Dags att välja armé nummer två!

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Akhrat

Dags att välja armé nummer två!

Inlägg av Akhrat »

Hej! Har som nämt i annan tråd kört igång med mina Dark Eldar igen. Men kommer till största
sannolikhet bara spela med dom i friendly games. Har rensat ut massa från min gamla build och
kommer inte köpa på mig något mer. Men! Jag vill starta ett helt nytt projekt. Och tänkte köra igång
redan nu i Oktober. Har tre arméer som jag tänkte välja mellan som har en varsin speciell plats
i mitt hjärta. Tänkte skriva vilka dom är här nedan och lite för och nackdelar (enligt mig)

1. Space Wolves
+ Älskar deras fluff, har flera ljudböcker och tycker att dom är helt klart coolaste Chaptern.
+ Gillar figurerna. Skiljer sig helt från andra Marines.
+ Närstrid. Jag gillar det.

- Dom är Marines...
- Spelas redan Space Wolves i föreningen.
- Rädd för att dom ska bli enformiga.

2. Necrons
+ Bra armé för nybörjare har jag hört.
+ Snygga figurer (mestadels)
+ Stenhårda! Älskar att dom tål så mycket.
+ Stor variation.

- Inte insatt i deras fluff.
- Långsamma
- Enformiga att måla

3. Tau
+ Får ny bok (nästa vecka?)
+ Anledningen till att jag började spela 40K (2001?) Mycket feels för Tau.
+ Utan tvekan snyggaste figurerna. Animenörd som jag är.
+ Riktigt coola listor kan byggas.
+ Ser bra ut hur man än målar dom.
+ Gillar deras fluff

- Saknar nästan helt närstridsenheter.
- Rädd att även dom ska kännas enformiga.
- Har inte spelat Tau sedan 2001 (är det tre editions sen?)

Tack för att nu tittade. Lämna gärna en kommentar med några kloka ord :)

Gonka Koff

Re: Dags att välja armé nummer två!

Inlägg av Gonka Koff »

Jag har ett gäng arméer att välja bland och jag väljer oftast att spela med Necrons. Necrons har en fantastisk kodex och det finns massa olika sätt att bygga bra listor. Att dom ska vara långsamma som du skriver är en vanlig missuppfattning, -det finns massa snabba enheter.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Enformiga att måla behöver de inte heller vara. Du kan allt måla enheter individuellt om du vill, med några sammanhängande färger som binder ihop det. Necrons är uppbyggda i dynastier, och deras olika enheter kan motsvara olika elitstyrkor, uppdelningar, livvaktgarden etc.

Gnarph

Inlägg av Gnarph »

Vad gäller enformigheten så är det nog svårt att undvika att det känns lite enformigt om man vill ha någon sorts enhetlighet mellan sina enheter. Målar man Tau så kan man ju i alla fall gå lite crazy med kroots, drones m.m. om man känner sig uttråkad :)

Akhrat

Inlägg av Akhrat »

Ja jo det är ju sant det där med att se enhetligt ut :) Många har sagt till mig att man ska fokusera på dom figurer som man tycker
är snyggast och inte så mycket på själva spelandet. Men jag tänker ju att det är ju just där jag vill ha kul :)

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Att Necroner är långsamma är en klar feluppfattning. Helvete vad det susar runt öronen av olika flygplan, Wraithar, svävarnecroner och allsköns oknytt...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Akhrat

Inlägg av Akhrat »

Ja det är klart att själva listan spelar stor roll :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ska du spela för skojs skull eller vill du vinna turneringar med listorna du ska bygga? Det är ganska avgörande för valet av lista :)

Necrons är nog den codex som är mest allround tycker jag efter att ha spelat ganska mycket mot dem (aldrig med dem...). De har mycket skjuta, både i volym och kvalité (hög str/låg ap) beroende på vilket man vill, de har bra närstridsenheter och de går att bygga snabba listor med. Även om de kanske inte är eldar/dark eldarnsabba så är ju wraiths, scarabs, ghost arks, destroyers, lychguards/praetorians (kommer aldrig ihåg vilket som är jump) och deras "jetbikes" samt flyg är ju alla snabba och mobila. I och med att de har både ghost arks och flyg som är transporter så kan deras infanteri också bli snabbt om man bygger mekaniserade listor. Dessutom tål de otroligt mycket stryk med sitt förbanna reanimation :)

Gillar du anime/manga känns ju Tau däremot ganska givet. Visst är kanske de hårdaste listorna just nu en hög med missilesides och riptides som står längst bak och skjuter för allt vad tygen håller men det går att spela Tau på annat sätt också om man vill och är beredd att spela lite mjukare listor. Broadsides är långsamma men både vanliga crisis och riptides är faktiskt rätt snabba i och med att de är jet pack samt att de går att deep strika och med devil fish blir ju även fire warriors snabbare än vanligt infanteri. Gillar du suits så kan ju farsight enclaves vara något för dig där du kan spela listor med uteslutande suits.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar