Pedagogisk video av TANKSHOCK
Re: Pedagogisk video av TANKSHOCK
Hade wraithguards autoträffat och enbart fått sexor som resultat på D-tabellen så hade rätt många sagt att det var orimligt. Och det är nästan exakt samma grej som denna regelvidriga tankshock tolkning. Förutom att tanks finns i nästan alla arméer och de som kan ha flest får dem gratis.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
väl nu finns de ju wraithguards som autoträffar och på 3 plus tar en modell d3 wound som räknas som styrka 10 för instant death, så för de flesta modeller behövs de ingen sexa visserligen.Flogger skrev:Hade wraithguards autoträffat och enbart fått sexor som resultat på D-tabellen så hade rätt många sagt att det var orimligt.
Nåja, jag spelar ändå arméer så att fler saker som är brutna gör ingen skillnad för mina figurer, eldaroch tau spelarna kommer ändå håna mig om hur de wiper min armé runda två eller tre
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
str4 bara.morrikai skrev: väl nu finns de ju wraithguards som autoträffar och på 3 plus tar en modell d3 wound som räknas som styrka 10 för instant death, så för de flesta modeller behövs de ingen sexa visserligen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
I den större diskussionen tror jag att jag lutar mer åt hållet som tycker detta är rimligt. Det kom lite som en blixt från klar himmel, men helt ärligt tror jag detta är bra för metat och när folk har lärt sig hantera det kommer alla bara rycka på axlarna åt denna saken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Jag kan inget om regler men du (flogger) borde lätt få jobb på Plus,
Är det här rimligt? Ska det vara på det här viset!
Är det här rimligt? Ska det vara på det här viset!
Hmm... Det är alltså effektivare att använda tanks till att köra över gubbar än att använda dem till att skjuta dem?
Alla klarar av att flytta på sig, men eftersom de hamnar en bit från varandra så dör de allihop?
Som Fluffspelare i friendlygames så är det helt orimligt, fast vi skrattar ju också åt tå i cover.
Är det som i Floggers fina film de rular på ETC?
Alla klarar av att flytta på sig, men eftersom de hamnar en bit från varandra så dör de allihop?
Som Fluffspelare i friendlygames så är det helt orimligt, fast vi skrattar ju också åt tå i cover.
Är det som i Floggers fina film de rular på ETC?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Personligen tycker jag bara reglen lägger upp för tråkiga situationer.
Ingen kommer fånga en erfaren spelare med detta, de som kommer i kläm är de som åker på en turnering om året och inte läser på det senaste snusket. Och det kommer inte generera roliga miner...
----------------
Iaf, jag har två förslag till det hela. Som kanske löser "problem" som dessa för framtiden.
a;
Skapa ett dokument med husregler där arrangörer/spelare själva lätt kan välja vilka de vill skall gälla.
b;
Samla alla slamkrypar-regler på ett ställe, bilaga till swefaq eller vad som helst. I detta dokument förklarar man TYDLIGT hur allt går till och hur det funkar och varför. Helt enkelt göra tramset tydligare och minska risken för ledsna miner.
-----
Jag tillhör iaf dem som tröttnat på att rycka på axlarna åt saker som detta. Del av spelet eller ej...
Ingen kommer fånga en erfaren spelare med detta, de som kommer i kläm är de som åker på en turnering om året och inte läser på det senaste snusket. Och det kommer inte generera roliga miner...
----------------
Iaf, jag har två förslag till det hela. Som kanske löser "problem" som dessa för framtiden.
a;
Skapa ett dokument med husregler där arrangörer/spelare själva lätt kan välja vilka de vill skall gälla.
b;
Samla alla slamkrypar-regler på ett ställe, bilaga till swefaq eller vad som helst. I detta dokument förklarar man TYDLIGT hur allt går till och hur det funkar och varför. Helt enkelt göra tramset tydligare och minska risken för ledsna miner.
-----
Jag tillhör iaf dem som tröttnat på att rycka på axlarna åt saker som detta. Del av spelet eller ej...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
- NilssonHarHund
Ja! Som en av dem som åker på 1-3 turneringar per år och genom åren åkt dit på fler än en av denna sorts tramsiga regeltolkningar ser gärna en sådan bilaga. Då blir jag bara sur när någon utnyttjar en sådan regel mot mig. Det är som att vi spelar olika spel, ett som går ut på att få maximal utdelning av regeltolkningar, ett annat om att föreställa sig rimligheter i vår fantasivärld.refabricated skrev: Samla alla slamkrypar-regler på ett ställe, bilaga till swefaq eller vad som helst. I detta dokument förklarar man TYDLIGT hur allt går till och hur det funkar och varför. Helt enkelt göra tramset tydligare och minska risken för ledsna miner.
-----
Jag skulle aldrig få för mig att ställa tre land speeders runt en rhino innan den blir ett vrak för att döda hela innehållet, även om jag vet att det går. Regelmässigt korrekt såklart, men det tär i fluffnerven att tre flygande mojänger i närheten skulle hindra genetiska superkrigare att vandra ut genom porten guns blazing (att det står ett lager infanteri runt hela fordonet däremot, det känns rätt och riktigt, men det är ju lite svårare att åstadkomma).
Men så är jag väl 80% en Timmy och kanske 20% en Johnny. Kan vi göra svenska turneringar roligare för oss Timmys genom Olofs förslag?
Tror du tänker på Spike istället för Johnny (alt. har videon fått fel på det)NilssonHarHund skrev:...
Men så är jag väl 80% en Timmy och kanske 20% en Johnny. ...
Timmy/Johnny/Spike kommer ifrån Magic designern Mark Rosewater.
Timmy vill ha roligt och göra "feta grejer". I warhammer termer är det någon som spelar med en stor terminator dödstjärna i en land raider oavsett vad.
Johnny vill göra komplicerade interaktioner med många steg, I magic kännetäcknas de av att spela combo-decks av olika slag. I warhammer hade det väl översatts till att typ spela med en massa magier och gubbar som typ sänker LD och sen har shriek etc. Att vinna är sekundärt, att exekvera sin plan är primärt.
Spike är "win at all costs" Det är spelaren som spelar huvudsakligen för att vinna och riktigt bryr som om HUR hen vinner.
Varje spelare är en skala på Timmy/Johnny/Spike. Sen finns det även "Melvin" och "Vorthos" där Melvin är intresserad av hur regler interagerar och "mekaniken" i spelet och Vorthos är lore-nörden som kommer med en 100% fluffig Ultramarines armé målad exakt rätt med squad markings och uppbyggd enligt Codex Astares.
Fast enligt videon, och troligen även här, vill inte spike vinna no matter what utan hen vill vinna lite mer för sin taktiska kunnighet. Videon tar upp exemplet med miscast som dödar motståndarens tokdyra magiker.fauh skrev:Tror du tänker på Spike istället för Johnny (alt. har videon fått fel på det)NilssonHarHund skrev:...
Men så är jag väl 80% en Timmy och kanske 20% en Johnny. ...
Timmy/Johnny/Spike kommer ifrån Magic designern Mark Rosewater.
Timmy vill ha roligt och göra "feta grejer". I warhammer termer är det någon som spelar med en stor terminator dödstjärna i en land raider oavsett vad.
Johnny vill göra komplicerade interaktioner med många steg, I magic kännetäcknas de av att spela combo-decks av olika slag. I warhammer hade det väl översatts till att typ spela med en massa magier och gubbar som typ sänker LD och sen har shriek etc. Att vinna är sekundärt, att exekvera sin plan är primärt.
Spike är "win at all costs" Det är spelaren som spelar huvudsakligen för att vinna och riktigt bryr som om HUR hen vinner.
Varje spelare är en skala på Timmy/Johnny/Spike. Sen finns det även "Melvin" och "Vorthos" där Melvin är intresserad av hur regler interagerar och "mekaniken" i spelet och Vorthos är lore-nörden som kommer med en 100% fluffig Ultramarines armé målad exakt rätt med squad markings och uppbyggd enligt Codex Astares.
Ja' än't bittä'!