Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Trulsante

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Trulsante »

Jag har erfarenhet av en kinesisk handlare och de modeller jag köpt därifrån är avsevärt bättre än forgeworlds egna plast, jag blev till och med förvånad över kvalitén och hur noggrant det var förpackat.

Testa med en modell eller två och avgör själv, det är billigt :lol:
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Alltså, hur kan man dra alla försäljare på en viss marknadsplats över samma kam? Det är som att säga att alla som säljer på Blocket eller Tradera är idioter. Visst, vissa är det, men inte alla i alla fall.

Är du osäker på en säljare (på vilken marknadsplats som helst), så hitta så mycket info det går om säljaren, och gör sedan ditt val. Är du orolig för dåliga bits: kolla upp försäljarens reklamationspolicy. Många säger att kineser inte bryr sig, men en säljare med säg 1000 positiva transaktioner och 0 negativa kommer nog vara väldigt benägen att fortsätta på den linjen, oavsett hur lätt det är att skapa en ny butik eller vad man nu gör.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ohman

Inlägg av Ohman »

Katarsis skrev:Alltså, hur kan man dra alla försäljare på en viss marknadsplats över samma kam? Det är som att säga att alla som säljer på Blocket eller Tradera är idioter. Visst, vissa är det, men inte alla i alla fall.

Är du osäker på en säljare (på vilken marknadsplats som helst), så hitta så mycket info det går om säljaren, och gör sedan ditt val. Är du orolig för dåliga bits: kolla upp försäljarens reklamationspolicy. Många säger att kineser inte bryr sig, men en säljare med säg 1000 positiva transaktioner och 0 negativa kommer nog vara väldigt benägen att fortsätta på den linjen, oavsett hur lätt det är att skapa en ny butik eller vad man nu gör.

För jag har provat varenda en nästan(3-5st har jag inte brytt mig om) så jag vet vad jag pratar om.

Du vet nog inte hur lätt det är att manipulera feedback. Allting du behöver är en proxy också vips har du 500 positiva feedbacks. Detta är vida känt bland bluffmakare dessutom att man buffar sina egna auktioner med att bjuda över sig själv. Har jag medelmåttiga produkter som säljare och vill bli av med det så buffar jag bara upp mina feedbacks för att folk ska känna sig "säkra". Det är otroligt skumt att man inte har en enda negativ eller neutral feedback på 1000 positiva dessutom om man nu ska tänka i den banan.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Betänk även att det faktiskt kostar pengar att buffa sig egen feedback på det sättet, i alla fall både på EBay och Aliexpress, då själva marknadsplatsen tar betalt av säljaren per såld sak.
Men samma sak gäller väl för feedback som för säljarna, är du osäker så granska dem kritiskt och gör sedan ditt beslut.

Edit: Blev osäker på Aliexpress, men det gäller för EBay i alla fall.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ohman

Inlägg av Ohman »

Japp det stämmer. Kickback på 20usd kan ju typ vara en dollar eller så, då har du 19 dollar över. 2 dollar(om ens det) i material+avgifter så har du en vinst på 17 dollar, i Kina dessutom. De här "recasters" tjänar riktigt bra pengar på det de gör, du stödjer en olaglig orginisation....

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Fast folk är väl ändå medvetna om de lagliga gråzoner detta handlar om, och dessa moraliska ställningstaganden måste ju tas utav den enskilde individen.
Jag har hört att drog- och vapenhandel annars är ganska lukrativt.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ohman skrev:De här "recasters" tjänar riktigt bra pengar på det de gör, du stödjer en olaglig orginisation....
Ohman skrev: För jag har provat varenda en nästan(3-5st har jag inte brytt mig om) så jag vet vad jag pratar om.

fniss ;)

Ohman

Inlägg av Ohman »

Hur menar du med lagliga gråzoner?

Drog och vapenhandel, vad är parallelen med plagiat från kina/ryssland?

Ohman

Inlägg av Ohman »

Ancalagon skrev:
Ohman skrev:De här "recasters" tjänar riktigt bra pengar på det de gör, du stödjer en olaglig orginisation....
Ohman skrev: För jag har provat varenda en nästan(3-5st har jag inte brytt mig om) så jag vet vad jag pratar om.

fniss ;)
Fint bidrag till tråden, ett tips är när du själv säljer plagiat är att göra det klart till köparen så den kan ta ställning till det, istället för att få reda på det när man packar upp paketet och blir bemött med en dålig ursäkt om att du inte har packat upp sakerna från den förra säljaren....

Meningen ovan är även ytterligare en viktig del i plagiaten som kommer ut i cirkulation. Folk drabbas av det ovetande, man räknar ut ett begagnat pris på retail saker som sedan visar sig vara plagiat. Då har det ju inte samma värde heller.

Fniss tillbaka på dig :)

daskad

Inlägg av daskad »

Så innan när du gjorde egna gjutningar av FW figurer och sålde så var det okej, men när man köper från Kina så är det inte okej?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar