Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK

Inlägg av DHettNeck »

SC började ju tillåtas i början av 5:th när vissa behövdes för att låsa upp enheter samtidigt som GW tagit bort alla "fråga din motståndare om lov"-grejer. I slutet på 5:th och framåt har alla SC sen dess alltid varit tillåtna eftersom dom är en viktig del av codexet.

Allies tilläts direkt i 6:th eftersom det var den största, roligaste och mest spännande ändringen 6:th bjöd på :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag tycker att ombyte förnöjer. På vissa turneringar är de ok på andra inte. Oavsett så tycker jag båda formaten är ok men att bara köra ett hade inte varit kul.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

kraftman

Inlägg av kraftman »

Omväxling förnöjer heter det ju ! Och då är det väl kul med alla kombos specialkaraktärer och allies ger...

Men sen 7:e kom så vet jag inte om det funnits en enda turnering som förbjuder allierade. Däremot så har ju endel turneringar sänkt graden av allieringar från battle brothers till allies of convenience...

Jag antar att eftersom GW sprutar ur sig nya codexar och formationer så vill folk i allmänhet testa alla möjliga kombos innan man inför begränsningar ! Och sen verkar det finnas en tro på att det som kommer vara tillåtet på ETC är standardformatet på turneringar. Jag gissar på att många arrangörer inte vågar ta steget därifrån för då kan man riskera att populariteten på turneringen sjunker...

Men jag saknar verkligen turneringar utan allies ! Jag hade gärna testat konceptet: Inga allies men tillåt formationer.
Sen kan jag väl hålla med om att vissa allieringar, typ chaos + demoner passar in bättre än tex. DE + Eldar eller dyl.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

TTT körde utan allies.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

TTT känns som ett specialfall, no?
Det var värst vad pro-allies de flesta verkar vara. I början av 6th tyckte jag mig se två läger, för och emot, som numer verkar vara enade. Spännande.

Jag kanske ska poängtera att jag inte är emot allies, håller helt med kraftmans resonemang.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Nästan all variation förnöjer tycker jag.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

NIB

Inlägg av NIB »

Digitala formationer och Forgeworld, är det nya Special Characters.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

NIB skrev:Digitala formationer och Forgeworld, är det nya Special Characters.
Jupp. Och de kommer vara förbjudna till GW och forgeworld slås ihop ordentligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

NIB skrev:Digitala formationer och Forgeworld, är det nya Special Characters.
Ganska bra analys tycker jag. När jag började spela så var de flesta SCs fulla med specialregler och ganska over powered. Märk väl att jag säger "de flesta". Men detta smittade av sig på alla SCs och det blev därmed en ganska enkel linje att dra; istället för en lång lista på alla SCs som inte var tillåta så förbjöd man alla, good enough. Samma sak gäller nog idag för många publikationer och inte bara för digitala släpp och FW. Stronghold Assault är väl ett tredje exempel. Det är helt enkelt smidigt att förbjuda dessa publikationer helt istället för att gå in och detaljplanera hur man skall spela med dessa. Ta TTT som exempel som knappt spelade med något annat än regelboken och codexar (ej supplement). Ta SM som ett annat exempel då man får spela med en massa olika publikationer med en del restriktioner införda. Vilken av dessa turneringar var enklast för arrangörerna och spelarna? Vilken av turneringarna som var roligast vet vi ännu inte, utan det får vi utvärdera efter SM. Jag hoppas att alla som kommer dit har lika kul som folk verkade ha det på TTT, men frågan jag ställer mig är ju då om det var värt det. Borde inte större komplikationer motiveras med ett roligare evenemang?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ta DefCon där man får spela med typ ALLT och hur många detachments man vill. Ska bli stört roligt att se hur den turneringen blir :)

De har även tillåtit IA4 och IA13 samt många Lords of War från FW. Det tar sig även i vårt lilla land :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar