Summerfight 2014

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Joakim

Re: Summerfight 2014

Inlägg av Joakim »

Gör du en lista som sabbat andras spelupplevelse trots denna mallen har vi misslyckats. Så kör det du vill inom mallens ram!

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Som gammal självplågare (systerspelare) kan jag säga att en mjuklista med lite fundamentalistiska brudar fungerar alldeles utmärkt.

Jag ska spela systrar med militarum tempestus, inte dom hårdaste och ostigaste codexarna i stan.

Men fluffigt ^^

Kör på fluff, så kan du förlora och umgås med mig i badtunnan och/eller bastun :)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Spelbjörn

Inlägg av Spelbjörn »

Det jag menar med att sabba andras spelupplevelser är att jag har en tendens att komma med listor som inte är tillräckligt kompetativa för turneringsklimatet i Svea rike. Detta innebär att jag "ger" poäng till mina motståndare samtidigt som andra får kämpa hårt när de möter tuffare listor. Jag skulle enligt er kompmall kunna köra med St. Celestine, en scoutande Land Raider fylld med 6 DCA:s och Crusaders (plus präst och utfyllnad), tre servo skulls och en Vendetta och klara kriterierna med samma marginal som den lista jag skapade nyss. Den ena betydligt hårdare, den andra betydligt mjukare. Frågan är bara vad som är efterfrågat på Summerfight? En lista som bygger på arméns bakgrundsstory (a la fluffmongo - dvs inga specialkaraktärer som inte passar in eller gear/kombos som enligt undertecknad är alltför brutna) eller en lista som ger motståndaren mesta möjliga utmaning och svårighet...

Funderade på...

High Inquisitor Marlene von Erberg
and The Holy Order of St. Hildegaard

Main Force – Adepta Sororitas

HQ
Canonesse ”Brigitte” 65p
Power Sword 15p
Rosarius 15p
Melta Bombs 5p
Inferno Pistol 15p
Cloak of St. Aspira 20p
___
135p

Elites
5 Repentias 85p

Troops
5 Battle Sisters 60p
Flamer 5p
Heavy Flamer 10p
Combi-Flamer 10p
Multi-Melta Immolator 60p
Storm Bolter 5p
___
150p

5 Battle Sisters 60p
Flamer 5p
Heavy Flamer 10p
Combi-Flamer 10p
Storm Bolter 5p
___
150p

5 Battle Sisters 60p
Storm Bolter 5p
___
65p

5 Battle Sisters 60p

Fast
5 Seraphims 75p
Seraphim Superior 10p
2 Hand Flamers 20p
___
105p

5 Dominions 65p
Veteran Superior 10p
4 Melta Guns 40p
Combi-Melta 10p
Laud Hailers 10p
Dozer Blade 5p
___
200p

Heavy

Exorcist 125p
Laud Hailers 10p
___
135p

5 Retributor Squad 60p
Additional Retributor 12p
Veteran Superior 10p
4 Heavy Bolters 40p
Storm Bolter 5p
Simulacrum 10p
___
137p

Penitent Engine ”Josephine” 80p

Allied Force – Imperial Guard

HQ

5 Company Command Squad 60p
Master of Ordnance 20p
Regimental Standard 15p
Lascannon 20p
Vox-Caster 5p
Chimera (ML/HF) 65p
___
185p

Troops
10 Imperial Guards Veterans 60p
Autocannon 10p
Flamer 5p
Vox-Caster 5p
___
80p

Fast
Scout Sentinel 35p

Heavy
Leman Russ Punisher 140p
Heavy Bolter Sponsons 20p
Relic Plating 3p
___
163p

Inquisitorial allies
Marlene af Erberg (Warlord) 25p
Daemonhost 10p
Crusader 15p
Death Cult Assassin 15p
Psyker (Telepathy) 10p
Acolyte 4p
Flamer 10p
Razorback (Heavy Bolters) 40p
Psybolt Ammunition 5p
Searchlights 1p
___
134p

Army Total – 1899p

Listan skulle ändras aningen ifall beställningen från Raging Heroes hann landa... Då blir det i stället för veteraner en vanlig IG-pluton med PCS, två infantry squads, en mortar heavy squad och för att balansera detta poängmässigt så skulle Marlene lämna sin personliga retinue hemma :)
Senast redigerad av 1 Spelbjörn, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Hoppas jag lottas mot fluffspelare ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Joakim

Inlägg av Joakim »

Kanske skall ha en turnering med fluffkomp =)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Jag kan nog tycka att du skall spela den listan som du själv tror du kommer ha mest kul med. Är det ost så skall du spela ost och ingen har rätt att se ned på det, är det fluff så spela fluff osv.

En stor del av spelet för mig som jag finner mkt glädje i är att mysa i gungstol med kall öl och filosofera fram hårdast möjliga lista som jag tror kommer ligga så bra till som möjligt i det klimat som kommer spelas på turneringen. Jag tittar rätt mkt på vilka spelare som kommer, vad de spelat tidigare och lyckats bra med och vad jag har för tidigare upplevelser av dessa spelare. Detta gör att jag nog aldrig skulle passa in i ett "fluff-klimat"(skulle nog inte heller trivas). Men det är en del av turneringsspelet som jag finner stort nöje i.

Finns många som stoltserar med att de är "fluffmongo", själv är jag stolt "ostboll" och kommer till turnering nära dig medelst elak lista och mkt mkt glatt humör :D

Sen skall du nog inte fundera på hur folk reagerar på att man ger bort poäng, det e därför vi har swiss.

/Ostboll och stolt
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Olof talar vist och sant! Jag har hittills inte mött en enda ostboll som jag haft tråkigt att spela mot. Tvärtom, det är i det stora motståndet man lär sig bäst - typ att inte lämna ett drop pod-hål jämte sin warlord för Logan att smyga sig in i ;)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Trodde aldrig jag skulle säga det, men Olof talar visdom :)

Kör listan du själv har mest roligt med Spelbjörn, har ju mött dig med dina systrar och tyckte det var en mycket spännande match. Du är en mycket kompetent spelare också så oavsett hur du gör din lista kommer du ge motståndaren en match, så viktigast är att du har roligt med din armé under tiden :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Spelbjörn

Inlägg av Spelbjörn »

Det jag egentligen ville kolla var bara vilken nivå som folk lägger ribban. Är det så att, eftersom det ska vara en "myshelg", människor kör med en vanlig Farseer istället för Eldrad, en vanlig Inquisitor istället för Coteaz, en gående Tyrant istället för en Flyrant osv... Eller är det, som Refabricated säger, att "ostbollarna" vill ha mesta möjliga "bang for the buck" som kompen tillåter. För det är det jag menar med min orginalfråga, så att inte ett "fluffmongo" dyker upp med en lista som inte passar in och gör så att de som vill spela hårdare inte får ut det de vill av helgen.

Jag har förstått vad kompen försöker göra, och vad som förhindras av att göra BB till AoC, men tänkte bara kolla vad som är kutym i övrigt. Vill folk hellre möta listor som är så hårda som möjligt? Dvs St. Celestine, maxade priests och tre servo-skulls på Inquisitorn, eller en lista som är "snällare" även enligt mallen. Och då menar jag inte att möta som i att "enkelt kunna vinna" utan möta som i "roligt att spela mot".

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag hade gärna mött fullsmackade AS med det ostigaste som du kan hitta på. Oavsett hur mina nids ser ut så kommer det bli en match :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar