Angående soft scores på turnering

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Robert
Hyffsat låg lägstanivå

Re: Angående soft scores på turnering

Inlägg av Robert »

softscores tycker jag är en trevligt men som vissa föreslår att sätta ihop det med spelresultat för att påverka vem som vinner turneringen är i min mening dåligt, Eskil kommer aldrig vinna turneringen även om han är super trevlig och vass på att måla för han är en kass spelare det ändå som kommer ske är att jag vinner turneringen istället för att komma 3a för att jag är trevligare än Hesselbergarna och målar bättre än Tröger vilket är ett dåligt system.

bättre som Daniel skrev med separata priser så den bästa målaren har chans att vinna eller den trevligaste pricken kan få pris.

Då kan man komma ihåg att det säger jag fastän det här systemet faktiskt gagnad mig sjukt mycket på flera turneringar.
/Kickern

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Om vi går tillbaka till första posten, och lämnar spåret om soft ska vara med i totalen eller inte till varje arrangör för en stund:

Hur tar man som arrangör på bästa sätt reda på vem som är den trevligaste pricken och vem som är den bästa målaren?

Vi verkar vara överens om att det ska utses. :D

petrus

Inlägg av petrus »

Robert skrev:softscores tycker jag är en trevligt men som vissa föreslår att sätta ihop det med spelresultat för att påverka vem som vinner turneringen är i min mening dåligt, Eskil kommer aldrig vinna turneringen även om han är super trevlig och vass på att måla för han är en kass spelare det ändå som kommer ske är att jag vinner turneringen istället för att komma 3a för att jag är trevligare än Hesselbergarna och målar bättre än Tröger vilket är ett dåligt system.

bättre som Daniel skrev med separata priser så den bästa målaren har chans att vinna eller den trevligaste pricken kan få pris.

Då kan man komma ihåg att det säger jag fastän det här systemet faktiskt gagnad mig sjukt mycket på flera turneringar.
Jag tycker det låter som ett bra system :D

Inte baserat på att just du ska vinna eller att jag faktiskt tycker du är trevligare än någon annan men att jag som motståndare förmodligen har haft det lite roligare, eftersom det är roligare att spela mot fina armeer och trevliga motståndare.
Sedan ska man såklart diversifiera lite och ha flera priser precis som Papa D föreslår men för mig som icke top spelare så gör de turneringen attraktivare och det tror jag fler i min sits håller med om.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Kaptenen skrev:Att spela mot en dryg, bakfull och ofokuserad motspelare eller mot en omålad armé när din egen är komplett gör att det känns som tid och pengar i sjön, det får inte antalet spelare att växa.
Så är det :!:

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Är inte den enkla lösningen följande:
Fimpa första, andra tredje plats och ersätt med:
Best overall
Best general
Most sporting
Best painted
Sluttjaffsat, alla nöjda. Ända fram tills en person kniper alla priser på en turnering...
Sen kan var och en ställa in sig på sitt mål inför turneringen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

refabricated skrev:Är inte den enkla lösningen följande:
Best overall
Best general
Most sporting
Best painted
Sluttjaffsat, alla nöjda. Ända fram tills en person kniper alla priser på en turnering...
Bra förslag!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Olof skrev:Eftersom man inte kan svara i arr-forumet så skriver jag här istället.

Jag tycker att soft scores kan vara en kul grej att testa men problemet är, som några tagit upp, att alla tycker så olika om målning, sportsmanship, fluffighet etc. Det kan man lösa genom att operationalisera de olika begreppen för att få ett rättvist system. Gör man inte det tror jag att systemet kan upplevas orättvist och slumpartat, speciellt av folk som får låga resultat på t ex sportsmanship.

Exempel:

Vad är en bra sportsman? Vissa tycker att en bra sportman låter en flytta en gubbe som man glömt flytta i movementfasen när man redan gått in i skyttefasen. Vissa andra tycker att detta är ok med tillägget "om det är uppenbart att han skulle gjort det". Andra hävdar att minnas vad man ska göra och göra de grejerna i rätt ordning är en viktig del av spelet, och följdaktligen något man kan vara mer eller mindre bra på samt tävla i, och tillåter därför inte att man i efterhand rättar till saker man missat. Vem är mest sportslig? Jag tycker inte att det finns något enkelt svar på frågan även om den kan debatteras.

Förslag:
En rimlig lösning som jag ser är att arrangörerna operationaliserar sportmanship i en lista av beteenden som man anser vara sportsliga för just det evenemanget - tänk lite som M-Wolfs målningsbedömning brukar se ut. Här är ett exempel på items som kan ingå i en sån lista.

Min motståndaren var trevlig under matchen ja/nej
Min motståndare spelade på utan att medvetet slowplaya ja/nej
Min motståndare slog sina tärningar klart och tydligt ja/nej ... och så vidare.

Efter att listan fyllts i räknar man ihop antalet ja och dessa blir personens poäng i sportsmanship.

Dessa bedömningar blir naturligtvis subjektiva men det är lättare att skapa sig en bild av vad sportsmanship innebär om man har en fast lista på beteenden man ska bedöma. Då ökar chansen också att alla bedömer samma sak när de bedömer sportsmanship vilken också ökar rättvisan i systemet.

Vilka items som ska vara med är naturligtvis en viktig fråga. Ska man t ex bedöma trevlighet? Alla kanske inte är charmtroll, vissa är blyga etc. Det kanske inte ska spela in på resultatet utan snarare hur man skötte sig i relation till den interaktion som spelet kräver.
Jag gillar det.
Allt är bra, men sista stycket är huvudet på spiken!

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Best overall
Best general
Most sporting
Best painted
Nix, minst en person inte nöjd. Det viktiga är inte att vinna en kategori. Det är kul att se hur bra man gjorde ifrån sig i varje kategori och överlag även om man inte vinner.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Best overall
Best general
Most sporting
Best painted
Tilltalande i teorin, vill bara höja ett varningens finger för best sportsman kategorin. Det blir bara så konstigt om man ska aktivt tävla i trevlighet. Jag har gjort det en gång på ett sydcon för jättelänge sen, jag hade ett hat-trick på tre best sports på raken bakom mig, och var för tillfället väldigt omotiverad på att "tävla 40k", för jag var upp över öronen nyförälskad och precis så fånig man kan vara i ett sådant tillstånd. Hursomhellst, jag satsade istället på att bara ro hem Best Sportsman igen.
Så jag smajlade, skojade, flörtade och spelade fånigt och tyckte jag var allmänt underbar. Tills i sista matchen då en erfaren Gastare sa åt mig att tagga ner efter att jag för tredje gången undrade om jag fick bjuda honom på en läsk.
Jag har aldrig veterligen fått så kassa sportsmanshippoäng som jag fick då. Det funkar liksom inte att gå all-in på sports, man blir då bara oundvikligen en fjäskande fjant, och sådana får inga sports.
För att vinna best sports krävs mer att man ser till att skapa en riktigt minnesvärd och spännande match där båda spelarna kämpar, tänker, rullar tärning och skrattar tillsammans.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Gonka Koff skrev:Det funkar liksom inte att gå all-in på sports, man blir då bara oundvikligen en fjäskande fjant, och sådana får inga sports.
För att vinna best sports krävs mer att man ser till att skapa en riktigt minnesvärd och spännande match där båda spelarna kämpar, tänker, rullar tärning och skrattar tillsammans.
Bra sagt! Det låter precis som Olofs OP, att det inte är trevlighet som ska bedömas. Att vara snäll, go och glad eller att känna alla redan sedan innan är inte samma sak som att vara en bra sportsman och det är dessutom en väldigt subjektiv uppfattning.
Vilket tar oss till det som jag tror Olof ville att tråden egentligen skulle handla om:
Är det möjligt att skapa struktur i Sportsman på något sätt så att det blir tydligt vad priset egentligen handlar om, för att därmed pusha för sådant beteende bland alla och skapa en medvetenhet?
För det är ju ett beteende och inte en personlighet som ska bedömas!

Går det att göra en mall?
Hur ska den så fall se ut?
Kan den användas på ett enkelt sätt?
Vad är viktigt att få med?

Skriv svar