TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info
Grymt! Tackar!
Så man ska inte skriva in vilken komp man ligger på enligt mallen?
-
Michael Carl
Finns fält för att ange kompen när man skickar in listorna.leidstedt skrev:Så man ska inte skriva in vilken komp man ligger på enligt mallen?
Vi vill undvika att se kompen innan vi kompar för att inte påverkas för mkt.leidstedt skrev:Så man ska inte skriva in vilken komp man ligger på enligt mallen?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Snabb Listbyggar fråga .
Är det ok att bygga en eldar lista med en vanlig fors org "den från regelboken" + En aspekt host ?
Är det ok att bygga en eldar lista med en vanlig fors org "den från regelboken" + En aspekt host ?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Ansolut.War_Cry skrev:Snabb Listbyggar fråga .
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Kan väl pitcha min tanke till missionsen här med.
Jag gillar att man har hela leken att arbeta med. Det är bra, det som inte är bra det är att hela tiden i alla missions bara dra 3 kort och kunna kasta 1. Det gör att man kan bli låst i handen med ett dåligt tidigt drag.
Under helgens turnering drog en av min motståndare:
- Issue a challenge
- Kingslayer
- Assassinate
Och där var hans hand låst. Givetvis klarar han inget av dem, kastar 1 och sedan drar han håll objektivet på andra sidan jorden. I runda 4 klarar han sitt första mission.
Ja, detta är en del av spelet MEN det är inte en bra del av spelet.
Jag skulle vilja att ni inför en ny husregel, eller ny och ny... De flesta bra spel som innefattar dragande av kort tillämpar denna regel.
Mulligan!
Generellt tillämpning är att man vaskar sin hand och drar en ny, fast med 1 kort mindre.
Under TT skulle det innebära att om man låste sig på 3 kort, vaskar dessa och drar 2 nya. Skiter dessa sig med så drar man 1 nytt och r det fortfarande kass så fick du iaf en chans. Givetvis så blir det lätt att missbruka detta så låt folk enbart tillämpa detta de 2 första rundorna av matchen. Då ka nman inte i slutet fiska efter specifika kort.
Sammanfattningsvis:
Jag vill se att ni i missions tillämpar "Mulligan"-regeln på tactical obj i runda 1-2. Där man kan kasta HELA sin hand och dra en ny med 1 kort mindre.
Jag gillar att man har hela leken att arbeta med. Det är bra, det som inte är bra det är att hela tiden i alla missions bara dra 3 kort och kunna kasta 1. Det gör att man kan bli låst i handen med ett dåligt tidigt drag.
Under helgens turnering drog en av min motståndare:
- Issue a challenge
- Kingslayer
- Assassinate
Och där var hans hand låst. Givetvis klarar han inget av dem, kastar 1 och sedan drar han håll objektivet på andra sidan jorden. I runda 4 klarar han sitt första mission.
Ja, detta är en del av spelet MEN det är inte en bra del av spelet.
Jag skulle vilja att ni inför en ny husregel, eller ny och ny... De flesta bra spel som innefattar dragande av kort tillämpar denna regel.
Mulligan!
Generellt tillämpning är att man vaskar sin hand och drar en ny, fast med 1 kort mindre.
Under TT skulle det innebära att om man låste sig på 3 kort, vaskar dessa och drar 2 nya. Skiter dessa sig med så drar man 1 nytt och r det fortfarande kass så fick du iaf en chans. Givetvis så blir det lätt att missbruka detta så låt folk enbart tillämpa detta de 2 första rundorna av matchen. Då ka nman inte i slutet fiska efter specifika kort.
Sammanfattningsvis:
Jag vill se att ni i missions tillämpar "Mulligan"-regeln på tactical obj i runda 1-2. Där man kan kasta HELA sin hand och dra en ny med 1 kort mindre.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag har lite funderingar på detta men är osäker på om vi skall ändra, nu efter listinskicket.
Dock är jag villig att testa detta i andra turneringar framöver.
Vidare har jag funderat lite på vad en mulligan gör och att dra 2 nya är kanske bra men det innebär att man också får slängt ett extra kort runda ett (om man fixar 0-1 av korten). Kanske lite väl bra.
Jag funderar på att man kanske skall få kasta extrakort med motprestationer av något slag.
* Tex att om man inte scorar TO så kan man kasta ett extra kort för varje KP man tog i rundan.
* Alternativt att man får kasta hela handen och dra 3 nya kort men då får motståndaren 1VP.
Dock är jag villig att testa detta i andra turneringar framöver.
Vidare har jag funderat lite på vad en mulligan gör och att dra 2 nya är kanske bra men det innebär att man också får slängt ett extra kort runda ett (om man fixar 0-1 av korten). Kanske lite väl bra.
Jag funderar på att man kanske skall få kasta extrakort med motprestationer av något slag.
* Tex att om man inte scorar TO så kan man kasta ett extra kort för varje KP man tog i rundan.
* Alternativt att man får kasta hela handen och dra 3 nya kort men då får motståndaren 1VP.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Du väljer att göra mulligan direkt efter du dragit kort. Så du kan aldrig klara 1, och sedan kasta 2.
1; Dra kort i början av turn.
2; Är korten skit/du är låst -> kasta ALLA kort du har på handen.
3; Dra nya kort, dock 1 mindre än vad du hade nyss.
4; Är du nöjd? Gå till 5, är du inte nöjd gå till 2.
5; Börja spela din runda.
Detta tillåts enligt förslag enbart i runda 1 och 2.
Som max kan man diska 10 kort per match, och då har du i den rundan sannolikt inte klarat ett enda kort.
Det är troligen alltid bättre att klara 1 mission än 'mulla', med den handen du har så har du 1 "säker" poäng, försöker du fiska fram de bra missionsen så riskerar du att inte klara ngt alls plus att du kastat ett kort som du skulle klarat.
1; Dra kort i början av turn.
2; Är korten skit/du är låst -> kasta ALLA kort du har på handen.
3; Dra nya kort, dock 1 mindre än vad du hade nyss.
4; Är du nöjd? Gå till 5, är du inte nöjd gå till 2.
5; Börja spela din runda.
Detta tillåts enligt förslag enbart i runda 1 och 2.
Som max kan man diska 10 kort per match, och då har du i den rundan sannolikt inte klarat ett enda kort.
Det är troligen alltid bättre att klara 1 mission än 'mulla', med den handen du har så har du 1 "säker" poäng, försöker du fiska fram de bra missionsen så riskerar du att inte klara ngt alls plus att du kastat ett kort som du skulle klarat.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär in
Jag röstar för Olofs förslag. Kan väl knappast vara ett problem att göra det tillägget efter listinskick. Inte som att det påverkar ens listbygge.