7th ed FAQs uppe

Regelfrågor och förslag på husregler
warman

Re: 7th ed FAQs uppe

Inlägg av warman »

SnuffyN skrev:
Skit också! Hoppades på att det skulle stå någonstans i FAQ. Läste det på ett annat forum och det var så sent att jag inte orka dubbel kolla.
Däremot så borde han kunna bli joinad av en annan IC eftersom regeln om att man inte kan joina enheter som alltid är ensamma är borta.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Alla verkar ha blivit av med sina gamla magier och tar nu från regelboken.
Jag har inte hunnit med att läsa erratan ännu, men stämmer detta? Har exempelvis Eldar blivit av med alla sina typiska besvärjelser? Är det så att man väljer besvärjelser numera eller är de slumpvis valda som i 6e? Spelar en fet roll för mitt vilande Iyanden projekt...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Röde skrev:
DHettNeck skrev:Alla verkar ha blivit av med sina gamla magier och tar nu från regelboken.
Jag har inte hunnit med att läsa erratan ännu, men stämmer detta? Har exempelvis Eldar blivit av med alla sina typiska besvärjelser? Är det så att man väljer besvärjelser numera eller är de slumpvis valda som i 6e? Spelar en fet roll för mitt vilande Iyanden projekt...

Det gäller inte alla. Eldar har t.ex bara fått ett tillägg om att samtliga psykers får välja Daemonology utöver de disciplines de redan kan välja mellan.

SW t.ex har dock helt förlorat alla sina egna och använder bara regelbokspowers.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Tröger syftar på de Codexar som kom innan 6th edition.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Yabob skrev:Tröger syftar på de Codexar som kom innan 6th edition.
Precis. Det var det jag menade med gamla. Inser nu att det jag skrev var lite otydligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Dugg skrev:How do you guys read the Runic Weapon change? Does it work on blessing or does it fall under the "no modifier" rule?

As Codex supersedes the Rulebook and it just says "adds 1 to the DtW rolls" I would think it works on blessing. What do you guys think?
Jag skulle säga att wordingen pekar på att det gäller när man targettar honom och hans enhet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:
Dugg skrev:How do you guys read the Runic Weapon change? Does it work on blessing or does it fall under the "no modifier" rule?

As Codex supersedes the Rulebook and it just says "adds 1 to the DtW rolls" I would think it works on blessing. What do you guys think?
Jag skulle säga att wordingen pekar på att det gäller när man targettar honom och hans enhet.
Det är ju en modifier, och mot blessings får man inte använda några alls. Så jag håller med Tröger.

Jag skulle vilja se att det uttryckligen stod att det funkar mot blessings för att man ska få bonus ändå. Nåt i stil med det som står för Tau markerlights och deras förmåga att boosta BS för snap shots.

daskad

Inlägg av daskad »

DHettNeck skrev:

Fast codex trumfar väl regelbok?

Jag skulle säga att den funkar!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

"Apply no modifiers"

Nej, det funkar inte. Runic weapons har gått tillbaka till att vara mer som psychic hood

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

daskad skrev:Fast codex trumfar väl regelbok?

Jag skulle säga att den funkar!
Jag blir så trött på folk som slänger ur sig denna regeln så fort en otydlig regel i ett codex påverkas av en regel ur regelboken.

Att codex trumfar regelboken gäller ENDAST om det finns en direkt konflikt mellan två regler. Typ regelboken säger att swarms inte är scoring, codexet säger att "random swarm X" är scoring, codex trufar regelboken.

I detta fall finns ingen sådan konflikt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar