med friendlys så han inte kan skjuta nån solo gubbe
En sista fråga om blasts bara. Om man scattrar runt ett hörn å träffar en unit man inte kan se så dör ingen eller hur?
såvida det inte är barrage eller ordonance då
"Frivilligt" stör mig dock borde stå att man inte får alls isf.
Kan inte komma på nån situation när man inte får sikta sin blast själv.
förutom om man sprängs men det är ju en annan sak.
Antar att templates inte får skjutas heller i samma situation. Om man blockat LoS med friendlys så han inte kan skjuta nån solo gubbe
En sista fråga om blasts bara. Om man scattrar runt ett hörn å träffar en unit man inte kan se så dör ingen eller hur?
såvida det inte är barrage eller ordonance då
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
"Frivilligt" har inte riktigt med saken att göra. Du får helt enkelt inte targeta en enhet i CC eller en enhet du bara får skjuta snap shots på. Däremot så kan denna enheten få blasten på sig om du scattrar (eller i fallet med snap shot, om man ställt sig för nära ett legalt mål).
Blasts kan döda modeller utanför LoS, så det går utmärkt att döda folk runt hörnet med dom.
Blasts kan döda modeller utanför LoS, så det går utmärkt att döda folk runt hörnet med dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Kan man targeta en enhet som står en tum från cc, den kommer träffa cc men inte dina modeller? Target ligger ju inte i cc.
Nej du får inte lägga blasten så den rör en modell i närstrid. (Är jag ganska säker på)
p. 49 Blast får inte läggas så de träffar någon som är Locked in combat. De kan scatter in och skadar då som vanligt.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.