Listor

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Jacob

Re: Listor

Inlägg av Jacob »

Angående AM lista 55 som Gonka påpekade var fel, så var den mer tokig än så. Den var "uträknad" med den aktuella mallen, men jag missade ett minus för mina platoons (med 4 infantry squads med heavy weapons), så de kompar väsentligt mer än vad jag trodde (räknade med -17 då de i själva verket kompar -21).
Jag har fått göra om ganska mycket i listan för att få den korrekt. Listan följer nedan (observera att alla minus för heavy weapons och special weapons kommer längst ner).
Det är så klart inte toppen att ändra listan så här sent, men nu är den legal i alla fall (bestraffning av något slag är inget som jag kommer att protestera över). Se gärna över den, så att den stämmer den här gången.

/John

Astra Militarum

Company command squad, regimental standard, heavy bolter, krak grenades, chimera, hull heavy bolter, 155p, -11 comp

Infantry platoon 1, -16 comp

Platoon command squad, 30p

Infantry squad, lascannon, 70p

Infantry platoon 2, -16 comp

Platoon command squad, 30p

Infantry squad, autocannon, 60p

Veterans, 2 plasma guns, demolitions, chimera, hull heavy flamer, 185p, -12 comp

Veterans, 2 melta guns, chimera, hull heavy flamer, 145p, -12 comp

Special weapon squad, 3 grenade launchers, 45p, -1 comp

Hellhound, hull heavy flamer, smoke launchers, 130p, -4 comp

Rough riders, melta bomb (on sergeant), 60p, -3 comp

Leman russ battle tank, 150p, -10 comp

Leman russ demolisher, hull lascannon, 180p, -13 comp

Comp: -98 comp
Generic comp:
100th model: -7 comp
Melta gun: -4 comp
Plasma gun: -2 comp
Grenade launcher: -1 comp
Autocannon: -3 comp
Heavy bolter: +-0 comp
Lascannon: -3 comp
AVP 14 (inc. -2): -12 comp
Total comp: 300-130/10= 17.0
Total army cost: 1500p

fauh

Inlägg av fauh »

Tjenare!

Har via regeldiskussion insett att jag gjort ett grovt misstag i min lista. D-lorden får inte åka båt och känner att han inte vill vara med. Min fråga är då om även jag hade kunnat göra om min lista då den tappat lite av sin andemening eller om jag får ta och bita i det sura äpplet då min lista fortfarande är "legal", den är bara dålig för att jag är dålig på reglerna.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Hela vårt lag känner att vi är dåliga på att komp-opta och skulle vilja göra om våra listor...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Konfa

Inlägg av Konfa »

Härligt, det är precis sån här internetattityd som gör en riktigt taggad på att åka på turnering.

fauh

Inlägg av fauh »

För att förtydliga så är jag helt med på att bita i det sura äpplet men eftersom listor fortfarande ändras pga regelmissar och kompmissar så kände jag att det var värt ett försök och sedan hoppas på Hylander och MCs välvilja :-)

Jag har bara spelat i mindre än ett år så man gör ju fortfarande en hel del misstag. Men om folk blir sura eller känner sig lurade så är det bara att säga till så gör jag en Edit och så kan vi lägga ner hela diskussionen. Det vikigaste är ju trots allt att alla är på samma blad så alla kan vara goda och glada den 30e.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Om Konfa syftar på min post så kan jag hålla med om att den behövt en ( ;) ) för att bli ännu tydligare. Samtidigt är det så det känns - många av listorna som nu kommer ut gör en lite mörkrädd i hur hårda de är på komp 17. 45 Warbikerz, någon? Vi har helt missbedömt hur det går till att bygga tuffa listor som samtidigt är effektiva. Det kommer att bli uppförsbacke, men vi lär kämpa på. Med samma listor som innan. ;)

"We laugh because it's funny and we laugh because it's true." - Al Capone, The Untouchables.

(Att vara ny på spelet är en mycket bra anledning till misstag och att få rätta till dem.)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Konfa

Inlägg av Konfa »

Då gör jag direkt en pudel och ber om ursäkt! :) Jag trodde att det var ironiserande över posten ovanför.

Ber så hemskt mycket om ursäkt och kan bjuda på en straffläsk på plats.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Min lista är bäst... Optad eller inte...

Jag är bara så jävla nöjd med att få spela en lista som inte får highlander-komp-stryk.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Men Linus det är ju främst subkomp. Så malloptning spelar ju mindre roll.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

fauh skrev:För att förtydliga så är jag helt med på att bita i det sura äpplet men eftersom listor fortfarande ändras pga regelmissar och kompmissar så kände jag att det var värt ett försök och sedan hoppas på Hylander och MCs välvilja :-)

Jag har bara spelat i mindre än ett år så man gör ju fortfarande en hel del misstag. Men om folk blir sura eller känner sig lurade så är det bara att säga till så gör jag en Edit och så kan vi lägga ner hela diskussionen. Det vikigaste är ju trots allt att alla är på samma blad så alla kan vara goda och glada den 30e.
Tyvärr kan vi inte låta dig ändra nu. Jag förstår ditt problem, men då listorna nu är ute så kan vi inte tillåta ändringar för man in teär nöjd med sin lista.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar