VSK/TTT - Dags för restriktioner snart va?
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: VSK/TTT - Dags för restriktioner snart va?
Kul med en turnering som är hårt kompad! 
Lurk Lurk...
Ni ska alltså spela 5th ed fast med magifas och mission kort? Och folk klagar.. Ni får ju en nostalgi tunering!
Japp, Blom skrev ett inlägg. Det kommer säkert inte hände igen på ett tag så tag vara på det.
Ni ska alltså spela 5th ed fast med magifas och mission kort? Och folk klagar.. Ni får ju en nostalgi tunering!
Japp, Blom skrev ett inlägg. Det kommer säkert inte hände igen på ett tag så tag vara på det.
Blom skrev:Lurk Lurk...
Japp.. Det stämmer faktiskt ganska bra det.
Men det ska bli kul ändå. VSK brukar alltid vara en rolig turnering även om jag tycker att det är surt att gå tillbaka istället för att faktiskt köra 7th ed med allt vad det innehåller.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Jag är orolig för kompen och att den kommer göra turneringen en aning enahanda när det kommer till listor.
Jag disskuterade detta med en god vän(han är mkt bra på spelet). Så vi gjorde ett test, "välj 5 armeer och bygg bästa möjliga lista med dessa efter de restriktioner som gäller".
Utan att gå in på detaljer, vi valde båda codexarna a, b, c, d och e.
I 4 av dessa var det 50-100pts skillde mellan våra listor. För det mesta handlade det om wargear, och i övrigt handlade det om squad-sizes, i nått enstaka fall var det EN unit som var annorlunda.
I den 5:e codexen såg listorna olika ut.
Kan vi utan att ha talat om detta tidigare komma fram till dessa slutsatser så kan andra det.
Hur löser man detta 'problemet', inte vet jag. Men att släppa på allies är nog inte en dum idé då det ger mer djup att bygga lista på.
Jag disskuterade detta med en god vän(han är mkt bra på spelet). Så vi gjorde ett test, "välj 5 armeer och bygg bästa möjliga lista med dessa efter de restriktioner som gäller".
I 4 av dessa var det 50-100pts skillde mellan våra listor. För det mesta handlade det om wargear, och i övrigt handlade det om squad-sizes, i nått enstaka fall var det EN unit som var annorlunda.
Kan vi utan att ha talat om detta tidigare komma fram till dessa slutsatser så kan andra det.
Hur löser man detta 'problemet', inte vet jag. Men att släppa på allies är nog inte en dum idé då det ger mer djup att bygga lista på.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Allas åsikter om kompen kommer att diskuteras under helgen, slutgiltigt beslut kommer postas på söndagen! Men även vi har märkt att listorna KAN komma att bli oroväckande lika. Vi löser det!refabricated skrev:Jag är orolig för kompen och att den kommer göra turneringen en aning enahanda när det kommer till listor.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Det tycker jag låter som en utmärkt idé.Trulsante skrev:Allas åsikter om kompen kommer att diskuteras under helgen, slutgiltigt beslut kommer postas på söndagen! Men även vi har märkt att listorna KAN komma att bli oroväckande lika. Vi löser det!refabricated skrev:Jag är orolig för kompen och att den kommer göra turneringen en aning enahanda när det kommer till listor.
Summerfight var rätt varierat, MEN:
- Det var första gången mallen användes, folk hade väl inte hittat de 'bästa' kombinationerna än.
- Det var 1900p, på 1500 fyller man mkt lättare en större andel av listan med 'best in slot'.
- Ni lägger nu på mer restriktioner(inga allies bl.a.) så valen blir färre == lättare att hitta 'best in slot' == fler kommer spela det.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Just på TTT tycker jag (åtminstone förra året) att turneringen drar en hel del folk som kanske bara spelar just den turneringen varje år, möjligen någon annan lokal turnering. När man snackade med folk och talade om val av codex etc. så var den överväldigande anledningen att valet var gjort baserat på "jag kör bara codex X".
Majoriteten har inte 5-7 codexar att välja bland, utan de flesta lag verkar snarast ha problem att få ihop sina 4 OLIKA codexar.
Att tro att de flesta lagen kommer komma med 4 av de 5 "bästa" codexarna och dessutom stöpta i mer eller mindre samma form tror jag inte är en särskilt stor risk.
Visst kommer de vanliga topp 4-8 lagen ha ganska snarlika sammansättningar av både codexar och arméer, men så är det väl mer eller mindre på alla turneringar?
Jag tror att det finns en risk med för mjuk komp. Många av de som kommer spelar som sagt en eller i vart fall väldigt få turneringar per år. TTT förväntas vara "soft". Att då komma och bara ställa upp och plocka ner figurer i första och andra rundan tror jag inte gör att folk blir mer taggade och vill komma tillbaka igen.
Visst ger alliering chans till större djup i listbyggandet, förutsatt att folk har tillgång till X antal codexar och dessutom modellerna som krävs.
Säger dock varken bu eller bä om kompen, tycker bara det blir kul att spela lite med andra premisser än normalt.
Majoriteten har inte 5-7 codexar att välja bland, utan de flesta lag verkar snarast ha problem att få ihop sina 4 OLIKA codexar.
Att tro att de flesta lagen kommer komma med 4 av de 5 "bästa" codexarna och dessutom stöpta i mer eller mindre samma form tror jag inte är en särskilt stor risk.
Visst kommer de vanliga topp 4-8 lagen ha ganska snarlika sammansättningar av både codexar och arméer, men så är det väl mer eller mindre på alla turneringar?
Jag tror att det finns en risk med för mjuk komp. Många av de som kommer spelar som sagt en eller i vart fall väldigt få turneringar per år. TTT förväntas vara "soft". Att då komma och bara ställa upp och plocka ner figurer i första och andra rundan tror jag inte gör att folk blir mer taggade och vill komma tillbaka igen.
Visst ger alliering chans till större djup i listbyggandet, förutsatt att folk har tillgång till X antal codexar och dessutom modellerna som krävs.
Säger dock varken bu eller bä om kompen, tycker bara det blir kul att spela lite med andra premisser än normalt.
Mattias Lindeberg
Släpper ni på allies bör ni släppa på lords Of war och Dataslates också, då jäklar blir det variation!
Men som jag förstått det så är det inte variation so eftersträvas. Jag kan inte spela mina tusen söner då Ahriman är förbjuden och bara 2 enheter söner är tillåtna, Röde kan inte spela sina 3x 7 plague Marines i sin death guard armé. Till och med häftigaste flufflistorna stoppas, just för att inga kryphål ska hittas.
Jag står helt handfallen och vet inte vad jag ska spela, men tycker fortfarande ni gör rätt i begränsandet då ni är tydliga med vad ni vill ha, en snäll turnering.
Men som jag förstått det så är det inte variation so eftersträvas. Jag kan inte spela mina tusen söner då Ahriman är förbjuden och bara 2 enheter söner är tillåtna, Röde kan inte spela sina 3x 7 plague Marines i sin death guard armé. Till och med häftigaste flufflistorna stoppas, just för att inga kryphål ska hittas.
Jag står helt handfallen och vet inte vad jag ska spela, men tycker fortfarande ni gör rätt i begränsandet då ni är tydliga med vad ni vill ha, en snäll turnering.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Kan bara hålla med olof sen kan jag även förstå tankatna kring en snällare turnering men att ta bort fluff suplementen tycker jag själv är lite tråkigt.