Ang åkallade Demoner...

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:Tja... Å andra sidan känns det väl konstigt att man kan tilta spelet såpass?

-Eldar kan välja Malefic. Check!
-Eldar kan rulla fram Summoning. Check!
-Eldar kan kasta Summoning. Check!
-Modellerna skall ställas ut inom 12", men längre bort än 12". Che.... Vänta nu. Detta går ju inte. Vad händer här?
Absolut. Tror bara det är ytterligare ett exempel där GW klantat till det. Det är helt klart menat att eldars ska kunna trolla fram demoner.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Katarsis skrev:Tja... Å andra sidan känns det väl konstigt att man kan tilta spelet såpass?

-Eldar kan välja Malefic. Check!
-Eldar kan rulla fram Summoning. Check!
-Eldar kan kasta Summoning. Check!
-Modellerna skall ställas ut inom 12", men längre bort än 12". Che.... Vänta nu. Detta går ju inte. Vad händer här?
-It's a sign!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag tror tanken är att bara demoner ska kunna använda summoning. Ni andra får leva med att bara förvandla er till Greater daemons.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Är långt från övertygad. Tycker detta mest är en lingvistisk tolkning och det från ett språk som inte är vårt första språk. Alltså bör vi vara försiktiga innan vå målar in oss i ett hörn.

Läser man noggrant så talar reglerna kring deepstrike om ordet 'deploy'*. Medan 'deployment'** är en del i uppsättningen av en match. Det är skillnad i dessa båda begrepp.

Orden är snarlika i sin betydlese, men läser man lite i olika lexicon så framkommer ändå skillnaden tydligt och jag tycker nog att det är rätt uppenbart vad som är meningen.
* Betydelsen av ordet 'deploy' i militära sammanhang: "place troops or weapons in battle formation to distribute systematically or strategically".
I min värld kan detta typiskt mkt liknas med att plocka in saker från reserv/infiltrate osv. Kommer inte ihåg ur huvudet nu, men jag har för mig att wordingen kring 'infiltrate' också är just 'deploy'.
** Betydelsen av ordet 'deployment' i militära sammanhang: "the distribution of forces in preparation for battle or work".
Ordet deployment används bara som rubrik vi uppsättningen av en match. Men innebörden av ordet anser jag tydligt anger avsikten med det.

Hur som, det ni använder som grund till att säga att CTA inte kan summona demoner är väl raden:
"but cannot deploy within 12'' of each other when they are deploying for battle."
Den understrukna delen anser jag är en direkt referens till ordet 'deployment'(iaf om man skall se till ordets innebörd). Det ni refererar till måste vara att ordet 'deploy' används i båda sammanhangen, både ang- deepstrike och CTA-regler. Dock kan samma ord ofta ha olika betydelse i olika sammanhang och därför känns innebörden av sammanhanget viktigare än ordet enskillda tolkningsmässiga betydelse.

Deployment - "... in preparation for battle..." snarlikt formuleringen "... when they are deploying for battle." Citat lexicon och CTA-regler(sid 127).
Deploy - "place troops or weapons in battle formation ..." --> "... deploy them as follows." Citat lexicon och Deepstrike-regler(sid 162).

Ge gärna lite kött till era argument till varför ngt inte skulle funka.
Jag är helt på Mattias linje i detta.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Hur som, det ni använder som grund till att säga att CTA inte kan summona demoner är väl raden:
"but cannot deploy within 12'' of each other when they are deploying for battle."
Den understrukna delen anser jag är en direkt referens till ordet 'deployment'(iaf om man skall se till ordets innebörd). Det ni refererar till måste vara att ordet 'deploy' används i båda sammanhangen, både ang- deepstrike och CTA-regler. Dock kan samma ord ofta ha olika betydelse i olika sammanhang och därför känns innebörden av sammanhanget viktigare än ordet enskillda tolkningsmässiga betydelse.
Deploying är ju verbformen av deploy, inte deployment som du hävdar. Hade det varit som du säger hade det stått "during deployment" inte "when they are deploying for battle".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Jag har inte engelska som modersmål, bara citerat vad jag hittat i lexicons. Så jag tänker inte ge mig in i vad olika böjningar av ord har för betydelse i olika sammanhang.

Jag anser iaf att man i detta fallet får rätta sig efter hur det tolkas i engelskspråkiga länder, och fram tills att jag från engelsmän/amerikaner/ w/e hör en likande tolkning kommer jag glatt trolla fram demoner med farseers.

Som jag tidigare sa, detta är inte en juridisk tolkning där innebörden av orden är klar, det är en lingvistisk tolkning. RAW är oklar iom språk-barriärer. RAI känns mer given, där är vi överens.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Deploying for battle = före runda 1, då "battle" börjar.
runda 2, eller för all del runda 1 psychic phase så stämmer inte detta kriteriet, då vi nu befinner oss i "during battle".
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:Deploying for battle = före runda 1, då "battle" börjar.
runda 2, eller för all del runda 1 psychic phase så stämmer inte detta kriteriet, då vi nu befinner oss i "during battle".
Fast nu hittar du bara på. Det finns inget regelstöd för att depoying för battle är exklusivt deployment fasen.

detta verkar diskuteras ganska livligt utomlands också:
http://www.warseer.com/forums/showthrea ... an-it-work
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Det jag får ut av posterna på det forumet är att jag (om de har tolkat saken rätt) kan summona i godan ro sedan när jag försöker 'deploya' modellerna inser jag att jag inte kan sätta ut dem och de hamnar i ongoing reservs(har inte boken framför mig så kan inte dubbelkolla detta). Så, jag kan inte deepa in inom 12'' när de summonas -> deepstrike reserv -> låter mig deepa in dem per deepstrike(var som helst) rundan efter.

Jätte-tramsigt!
Då är det bara bättre att gå på antagen RAI. Dvs, CTA-reglerna gäller bara vid 'Deployment' och inte vid 'deploy'. E ju hur som helst bara så att folk hänger upp sig på ett ord i olika böjning som troligen har oilka innebörd.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Eller så kör man RAW och så slutar eldar summona demoner då det är emot allt som finnas i hela världen att de skulle göra något sådant.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar