wysivyg

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Gullberg

wysivyg

Inlägg av Gullberg »

Tjena, har en wysivyg-fråga är det okej, då GW säljer warpspiders i packet om 4+exarch,att lira warpspidersexarchen som en vanlig warpspider? Eller behöver man som eldarspelare köpa en hellånga för en spider?

Användarvisningsbild
LillePer

Re: wysivyg

Inlägg av LillePer »

Han har väl powerblades och dubbla spinners? (nu twinnade i boken) Så det är garanterat inte ok.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag skulle inte bry mig. Säger du "denna snubben ser magisk ut men är helt vanlig" så är det strunt samma.

Precis som att det är ok att spela en autocannon chimera som en multi-laser, enligt mig. Eller Fleshborer hive på flyrants som devourers.
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 18 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Fenris

Inlägg av Fenris »

Köp gamla i metall istället om du hittar i 6-pack.
Angående WYSIWYG så bör han ju ha korrekt beväpning och inte urskilja sig ur gruppen.
På min warp spider Exarch(i metall) så kan man låta bli att limma fast powerblades, men man får kapa ena vapnet om man vill ha honom som en vanlig warp spider. (jag har som tur är 6 gubbar 5 + exarch, då jag köpte blister packs nån gång på tidigt 90-tal :P)
Tråkigt att reglerna säger twin-linked istället för 2x nu på BS5 exarcher, det är ju samma problem med Dire Avengers. :( men det kommer säkert ändras till nästa codex :)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Flogger skrev:Jag skulle inte bry mig. Säger du "denna snubben ser magisk ut men är helt vanlig" så är det strunt samma.

Precis som att det är ok att spela en autocannon chimera som en multi-laser, enligt mig. Eller Fleshborer hive på flyrants som devourers.
Håller inte med :)

En uppgradering behöver inte se ut just som GWs officiella för min del, men den kan ju inte se ut precis som en annan uppgradering. Motståndaren ska inte behöva riskera att ta fel för att hen inte kommer ihåg vad som sades att ett vapen egentligen var någon timme tidigare innan matchen började.

En gubbe som ser ut precis som en exarch och har vapen som bara en exarch kan ha kan ju i stridens hetta lätt tas för just en exarch med vapnen som sitter på gubben.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

I vilket sammanhang ska han spelas?
Om du kör en Exarch som Grunt i en friendly och din motståndare har problem med det så vet han inte vad friendly innebär.
Turnering är en annan sak.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Jag skulle inte bry mig. Säger du "denna snubben ser magisk ut men är helt vanlig" så är det strunt samma.

Håller inte alls med dej. WYSIWYG är väldigt viktigt i turneringssammanhang.

Gäller detta friendly games är det ju dock bara att fråga kompisarna/motståndaren.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jonke

Re: Sv: wysivyg

Inlägg av Jonke »

Fenris skrev:Köp gamla i metall istället om du hittar i 6-pack.
Angående WYSIWYG så bör han ju ha korrekt beväpning och inte urskilja sig ur gruppen.
På min warp spider Exarch(i metall) så kan man låta bli att limma fast powerblades, men man får kapa ena vapnet om man vill ha honom som en vanlig warp spider. (jag har som tur är 6 gubbar 5 + exarch, då jag köpte blister packs nån gång på tidigt 90-tal :P)
Tråkigt att reglerna säger twin-linked istället för 2x nu på BS5 exarcher, det är ju samma problem med Dire Avengers. :( men det kommer säkert ändras till nästa codex :)
Warp spiders kom 4+1 även när de var metallfigurer i boxen. Och jag vet inte vad du har för exarch men mig veterligen finns det bara en sculpt: kropp i ett stycke med armar med powerblades i vädret och lösa tl spinners och lös ryggsköld.

@op: borde väl gå att köpa en extra på eBay för överkomlig summa pengar.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:

Håller inte alls med dej. WYSIWYG är väldigt viktigt i turneringssammanhang.

Gäller detta friendly games är det ju dock bara att fråga kompisarna/motståndaren.

Äh, trams. I så fall kan man ju hävda att enbart originalmodeller gäller, alltid, i alla fall. Lillepers ashäftiga Dwarf Wolves, bort med dem. Lillens battlewagons samt typ ALLA ork fordon på turneringar, bort med dem. Asplunds ashäftiga cthulu nids, bort. Båda mina Flyrants med fleshborer hives (de kan inte ha fleshborer hives), bort med dem. Alla som spelar Pyrovores som Biovores (flera jag sett på turneringar), bort. Alla som kör trygons och mawlocs som vilket som, bort, sjukt viktigt hur munnen ser ut. Alla som spelar guardians med kappor som warlocks på jetbikes, bort.

Nej, man får inte vara så svart/vitt.

Så länge det är tydligt i listan vad modellen har och man berättar det innan, då är det fine.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nej, du är helt ute och cyklar flogger. Det viktiga är att man kan se på modellen vad det är och vilka vapen den har, hurvida det är en konverterad modell eller inte spelar ingen roll så länge det är tydligt vad det är.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar