Listor
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Listor
Harlequin ID 84: Som jag tolkade diskussionen i regeldelen av forumet kan man inte köpa en comms relay utan en annan fortification (bastion etc.). Listan borde väl därför vara illegal? Rätta mig gärna om jag har fel.
Mikael Ek
harlequinener är ju den dåliga eldar sorten så är inte expert men när det gälelr fortifications så tror jag att stronghold boken låter en köpa lösa grejor typ ammo dump com relay aoch sånt tjafs.
/Kickern
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Som jag ser det i stronghold assault kan man inte köpa saker löst, men jag har bara en lite halvrörig pdf att läsa i, så jag kan ha missat nått (men det tror jag inte).Robert skrev:harlequinener är ju den dåliga eldar sorten så är inte expert men när det gälelr fortifications så tror jag att stronghold boken låter en köpa lösa grejor typ ammo dump com relay aoch sånt tjafs.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Stronghold assault sida: 27
The following list summarises the rules for battlefield debris that can be purchased as an upgrade to a fortification, or as fortifications in their own right.
The following list summarises the rules for battlefield debris that can be purchased as an upgrade to a fortification, or as fortifications in their own right.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
- DHettNeck
Precis, den summerar reglerna för alla saker som antingen kan köpas som en uppgrade eller som en egen fortification, det betyder INTE att alla saker på listan kan köpas som en enskild fortification. Listan är bara en sammanfattning, den ger ingen möjlighet i sig att köpa sakerna (den har tex inga poängkostnader). Enda stället just comms relay finns att köpa är som en uppgradering.Papa D skrev:Stronghold assault sida: 27
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 9 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
OK:at av Neil och Hylander. Vi va tveksamma så vi verifiera med arr. Om de e fel får dessa säga att de e fel.
Förklaringen från Neil va precis tvärt om. DVS att de som står på debris under köpestället visar på hur dessa får användas. Är det fel - så får arr säga till så ändrar vi.
/D
Förklaringen från Neil va precis tvärt om. DVS att de som står på debris under köpestället visar på hur dessa får användas. Är det fel - så får arr säga till så ändrar vi.
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
- DHettNeck
Arrangörerna är fria att tolka saker hur dom vill, men jag tycker detta är extremt konstigt. Ingen i Sverige eller på ETC har nånsin spelat som ni nu försöker göra och jag tycker det går rakt emot reglerna. Vill arrangörerana tillåta det så fine. Kan jag då också få skicka in lite tvetydiga listor och hoppas att arrangörerna godkänner dom?
Här är det ENDA stället man kan köpa dom ifrån i hela boken:
Här är det ENDA stället man kan köpa dom ifrån i hela boken:
På nästa sida finns denna lista:BATTLEMENTS & BATTLEFIELD
Weapons and wargear litter the battlefields of the 41st Millennium.
Battlement & Battlefield upgrades are single pieces of battlefield debris. A list of the relevant descriptions and
rules for battlefield debris can be found opposite. Each fortification can purchase a single Battlement & Battlefield
upgrade from the list below. These are placed either on the fortification’s battlements (if it is a building with
battlements) or anywhere on the tabletop that is wholly within 6" of their fortification.
Ammunition Dump......20 pts
Comms Relay......20 pts
Gun Emplacement with Icarus Lascannon......35 pts
Gun Emplacement with Quad-gun......50 pts
Den ger på inget sätt ett sätt att köpa en comms realy löst, den är en sammanfattning där reglerna för dom olika sakerna står. Hur detta skulle kunna ge er rätten att köpa den löst är för mig helt oförståeligt.The following list summarises the rules for battlefield debris that can be purchased as an
upgrade to a fortification, or as fortifications in their own right.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Tröger - Jag har inte skickat in en tvetydig lista. Jag har innan jag skickat in en lista frågat arrangörerna hur de ställer sig till ett kapitel i en bok som ingen/få spelat med i svea. Arrangör i fråga har sedan svarat hur man ställer sig till kapitel jag refererat till och då har jag agerat på detta.
Folk har spelat med comms relay stand alone - Se fantasia.
Vi har åxå nästan alltid spelat med väldigt definerade regler kring fortifications i 40k, så när jag/vi/mitt lag läste denna bok, dök en tolkning upp, som vi fråga om.
Jag sa också till arrangörer i fråga innan jag skickade in, att om det finns några tveksamheter kring detta vill jag inte skicka in listan då jag är säker på att någon anal paragrafryttare kommer anklaga MIG för fusk, och jag orkar inte med det....
Så vänligen, istället för att göra det jag just inte ville skulle ske, så kan vi låta dialogen gå via arrangörer.
/D
Folk har spelat med comms relay stand alone - Se fantasia.
Vi har åxå nästan alltid spelat med väldigt definerade regler kring fortifications i 40k, så när jag/vi/mitt lag läste denna bok, dök en tolkning upp, som vi fråga om.
Jag sa också till arrangörer i fråga innan jag skickade in, att om det finns några tveksamheter kring detta vill jag inte skicka in listan då jag är säker på att någon anal paragrafryttare kommer anklaga MIG för fusk, och jag orkar inte med det....
Så vänligen, istället för att göra det jag just inte ville skulle ske, så kan vi låta dialogen gå via arrangörer.
/D
- DHettNeck
Sorry, jag tycker detta är helt fel. Du vet att det du gör är shady, men istället för att ta upp det till en regel diskussion där folk kan komma med input så skickar du in en hemlig fråga till arrangörerna och försöker mygla dig till en fördel. För mig är det helt enkelt inte ett acceptabelt beteende och jag tänker protestera mot det.
Om nån kom undan med detta på FF så var det väl helt enkelt en miss av arrangörerna (som inte alltid har det bästa regelkunnandet). Att hävda att vi inte spelat med denna boken så mycket är extremt konstigt också då den har använts i två editioner vid det här laget, vilket snarare gör den till en av de mest välspelade "regelkällorna".
Jag kan lova, att om detta var lagligt hade vi sett single comms relays i 90% av alla ETC-listorna, men det gör vi inte. Det är en rätt bra indikation på att detta inte är regelrätt.
Med det sagt så är det upp till arrangörerana hur dom vill göra på sin turnering, dock kommer svfaq förmodligen rula detta inom kort i v7.3 (jag vet inte vad dom andra tycker, men jag bedömer chansen som ganska liten att dom skulle tycka att man får köpa dom löst).
Om nån kom undan med detta på FF så var det väl helt enkelt en miss av arrangörerna (som inte alltid har det bästa regelkunnandet). Att hävda att vi inte spelat med denna boken så mycket är extremt konstigt också då den har använts i två editioner vid det här laget, vilket snarare gör den till en av de mest välspelade "regelkällorna".
Jag kan lova, att om detta var lagligt hade vi sett single comms relays i 90% av alla ETC-listorna, men det gör vi inte. Det är en rätt bra indikation på att detta inte är regelrätt.
Med det sagt så är det upp till arrangörerana hur dom vill göra på sin turnering, dock kommer svfaq förmodligen rula detta inom kort i v7.3 (jag vet inte vad dom andra tycker, men jag bedömer chansen som ganska liten att dom skulle tycka att man får köpa dom löst).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Niel refererade till dialog inför just ETC när jag frågade honom...
ETC som referens e väl ganska konstigt, för där står det ju vilka fortifications man får köpa.. man får inte köpa en MASSA saker i stronghold - in fact skulle man kunna hävda att stronghold inte används alls utan man är kvar i 5th/6th rulebook fortifications bara.. DVS en house rule!!
Anledningen att det inte dök upp på forumet innan va för att vi hade lagmöte listinskicksdag då jag jagade dig om hur tessarct vault rörde sig...
Nej jag vet inte att jag gör något "shady" - jag med fler hade samsyn innan detta skickades in.
Men som jag sagt - om arrangörerna vill ändra sig för att tröger tycker det är fel, har jag redan innan inskick Tröger, flaggat för att det skulle va fine med mig då jag tog upp frågan just som jag sagt på inskicksdagen.
Jag är färdig och inväntar arrangörer och om de vill ändra sig i frågan så ändrar jag min lista.
/D
ETC som referens e väl ganska konstigt, för där står det ju vilka fortifications man får köpa.. man får inte köpa en MASSA saker i stronghold - in fact skulle man kunna hävda att stronghold inte används alls utan man är kvar i 5th/6th rulebook fortifications bara.. DVS en house rule!!
Anledningen att det inte dök upp på forumet innan va för att vi hade lagmöte listinskicksdag då jag jagade dig om hur tessarct vault rörde sig...
Nej jag vet inte att jag gör något "shady" - jag med fler hade samsyn innan detta skickades in.
Men som jag sagt - om arrangörerna vill ändra sig för att tröger tycker det är fel, har jag redan innan inskick Tröger, flaggat för att det skulle va fine med mig då jag tog upp frågan just som jag sagt på inskicksdagen.
Jag är färdig och inväntar arrangörer och om de vill ändra sig i frågan så ändrar jag min lista.
/D