Bygga en chaos armé
Bygga en chaos armé
Jag började bygga en kaos armé för ungefär ett och halv år sen och sen dess kommit över en hel del figurer(bekanta som sålt av billigt) men jag tappade nånstans på vägen lusten med de hela när jag försökte bygga en armé med poäng och allt men flyttar nu till hösten till Umeå och bestämt mig för att ta med mig mina chaos space marine.
De jag har med mig är vad jag vill använda, jag har ingen koll på poängen utan de jag till en början vill fundera på om de som följer med är bra idéer.
HQ
Chaos lord på juggernot, ska jag ge honom murder sword eller axe of brand fury? Jag hade tänkt köpa några spawn till honom med
Elite.
Fyra terminetors med combi melta, två power maul (en är väl en chain axe men tänker räkna de som power maul), power fist och för champion ligthin claw. Detta är de närtrids vapen de hade när jag köpte de, championen är väl tekniskt sett en chaos lord modell men tänker ha den som om champion om de går bra.
chosen, fyra meltas en power fist och power sword på champion samt rhionos med havoc launcher
troops
två tio manna trupps med tilgång till fyra plasma och två flamers samt rhinos för båda med havoc launcher. jag har egentligen fem plasma så jag kan göra plamsa chosen och ge meltas till chaos space marrne trupperna, inga uppgraderingar på championsen
femtio kultister, 40 från dark vengance och tio extra från butiken (ungefär inte räknat de exakt)
fast attack
tre bikes två har både flamers och meltas på modellerade och champion har en muterad arm man kan säkert räkna som en power fist.
heavy support
vindicator, utan schakt blade modellerad på (byggde den själv av trasiga rhinos och leksaker)
fem havocs med fyra missle launcher fast jag tycker de mer ser ut som auto cannons
fem havocs med fyra heavy bolters som jag tänker räkna som auto cannons.
De jag undrar är om jag kan bygga en någorlunda solid och nybörjar vänlig armé av detta?
De jag har med mig är vad jag vill använda, jag har ingen koll på poängen utan de jag till en början vill fundera på om de som följer med är bra idéer.
HQ
Chaos lord på juggernot, ska jag ge honom murder sword eller axe of brand fury? Jag hade tänkt köpa några spawn till honom med
Elite.
Fyra terminetors med combi melta, två power maul (en är väl en chain axe men tänker räkna de som power maul), power fist och för champion ligthin claw. Detta är de närtrids vapen de hade när jag köpte de, championen är väl tekniskt sett en chaos lord modell men tänker ha den som om champion om de går bra.
chosen, fyra meltas en power fist och power sword på champion samt rhionos med havoc launcher
troops
två tio manna trupps med tilgång till fyra plasma och två flamers samt rhinos för båda med havoc launcher. jag har egentligen fem plasma så jag kan göra plamsa chosen och ge meltas till chaos space marrne trupperna, inga uppgraderingar på championsen
femtio kultister, 40 från dark vengance och tio extra från butiken (ungefär inte räknat de exakt)
fast attack
tre bikes två har både flamers och meltas på modellerade och champion har en muterad arm man kan säkert räkna som en power fist.
heavy support
vindicator, utan schakt blade modellerad på (byggde den själv av trasiga rhinos och leksaker)
fem havocs med fyra missle launcher fast jag tycker de mer ser ut som auto cannons
fem havocs med fyra heavy bolters som jag tänker räkna som auto cannons.
De jag undrar är om jag kan bygga en någorlunda solid och nybörjar vänlig armé av detta?
Re: Bygga en chaos armé
Jag har aldrig lirat chaos men tycker det ser väldigt blandat och bra ut. Tror du har en bra nybörjar armé.
Ett tips är att försöka fixa vapnen så det blir lättare för motståndaren att ha koll på vad som är vad, kör några testmatcher så du kan känna av vilka som passar in i din lista.
Mvh Kim
Ett tips är att försöka fixa vapnen så det blir lättare för motståndaren att ha koll på vad som är vad, kör några testmatcher så du kan känna av vilka som passar in i din lista.
Mvh Kim
-
Elevatorlake
Välkommen till Umeå! 
Ska du köra CSM eller daemonkin som codex?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Aldrig murdersword.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Det ser ut som kul grund!
Lite liknande det jag brukar spela. 1-2 deepande termosenheter. Jag kör alla med kombiplasmor bara...
Chosen är bäst med plasmor, jag kör dem ibland med 3 plasmor och en flamer... Havoc Lanunchers är inte så bra tyvärr. Kan på en enda Rhino som ska hänga bak nånstans.
Jag brukar köpa rhinos till mina Havocs och låta Cultister åka i dem! De bara lastar upp runda ett och drar iväg.
Du har allt om är bra i codexet om du kör havocs med autocannons, en sak skulle du kuna hotta med: Obliterators. De med Mark of Nurgle är absolut bäst... Och alla kör med Heldraken men det gillar jag inte
Men en Ap3 S6 torrrentflamer är inte illa förståss.
Lite liknande det jag brukar spela. 1-2 deepande termosenheter. Jag kör alla med kombiplasmor bara...
Chosen är bäst med plasmor, jag kör dem ibland med 3 plasmor och en flamer... Havoc Lanunchers är inte så bra tyvärr. Kan på en enda Rhino som ska hänga bak nånstans.
Jag brukar köpa rhinos till mina Havocs och låta Cultister åka i dem! De bara lastar upp runda ett och drar iväg.
Du har allt om är bra i codexet om du kör havocs med autocannons, en sak skulle du kuna hotta med: Obliterators. De med Mark of Nurgle är absolut bäst... Och alla kör med Heldraken men det gillar jag inte
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves
ETC 2009+2010: Dark Elves
-
Gonka Koff
Jag tänkte också tipsa om obliterators (i Nurle-form), det är en fantastiskt bra enhet. Bra start du har där, men... det är svårt att vinna med CSM, men däremot är det en väldigt bra armé att spela för att lära sig spelet. Jag har en massa arméer, men det är CSM-gubbarna som jag gillar mest. (Däremot vinner jag sällan med dom =))
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Om jag accepterar GW mystiska modellering av missile launcha så är de bara heavy boltersna som behöver fixas för att få en armé utan proxy, för jag ser personligen inga fördelar med heavy bolters över auto cannons. Så då är frågan, räcker de med att man ger heavy bolters längre eldrör eller krävs de mer i modellering för att de ska se bra ut?Kimich skrev:Jag har aldrig lirat chaos men tycker det ser väldigt blandat och bra ut. Tror du har en bra nybörjar armé.
Mvh Kim
Tack och jag tänker gå för csm, jag har redan codexen och suplmenten crimson slaugther, få se om jag använder den. Vet du förresten om Umeå har någon spelklubb där man kan börja prov spela armén och pröva lite listor över 100 poäng(insåg att jag med lätthet lär nå över de) samt kunna måla och bygga klart armén?Elevatorlake skrev:Välkommen till Umeå!
Synd jag har enda sen jag första gången som jag öppnade codexen tyckt om konceptet för murder sword men alltid känt att de lär sluta med något i stil med last samurai. jag lär nog pröva medveten om att jag nog får finna en annan hq istället med tiden, dessutom har jag ingen yxa insåg jag.Excessus skrev:Aldrig murdersword.
https://www.youtube.com/watch?v=sZTWCwqmgLc
Vad är fördelen med kombiplasmor över kombimelta för terminators och är tre eller fyr att föredra som antal?benmannen skrev:Det ser ut som kul grund!
Du har allt om är bra i codexet om du kör havocs med autocannons, en sak skulle du kuna hotta med: Obliterators. De med Mark of Nurgle är absolut bäst... Och alla kör med Heldraken men det gillar jag inteMen en Ap3 S6 torrrentflamer är inte illa förståss.
Om Jag tar fyra spceial vapen till chosen varför kan man inte gå med havocs bara, eller kan man ta 3 plasmor och två flamers?
Jag ska nog pröva idén med cultister, man kan väl ge den flamer att skjuta ut ur rhinosen och sen droppa iden med havoc launcher.
Jag har funderat på obilators, idén är att ersätta mina havos med de och en enhet med obilators och sedan pröva maulerfiends eller vindicators som distraktioner i armén. Även haldrake om de inte vore för att de lär ta månader att måla klart en heldrake men i varje fall lär de bli en billig GW period när den målas klart ^^
Jo Yupp nurgle obliteratros tror jag med på som ovan nämnt, som med skyttegravs kriget först jagar man ner fienden i skyttegravarna med eldkraft och sen så bränner man upp de med eldkastar (heldrakes)e när de sitter fast i sitt 'skydd'. Att de är svårt att vinna med chaos var någon internet talade snabbt om för mig men jag har prövat dark eldar och vanliga space marine och tappat lusten för de rätt snabbt men ja de får väl en ny codex kanske snart med tanmke på natt den gamla är borta ur butikGonka Koff skrev:Jag tänkte också tipsa om obliterators (i Nurle-form), det är en fantastiskt bra enhet. Bra start du har där, men... det är svårt att vinna med CSM, men däremot är det en väldigt bra armé att spela för att lära sig spelet. Jag har en massa arméer, men det är CSM-gubbarna som jag gillar mest. (Däremot vinner jag sällan med dom =))
Butik:morrikai skrev:Vet du förresten om Umeå har någon spelklubb där man kan börja prov spela armén och pröva lite listor över 100 poäng(insåg att jag med lätthet lär nå över de) samt kunna måla och bygga klart armén?
www.fantasiaweb.se
Förening:
www.stridshammaren.se
Båda har jättebra folk och kan hjälpa dig med allt det där.
Murder sword är den rätt okej i mindre matcher tycker jag, typ 1000 poäng och nedåt. Mycket mer än så blir det svårt att få murder swordet att hamna mot rätt enhet. Gällande kombi melta eller plasma är en smaksak tycker jag, gäller ju att välja vapen som fyller en lucka du har i din armé. Möter du monstrous creatures så är plasmor bättre, tanks så meltor. Och har man plats i heavy support sektionen så tar man nog havocs före chosens, men det brukar va hård konkurrens på heavy support.
-
Elevatorlake
Som sagt, prata med de på Fantasia här i Umeå, de är fantastiskt trevliga och har koll på vad som försiggår i stan. De brukar köra något som heter tale of x gamers där ett antal spelare börjar nya arméer och sedan bygger upp de i steg och spelar mot varandra allteftersom de växer.
Jag tror även det går att spela i butiken men jag har aldrig gjort det själv, de brukar ha bring in battles ibland för nya spelare också.
Spelföreningen i stan som är störst såvitt jag vet heter Fusk och även om jag aldrig varit där själv har jag bara hört gott om den. Kan även tipsa om Fantasia Fanatic, en stor 40K/fantasy-turnering som går av stapeln i Umeå i slutet av september (och på våren för den delen).
Jag tror även det går att spela i butiken men jag har aldrig gjort det själv, de brukar ha bring in battles ibland för nya spelare också.
Spelföreningen i stan som är störst såvitt jag vet heter Fusk och även om jag aldrig varit där själv har jag bara hört gott om den. Kan även tipsa om Fantasia Fanatic, en stor 40K/fantasy-turnering som går av stapeln i Umeå i slutet av september (och på våren för den delen).
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Så på väg norrut då mot Ume, ska ta mig till fantasia butiken i veckan att kolla men en färdig målad och badad armé till fantasia turneringen tror jag blir svårt men tror ni man kan komma över lördagen för att titta?
Färgschema, jag prövade black legion ( för namnets skull mest och death to the false emperor är ett av de bättre slagorden) men insett att jag aldrig kommer måla svarta figurer igen. Så Iron warriors ( iron within, iron without är också ett av de bättre slagorden med) borde de gå att kombinera fluff med en stark armé? För jag har aldrig varit överförtjust i nurgle tema, utseende mässigt ett extra t känns annars sjysst, vilket är annars vad internet säger är en av de bättre alternativen för chaos.
Färgschema, jag prövade black legion ( för namnets skull mest och death to the false emperor är ett av de bättre slagorden) men insett att jag aldrig kommer måla svarta figurer igen. Så Iron warriors ( iron within, iron without är också ett av de bättre slagorden med) borde de gå att kombinera fluff med en stark armé? För jag har aldrig varit överförtjust i nurgle tema, utseende mässigt ett extra t känns annars sjysst, vilket är annars vad internet säger är en av de bättre alternativen för chaos.