GW själva hade bilder på den i WD där det stod att "fleshborer hives funkar utmärkt för att symbolisera devourers" eller något sådant. Ironiskt med tanke på deras påhitt som är wysiwyg.kraftman skrev:+1 på den..Det är alltså rätt beväpning som är det viktigaste, inte wysiwyg, eftersom Counts As i allra högsta grad är uppskattat och accepterat.
Personligen tycker jag att det är mycket lättare att hålla koll på enstaka modeller som saknar rätt beväpning, än att hålla koll på vad hela arméers modeller ska motsvara. Däremot är jag alltid OK med bådaOm jag själv nånsin spelar med fel beväpning brukar jag alltid påminna om det under spelets gång. "Glöm inte att den här killen inte har någon pfist utan bara smörkniv". Men jag kanske är dumsnäl
Och jag gillar din inställning Ancalagon, jag brukar också vara dumsnäll
Det måste finnas utrymme för konverteringar och som Flogger nämnde så finns inte devourers till flyrants så jag och flera andra har också använt "banan"-böjen för att den ser mycket coolare ut. Det torde vara ok eftersom det bara är tyrranofexen som kan ha det vapnet om jag inte missminner mig. Men jag kan hålla med om att man bör sträva efter att följa WYSIWYG så gott det går eller få konverteringar att likna originalvapnet iaf..
wysivyg
Re: wysivyg
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Hur ska jag göra med den här enheten i en turnering då, ni WYSIWYG-ivrare?

Tycker ni att jag ska borra i mina tenfiggar från 1991-ish och klappa på en melta/plasma/flamer för varje gång jag vill ändra i min lista?
Ska jag ha 3*2 magnetiserade vapen som kommer att bli rätt så jobbiga (och fula) konverteringar eller kan det vara så att du som motståndare faktiskt får lyssna när jag säger: Killarna med en nurgling på huvudet har melta/flamer/plasma.
Utöver det måste jag klistra fast en bolt pistol och en plauge knife på dem, hur låter det...
Sen är det väl hyfs att om man inte har WYSIWYG så påminner man lite nu och då så det inte blir *surprise*.
Spelets förutsättningar är att du är skärpt och lyssnar, WYSIWYG är ett aber och kommer alltid att vara det, en regel lika löjlig som vortex grenades.

Tycker ni att jag ska borra i mina tenfiggar från 1991-ish och klappa på en melta/plasma/flamer för varje gång jag vill ändra i min lista?
Ska jag ha 3*2 magnetiserade vapen som kommer att bli rätt så jobbiga (och fula) konverteringar eller kan det vara så att du som motståndare faktiskt får lyssna när jag säger: Killarna med en nurgling på huvudet har melta/flamer/plasma.
Utöver det måste jag klistra fast en bolt pistol och en plauge knife på dem, hur låter det...
Sen är det väl hyfs att om man inte har WYSIWYG så påminner man lite nu och då så det inte blir *surprise*.
Spelets förutsättningar är att du är skärpt och lyssnar, WYSIWYG är ett aber och kommer alltid att vara det, en regel lika löjlig som vortex grenades.
"A man never stands as tall as when he kneels to help a child."
-
Flygmaskin
Sjukt balla dockor! Men ja, plasma ska vara plasma och melta ska vara melta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Människomat, till exempel spannmål.
Tack!Flygmaskin skrev:Sjukt balla dockor! Men ja, plasma ska vara plasma och melta ska vara melta.
Så du menar att man ska klistra fast bolt pistols, frag och krak grenades på alla sina tactical marines ?
Eller att man måste konvertera CSM-termisar med det aktuella combivapnet Melta/plasma/flamer för att det ska gälla.
Folk måste ju ha sjukt bra betalda jobb för att hålla på med hobbyn då, den är ju inte direkt billig, även utan talbinamentalitet på WYSIWG
Missförstå mig rätt, jag gillar absolut WYSIWG, det är snyggt och bra. Men det betyder ju inte att jag tänker gnälla bara för att min motståndare inte kan ställa upp figurer som motsvarar exakt det som står i listan. (Jag vet ju inte ens hur en flesh-whatever ser ut på nids....)
Är du osäker, gör som jag, fråga
"A man never stands as tall as when he kneels to help a child."
-
Flygmaskin
Just sidearms (pistoler) och granater brukar generellt gå förbi wysiwyg. Han har den i ryggan/hemliga lådan på sin rustning. Vapen som är såpass spelavgörande som meltor och plasmor (även combi) tycker jag skall vara modellerade. När du fått tag på så härliga gamla modeller och fått till ett sweet paintjob tycker jag att det är värt att gå hela vägen i mål. Men, det är dina dockor och du avgör ifall det är värt mödan.
När jag pratar wysiwyg så talar jag om turneringar. Hemma på klubben eller på köksbordet gör man självklart som man vill.
Nej, jag vet inte på rak arm hur nidsens alla fläskborrar och strypare ser ut, men någon motståndare kanske gör det. Om någon får sin OS transport sprängd av ett rysligt monster med snuskkanon som inte representeras på modellen i sista rundan så tycker jag inte att spelet har gått rättvist till.
När jag målningsbedömmer har jag och kommer att ge minus för wysiwyg som jag upptäcker.
När jag pratar wysiwyg så talar jag om turneringar. Hemma på klubben eller på köksbordet gör man självklart som man vill.
Nej, jag vet inte på rak arm hur nidsens alla fläskborrar och strypare ser ut, men någon motståndare kanske gör det. Om någon får sin OS transport sprängd av ett rysligt monster med snuskkanon som inte representeras på modellen i sista rundan så tycker jag inte att spelet har gått rättvist till.
När jag målningsbedömmer har jag och kommer att ge minus för wysiwyg som jag upptäcker.
Människomat, till exempel spannmål.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Standardutrustning behöver sällan representeras på modellerna eftersom dom alla har den i grund. Tillköpta vapen måste dock visas på modellen för att den ska vara ok. Detta gäller så klart på turneringar, hur man gör med sina kompisar spelar ingen roll. Men ska man spela en turnering så är det WYSIWYG som gäller. Antingen får man måla några extra gubbar med rätt beväpning eller lösa det med magneter i handleden eller på ryggen tex.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Hylander och Lilljocke hade några varianter som inte var så vackra på Summerfight...
En hade ett "great sword" som varken var great eller sword.
Den andra tjepade på laserkanoner på en modell.
Så det finns många sätt att lösa wysiwyg. Snacka med arrangörer innan turneringen är mitt förslag. Det är dem som bestämmer vad som är ok, inte detta forumet.
En hade ett "great sword" som varken var great eller sword.
Den andra tjepade på laserkanoner på en modell.
Så det finns många sätt att lösa wysiwyg. Snacka med arrangörer innan turneringen är mitt förslag. Det är dem som bestämmer vad som är ok, inte detta forumet.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag tycker att det hela är ganska enkelt; tittar man på modellen och förstår vad den skall representera så är det okej. Tittar jag på en modell och identifierar den som en Plague Marine så förstår jag att den har Plague Knife, Bolter och Bolt Pistol. Har den sedan också en Meltagun så är jag fortfarande med på banan. Men tittar jag på modellen och identifierar den som en vanlig Plague Marine, men det visar sig att den har en Meltagun som jag inte kan se, ja då blir jag putt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Bra förklaratKatarsis skrev:Jag tycker att det hela är ganska enkelt; tittar man på modellen och förstår vad den skall representera så är det okej. Tittar jag på en modell och identifierar den som en Plague Marine så förstår jag att den har Plague Knife, Bolter och Bolt Pistol. Har den sedan också en Meltagun så är jag fortfarande med på banan. Men tittar jag på modellen och identifierar den som en vanlig Plague Marine, men det visar sig att den har en Meltagun som jag inte kan se, ja då blir jag putt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Hur gör vi då med Chaos Marines/Grey Hunters? När jag byggde mina CSM, så hade de samtliga BP, BG och CCW i grund, men för att det skulle se väldigt udda ut att ha alla tre vapen modellerade på samtliga marines, så gjorde jag som många andra och blandade utrustning på figurerna, vilket innebär att jag har några med BP/CCW, några med BG/CCW, några med BP/BG och ett fåtal med BP/BG/CCW modellerat.
Nu när CCW är något du får om du byter bort din BG, eller köper till som extraval så blir det helt knasigt med att sätta rätt vapen på rätt figur. Jag är inte så jättesugen på att bygga en ~30 nya marines bara för att GW inte kan låta bli att fippla med figurers grundutrustning.

Från vänster till höger, så har vi;
Boltgun/CCW
Meltagun/CCW(skölden)
Boltgun
Icon of Khorne(blingskölden)/CCW
CCW/CCW(Skölden)
Boltgun
Boltpistol/Powerfist
Boltpistol/CCW(Skölden)
Nu när CCW är något du får om du byter bort din BG, eller köper till som extraval så blir det helt knasigt med att sätta rätt vapen på rätt figur. Jag är inte så jättesugen på att bygga en ~30 nya marines bara för att GW inte kan låta bli att fippla med figurers grundutrustning.

Från vänster till höger, så har vi;
Boltgun/CCW
Meltagun/CCW(skölden)
Boltgun
Icon of Khorne(blingskölden)/CCW
CCW/CCW(Skölden)
Boltgun
Boltpistol/Powerfist
Boltpistol/CCW(Skölden)