Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Blood Angels

Inlägg av DHettNeck »

Fordonen bör ha lite extra minus styck. Men det viktiga är en hårdare eskalerande skala på fordonsminuset då många fast är mycket bättre än många "normala".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Falkman

Inlägg av Falkman »

Mutt skrev:Det enda jag inte håller med om är att techmarine ska få bättre comp för att han konkurerar med annat som är bättre. Att annat i listan är bättre gör väl inte honom sämre?
Det är väl precis det han blir. Iom att allt annat är bättre är han automatiskt ett ännu sämre val, eftersom han blir ännu mer utkonkurrerad än i vanliga SM-boken.
Sen är han dessutom inte IC, vilket han är i SM-boken. Han har inte heller Combat tactics.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Falkman skrev:
Mutt skrev:Det enda jag inte håller med om är att techmarine ska få bättre comp för att han konkurerar med annat som är bättre. Att annat i listan är bättre gör väl inte honom sämre?
Det är väl precis det han blir. Iom att allt annat är bättre är han automatiskt ett ännu sämre val, eftersom han blir ännu mer utkonkurrerad än i vanliga SM-boken.
Sen är han dessutom inte IC, vilket han är i SM-boken. Han har inte heller Combat tactics.
Om vi bortser från att han inte är IC, vilket gör honom sämre, så är han kanske ett sämra val av vad man har att välja på, men på slagfältet är han lika bra. Om inte bättre i och med att han kan laga bättre bilar.

Men utan IC kan jag tänka mig att han ska kompa bättre. Men med tanke på hur väl använd techmarinen normalt är så spelar det nog mindre roll om han kompar ett eller två bättre.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Falkman skrev:Nu har jag äntligen fått tag i codexen, så tänkte lägga in lite om mina HQ
Captain: Borde ha samma komp som en SM captain, men med nåt mer straff på sin jump pack, typ -3 eller -4 istället för -2, pga Descent of Angels.
Hur tänker du här? Hur ofta deepar man modeller med jump packs? Jag tror aldrig att jag har sett någon göra det i varken 4th eller 5th ed. (Jag har ett svagt minne av en match i 3rd där någon testade det.) Det är nästan alltid bättre att hoppa fram över slagfältet istället för att deepa och sedan bli stående där. Möjligen att DoA skall ge lite minus för Vanguard eller enheter med meltor, men knappt det.

Descent är en kul regel, men inte speciellt användbar.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Descent är en obehaglig film och inget mer än det.

Remember the first rule about Deep Strike...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Pah, jag Deep Strikeade en hel enhet med Assault Marines mot Jocke på senaste OSTen.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag deepade en enhet raptors med 2 meltas mot 3x land raiders... på BBC -08. Har inte hänt innan dess och inte igen. Ursäkta OT.

Instämmer i att fast-fordon ska få smaka komp-minus. Jag skulle lätt köpa fast för 15, 25 eller vad den nu kosta på alla preds/vindies.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Mortarion skrev:Möjligen att DoA skall ge lite minus för Vanguard eller enheter med meltor, men knappt det.

Förutom att Vanguards av nån anledning glömt av hur man Deepar snyggt (dom har inte DoA) så håller jag med, dubbla melta + DoA är lite styggt, men nåt extra minus... Meltan ger väl minus i sig?

Brutalmys

Inlägg av Brutalmys »

Norrland skrev: Förutom att Vanguards av nån anledning glömt av hur man Deepar snyggt (dom har inte DoA) så håller jag med
Vanguard har glömt det men deras jumppacks minns, så det går bra ändå.

Vanguards köps ju utan jumppacks och har därför inte Descent från början. BA Jumppacks ger däremot Descent till ägaren.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Mortarion skrev: Hur tänker du här? Hur ofta deepar man modeller med jump packs? Jag tror aldrig att jag har sett någon göra det i varken 4th eller 5th ed. (Jag har ett svagt minne av en match i 3rd där någon testade det.) Det är nästan alltid bättre att hoppa fram över slagfältet istället för att deepa och sedan bli stående där. Möjligen att DoA skall ge lite minus för Vanguard eller enheter med meltor, men knappt det.

Kan ju nämnas att jag inte har spelat 40k seriöst på turneringar än, så jag medger att min kunskap av hur bra DS är kanske skiljer sig från mängden, då vi väl mestadels spelar rätt snälla listor nere på klubben.
Dock så har du ju ändå ett val att Deepa in rätt träffsäkert, och har du en infernus pistol på en kapten och går med en 5manna assault squad med melta + infernus pistol så kan den där Deepen vara rätt effektiv, speciellt då du kan placera dom 3-4" från ett fordon och vara relativt säker, chansen att drälla in i nåt förminskas ordentligt med Descent of Angels.

Testade arméen för första gången idag mot en kompis, och min 5manna assault squad med just melta + infernus pistol Deepade 3" från hans dakkadread, scattrade 3" lite snett så jag hamnade 1½" bakom den och blåste sönder den rätt övertygande.
Såna trick är inte så jätteriskabla med Descent så jag anser nog att det ska ge nåt litet extra minus till alla som har regeln.
Dom blir ju bättre på att hoppa ut ur Stormravens också.
Norrland skrev:Förutom att Vanguards av nån anledning glömt av hur man Deepar snyggt (dom har inte DoA)
Som Brutalmys säger så får alla modeller som köper Jump packs Descent of Angels därifrån, så Vanguard med Jump packs har definitivt Descent of Angels.

Skriv svar