Spelas det 30K? [Typ i Stockholm]

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
sefiii

Spelas det 30K? [Typ i Stockholm]

Inlägg av sefiii »

Som headern lyder, spelas det något 30K i Sverige med omnejd? EFterl ite Google-fu så verkar svaret överväldigande vara nej.

Men med en svag förhoppning om att bekräfta mitt växande begär efter lite FW kvalitativt spelande så undrar jag om det finns någon som spelar 30k i stockholm?
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Ancalagon

Re: Spelas det 30K? [Typ i Stockholm]

Inlägg av Ancalagon »

Vi är ett gäng i södra Stockholm som spelar 30k. En del av oss har precis börjat bygga våra arméer. Vi spelar kampanjspel med fokus på narrativ.

PMa mig om du vill snacka :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

För oss som inte är så insatta i 30K, hur stor skillnad gör 10 000 år? Jag tyckte jag läste någonstans att reglerna i grunden är samma men att codexerna/listorna/enheterna är annorlunda jämfört med 40K?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Så kan man förenkla det ja. Det är ju Marines mot Marines, men känns inte alls som det faktiskt. Främst beror det på att det finns många fler enheter, fler variationer med legionspecifika regler etc. Dessutom är enheterna ganska dyra så slagen blir inte så stora och tar inte så himla lång tid.

Som vi spelar i kampanjen så spelar vi mindre listor, på bord med mycket terräng, med uppdrag som är varierade jämfört med vanliga 40k. Det känns som att det är mer fokus på den egna legionen och att utnyttja dess styrkor för att få en edge mot motståndaren medan han gör detsamma. De små skillnaderna (+1 WS på en enhet, 1-2 specialweapons i enheten etc) gör mycket.

Dessutom slipper man allt "ostande" som xenos, t.ex scatterbikes, necrons etc etc, vilket gör det mycket lättare att balansera.

Främsta värdet hittills tycker jag är fluffet och kampanjuppläggen men framför allt modellerna. Helt galet snygga och de känns inte så tråkiga som vanliga marines rent estetiskt. I 30k är det inte less is more alls, utan det är insignias, shoulder pads etc överallt :)

bjorn

Inlägg av bjorn »

Det låter väldigt kul, inte för att jag bor i Stockholm och kan bara med, men kan man få tag i reglerna någonstans?

\\björn

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ancalagon skrev:Så kan man förenkla det ja. Det är ju Marines mot Marines, men känns inte alls som det faktiskt. Främst beror det på att det finns många fler enheter, fler variationer med legionspecifika regler etc. Dessutom är enheterna ganska dyra så slagen blir inte så stora och tar inte så himla lång tid.

Som vi spelar i kampanjen så spelar vi mindre listor, på bord med mycket terräng, med uppdrag som är varierade jämfört med vanliga 40k. Det känns som att det är mer fokus på den egna legionen och att utnyttja dess styrkor för att få en edge mot motståndaren medan han gör detsamma. De små skillnaderna (+1 WS på en enhet, 1-2 specialweapons i enheten etc) gör mycket.

Dessutom slipper man allt "ostande" som xenos, t.ex scatterbikes, necrons etc etc, vilket gör det mycket lättare att balansera.

Främsta värdet hittills tycker jag är fluffet och kampanjuppläggen men framför allt modellerna. Helt galet snygga och de känns inte så tråkiga som vanliga marines rent estetiskt. I 30k är det inte less is more alls, utan det är insignias, shoulder pads etc överallt :)

Modellerna (inte bara infanteriet utan fordonen också) är ju helt klart flera snäpp bättre än 40k från GW i min smak. Jag såg en batrep på miniwargaming där de körde 30k blood angels mot en 40k-lista och 30k hade ju mycket roliga specialregler och enheter. Bland annat verkar tacticals finnas som veteraner som får välja specialregler (han körde med rending på deras bolters) etc.

Det är väl tyvärr bara FW-priserna som håller en tillbaka från att sätta ihop en 30k-armé, de är ju ännu mer ångestskapande än GWs priser och det säger ju inte så lite...

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Elevatorlake skrev:
Ancalagon skrev:Så kan man förenkla det ja. Det är ju Marines mot Marines, men känns inte alls som det faktiskt. Främst beror det på att det finns många fler enheter, fler variationer med legionspecifika regler etc. Dessutom är enheterna ganska dyra så slagen blir inte så stora och tar inte så himla lång tid.

Modellerna (inte bara infanteriet utan fordonen också) är ju helt klart flera snäpp bättre än 40k från GW i min smak. Jag såg en batrep på miniwargaming där de körde 30k blood angels mot en 40k-lista och 30k hade ju mycket roliga specialregler och enheter. Bland annat verkar tacticals finnas som veteraner som får välja specialregler (han körde med rending på deras bolters) etc.

Det är väl tyvärr bara FW-priserna som håller en tillbaka från att sätta ihop en 30k-armé, de är ju ännu mer ångestskapande än GWs priser och det säger ju inte så lite...
Pris per modell må vara lite högre, men GW har ökat sina priser på plast/finecast mycket snabbare än forge world ökar sina priser. 3st Centurion Devastators kostar 570kr hos GW. För ca 30kr mer får du t.ex 5 Deathshroud Terminators från Forge World, bara för att ta ett exempel. Sen får man väl ställa sig frågan: Vill jag köpa en ful SM armé för 4000kr eller en skitsnygg för 5000? ;)

i 30k är det oftast mycket färre modeller (inga 10 razorbacks bara för att de är gratis om man kör SM t.ex) eftersom som jag nämnde tidigare så kostar modellerna vanligtvis mer poäng. Därför blir det ofta inte så jäkla mycket dyrare i slutändan. Såklart kan man bränna hur mycket som helst, men iaf jag tycker det är bra mycket mer värde för pengarna än vanliga 40k grejer.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ancalagon skrev:
Elevatorlake skrev:

Pris per modell må vara lite högre, men GW har ökat sina priser på plast/finecast mycket snabbare än forge world ökar sina priser. 3st Centurion Devastators kostar 570kr hos GW. För ca 30kr mer får du t.ex 5 Deathshroud Terminators från Forge World, bara för att ta ett exempel. Sen får man väl ställa sig frågan: Vill jag köpa en ful SM armé för 4000kr eller en skitsnygg för 5000? ;)

i 30k är det oftast mycket färre modeller (inga 10 razorbacks bara för att de är gratis om man kör SM t.ex) eftersom som jag nämnde tidigare så kostar modellerna vanligtvis mer poäng. Därför blir det ofta inte så jäkla mycket dyrare i slutändan. Såklart kan man bränna hur mycket som helst, men iaf jag tycker det är bra mycket mer värde för pengarna än vanliga 40k grejer.
Minst sagt övertygande argumentation men så vill ju jag också bli övertygad. Ska prova om den biter lika bra på den bättre hälften :)

Förresten, deathshroud? Kör du death guard?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Elevatorlake skrev: Minst sagt övertygande argumentation men så vill ju jag också bli övertygad. Ska prova om den biter lika bra på den bättre hälften :)

Förresten, deathshroud? Kör du death guard?
Jag har turen att ha en fullt stödjande fru som ibland beställer grejer åt mig o sånt så det problemet har inte jag ;) Men gör en liknelse som hon kan relatera till så löser det sig nog ;)

Hehe nej jag spelar inte death guard, använde bara första bästa specialenhet jag kom på och jämförde.

Det finns en del guider för hur du lätt kan "horus heresyfiera" vanliga modeller för att bättre passa in. Då kan du säkert komma undan billigare också.

Kolla här för lite guider till sånt:

http://1d4chan.org/wiki/Warhammer_40,00 ... _Your_Army

Skriv svar