Håller med. GW har formulerat meningen lite klumpigt, men jag tycker också att det är varje unit på armé-listan som bara får trolla samma Power en gång, även om dom sen har råkat joina någon med samma Power.Ancalagon skrev:I första stycket på första sidan av The Psychic Phase (s22 i fysiska regelboken) står "For the purposes of all rules, the term "psyker" and "psyker unit" refers to any unit with the Psyker etc etc special rules".Flogger skrev:fredrik skrev: Vi får väl agree to disagree då tills någon högre makt kan ge ett definitivt svar.
Läst igenom igen och igen och igen och ja, det är lite diffust tycker jag. Vi inväntar Tröger och Mattias
Alla psykers är alltså egna psyker units, även om de sedan går ihop till en stor enhet, på samma sätt som en IC inte slutar vara en IC för att han joinar en annan IC, eller en enhet.
Står det "select one of your psyker units" så får du alltså välja valfri modell med Psyker regeln, oavsett om den är med i en enhet eller inte.
Dessutom står det under Take Psychic Test och Perils att "the unit suffer Perils of the Warp". Jag har väldigt svårt att se att varenda modell i en multi-psyker enhet tar skada om en av dem klantar sig.
Så tolkar jag det iaf.
7th edition förändringar
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: 7th edition förändringar
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Finns det ingen begränsning av i Psychic phase av antalet tärningar?
X + 1T6 kan väl bli enormt mycket i stora slag.
- DHettNeck
Det verkar inte finnas några begränsningar alls på antalet WC eller hur många man får använda till varje spell.Magro skrev:Finns det ingen begränsning av i Psychic phase av antalet tärningar?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Om det då stämmer har i så fall screamerstjärnan gått från att vara ganska bra till att bli den odödliga gunboaten från helvetet.DHettNeck skrev: GW har formulerat meningen lite klumpigt, men jag tycker också att det är varje unit på armé-listan som bara får trolla samma Power en gång, även om dom sen har råkat joina någon med samma Power.
- DHettNeck
Kanske, men överlag så kan man kasta färre Powers nu än förr.fredrik skrev:Om det då stämmer har i så fall screamerstjärnan gått från att vara ganska bra till att bli den odödliga gunboaten från helvetet.DHettNeck skrev: GW har formulerat meningen lite klumpigt, men jag tycker också att det är varje unit på armé-listan som bara får trolla samma Power en gång, även om dom sen har råkat joina någon med samma Power.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Silvertejp
Tror dock det överlag kommer bli svårare med magier. För att vara säker på att lyckas med en magi med wc2 kommer du vilja slå åtminstone 5 tärningar antagligen 6. Även riktigt psykertunga arméer kommer ha typ max 20 tärningar. Det blir 4 spells. Och överlag känns det som att fler spells har blivit wc 2-3 (t.ex prescience). Dessutom slår du 6 tärningar varav två är 6or får du en peril och den tabellen är inte kul... Och vill du verkligen inte att motståndaren får en spell? Denya med alla dina tärningar ingen peril på deny The wich.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Flygmaskin
LoS dras inte från bara huvudet utan vart som helst från "body"
Människomat, till exempel spannmål.
Ah då förstår jag..Ancalagon skrev: Om du vill "alliera" med din egen codex ska du inte ta dem som ett Allied Detachment, du tar bara två eller fler separata Combined Arms detachments istället (eftersom en Battle-Forged Army får ta hur många detachments som helst), där du bara måste fylla compulsory från alla du väljer (så in effect är det dubbla FoCs oavsett poängsumma).
Skillnaden är då i princip att det måste på 1 troop extra för att fylla compulsory, jämfört med allies. Tack!
Ser ut som om paketet med att övriga uniten hejar på och ger re-rolls i en challenge är borta.
S.108 i pappersboken, liten ruta om Mysterious Terrain - vad menas?
Ser ut som om det i framtiden kommer en Dataslate med all Mysterious Terrain, för just nu finns det inget sådant alls?
Trevlig sammanställning, då man själv lätt missar en del när man läser igenom. Sidreferenser hade inte varit fel dock 
Nu tycker jag du är ute o cyklar lite.. Så får inte jag det till när jag läser ang Bound/Unbound..
P117. "Both players need not use the same method."
Flogger skrev:...
- unbound och battle-forged har regler som säger att båda spelarna måste spela på samma sätt, alltså inget unbound vs battle forged, om man inte är överens om det sedan innan då. Räknar starkt med att unbound aldrig kommer spelas på turneringar.
...
Nu tycker jag du är ute o cyklar lite.. Så får inte jag det till när jag läser ang Bound/Unbound..
P117. "Both players need not use the same method."
Hittade en intressant grej om challenges - modeller i samma combat kan numera allokera wounds till modeller i en challenge, om det inte finns andra fiender att allokera till. Så om tex en hive tyrant befinner sig i närstrid med en enhet chaos marines där championen tvingas challengea (för alla chaos champions är idioter), så kan nu de andra chaos marinesen också slå på tyranten i stället för att bara stå brevid och glo och vänta på att bli slaktade i sweeping advance. (Outside Forces) Det gillar jag.