Jag har speltestat de nya Harlequinsen lite grann nu med blandad framgång. Tre matcher totalt. En mot dakkaNids, en mot en blandad Blood Angelsarme med massor av jumpkillar och en mot en tokdakkande Dark Eldararme.
Först av allt, Harlequin Masque detachmenten är väldigt begränsande. Man har 6 MÅSTE slottar. Som man dessutom inte FÅR köpa fler av. Och det äter upp en massa poäng. Köper man normalstora enheter så är man uppe i ca 1500p, och sen måste man lägga resten på Elites eller köpa Dataslates... Eller alliera in trupper förståss.
Vad hände i mina matcher då?
Jo, Tyraniderna sköt sönder allt på två rundor. Runda tre var typ hela armen utplånad. En Fearlessarme med massor av S6 skjuta och hyfsad närstrid var hopplöst att möta.
Blood Angels deepade in med hjälp av nån SC som fixade reroll och mindre scatter. Men de stod i fina tajta cirklar så mina Jetbikes sköt ihjäl allt med Bolas. S6 AP2 blasts gillar inte Marines... Hela armen utom en flygare var typ död runda tre.
Dark Eldar var det mest ojämna slaget hittills. Jag deployade utom räckvidd för hans skjuta, jag gick tvåa.. Sen rushade hela armen honom utom en 8a Harlequins som deepade ner runda två. I hans runda två sköt han ihjäl 700p av min arme. Runda tre hade jag 2 Death Jesters till fots kvar... Det var aldrig ens en match. Dark Eldar har alla motmedel mot Harlequins. Skitdyra killar med dåliga saves... Mums. Som bäst har armén 4+ save...
Det blir en lottoarmé. Klarar man lite för många 4+ saves så kommer trupperna fram, missar man bara lite för många så klappar armén ihop snabbt. Att gå tvåa är ingen lek heller. Då har man inte haft chans att trolla skyddspells... Så då borde e vissa enheter reserva. men då kommer armen fram i omgångar. Det klarar den inte.
Sen lider man av att inget i armen skjuter mer än 24". Så man får ofta en rejäl tillbakakaka av motståndaren. Det går inte att hålla tillbaka och panga ner motståndet. Man är tom inom bolterrange då, vilket är farligt för hela armen. ALLT kan skadas av en bolter...
Jetbiksen skjuter bra, men är väldigt ömtåliga. 50p i grund för en kille med 4+ save som aldrig kan bli bättre är nästan ospelbart. Med lite uppgradering så kostar de lika mycket som en Venom tex... Men är fortfarande en T4 bike med 2W. Hade de haft Skilled Rider så hade de varit lite bättre, eller om Mirage Launchern som ger 4++ mot skjuta hade varit 3++... De slåss för dåligt också utan sina glaives. 3 S3 attacker i grund... Jag testade dem i 4 manna enheter men det är 220-230p med lite uppgraderingar, som dör av boltereld...
Fordonen är helt ok. Det bästa är nog Starweavern, alltså deras Venom. Den skjuter två Shuriken Cannons... 6 skott framåt och killar ombord är inte så illa. Voidweavern, den som är en liten Ravager är inte direkt bra i grundutförandet. Visst, den skjuter lite Haywire men det blir för lite, och man måste köpa alla i en enda enhet om man vill ha fler än en. Och det måste man i princip, annars blir man inte av med poängen.
Harlies är som förut. De har fått nya vapen men jag saknar de gamla Kyssarna. De har en del bra val men de blir dyra snabbt. Fusionpistols är intressant med rätt crappy om man inte allierar in Dark Eldar och portalar ner dem. Då kan man ha en enhet med 5-6 Fusion Pistols, men då kostar de 30p i grund. Lite mycket för en kille med T3 och 5+ save.
Så efter tre matcher, vilket inte är mycket förståss så känns listan rätt trist med de 6 begränsade slottarna. Och man behöver Allies helt klart. Jag satte ihop en lista med lite Eldar och en portalande Raider med DE HQ och 8 Harlies. Det kan bli kul, det får man in på 1750p med lite slimmade Harlequin Troups.
Den modell som jag faktiskt gillar är Death Jestern. Med BS 5 och en fin faktiskt användbar specialregel för moraltest han tvingar fram så kan han bli riktigt taktisk. Och inte för dyr.
Så ensamma kommer Harlequins få det kämpigt. Det finns två Dataslates som sticker ut:
The Heroe’s Path
Där måste man köra alla tre Elitevarianterna som singelmodeller som inte får joina enheter, men de får Stealth, Shrouded och Infiltrate. Den är lite kul, och borde ge allihop 2+ cover mestadels av tiden!
Faolchu’s Blade
Alla i Dataslaten får rerolla Jink! Inte så illa.
De tror jag kan komma att spelas ihop med lite andra armeer - Dark Eldar skulle gilla bägge helt klart.
Det man kan göra är att splitta upp den vanliga Masquens måsteval-enheter och faktiskt köra bägge dataslates utan att ändra något i armen. Eller åtminstonde min lista kunde det. Man förlorar att runna och assaulta men det kan det vara värt för The Heroe’s Path-hjältarna.
Nog med rantande. Det är en väldigt svårspelad arme, men jag ska lista ut den. Helst utan Eldar eller Dark Eldar allies.
En fördel är att armen är så liten att den går ner i min minsta armeväska. De är alltid nåt att glädjas över på en överfull tunnelbana
Så har nån annan testat Codexet? Några tankar om era erfarenheter?
Jag funderar att ta med den på en turnering om en månad. Då lutar det åt den här listan nedan:
HARLEQUIN MASQUE
Detachment
Elite
Death Jester
Troops
5 Harlequin Troupe
1 Harlequins Caress (Troupemaster)
1 Fusion Pistol (Troupemaster)
2 Harlequins Caress
1 Starweaver
5 Harlequin Troupe
1 Harlequins Caress (Troupemaster)