GarageGames I - 12 April

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Re: GarageGames I - 12 April

Inlägg av Denkan »

Kimich skrev:Om jag förstår det rätt så handlar det inte så mycket om fluffet i sig eller? En fluffig lista kan vara stenhård eller så kan den vara jättekass. Tycker nog att arrangörerna behöver ge oss spelare lite mer riktlinjer än bara fluffiga listor??? Det är så himla brett och vad jag anser vara fluffigt för mig kanske inte är fluffigt för någon annan.

Är tanken att det ska spelas snälla/dåliga listor så säg det, fluffigt vad är det?

Jag skulle inte själv vilja komma med en lista som är tokhård i jämförelse med alla andra så jag behöver nog mer guidning än fluffigt. Tror nog alla vet vad en snäll lista är dock.

Vet att ni inte vill ha komp men en guidning skulle kunna vara att inte ha mer än 0-1 i LBK, om det ska vara snälla listor.

För mig är fluffmys - spel med snygga arméer.

Arméerna i sig är byggda kring ett tema - som tex iyanden. Eller blood ravens från Dow spelen där man gjort huvudpersonerna som hq choises tex. Space wolf 13th company.

Det innebär oftast för mig att man även kanske medvetet låter bli att välja det mest cheeeeesy man kan ta, utan struntar i elitbuilds och kör lite wierd och tuffa/häftiga/roliga (istället för bra)enheter.
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Fluff med så mycket vingar det bara går:

Dakka Flyrant
Dakka Flyrant

2x 30 Gaunts
2 tervigons

30 maxade gargoyles
8 Shrikes med lash whips och boneswords
1 Harpy med Cluster Spines

1994 poäng :)

Hade vi kört dubbla FOCs hade jag fått in en Crone och fler gargoyles istället för andra tervigonen :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Jag funderar lite på om det här är rätt "turnering" att åka på om man behöver riktlinjer på vad fluff och mys innebär.

Jag fick för mig att det här mer vad en "social gathering" där man garvar, lirar och är impad över alla snygga armeer än en turnering som ska vinnas till varje pris?

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

Ogglas skrev:Jag funderar lite på om det här är rätt "turnering" att åka på om man behöver riktlinjer på vad fluff och mys innebär.

Jag fick för mig att det här mer vad en "social gathering" där man garvar, lirar och är impad över alla snygga armeer än en turnering som ska vinnas till varje pris?

+1

Ogglas har helt rätt.
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:

Spelbjörn

Inlägg av Spelbjörn »

Jag vet att jag och de andra från Norrköping kommer dit för att umgås, dricka kaffe och spela några matcher (ungefär i den prioriteringsordningen). Skulle det trots allt vara någon av mina medspelare som tycker att jag kör med en alltför "hård" lista på ett "mjukt" event så plockar jag gladeligen bort 500 poäng och ser underläget som en extra taktisk utmaning :) Det är alldeles för få tillställningar som fokuserar på den sociala aspekten av hobbyn, tillställningar där man kan möta nya människor, hitta inspiration, kläcka idéer och där både du och din medspelare kan få sig ett gott skratt när tärningarna rullar ens väg (och kunna förbanna fru Fortuna när det motsatta inträffar) utan att allting behöver tas på ett så stort allvar.

Låt GarageGames bli ett andningshåll för fluffmongon och oss få kaffe-och-kaka-spelare som fortfarande finns i ett spel- och turneringsklimat som i övrigt liknar en post-apokalyptisk ödemark där det gäller att äta eller ätas.

Spelbjörn

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Jag både håller med dig och inte Ogglas.

Jag kan visserligen bara tala för mig själv men jag är på väg tillbaka in i hobbyn efter ett uppehåll (där jag begränsats till forumtrollande :roll: ), och "back in the day" var fluffspelare (eller kaffe och kaka-spelare, eller vad man nu ska kalla det) inte... så vanligt förekommande..

Precis som Spelbjörn tyckte jag den här "turneringen" var ett perfekt tillfälle att nörda loss en helg, och kommer också för att snacka lite skit, rulla lite tärningar, och kanske ta en kaffe (om det finns kakor till ;)).
När jag då försökte hålla tillbaka osten och "ta tempen" på mitt alster, för att inte bli han som "jaja, kul att du kom med din jävla Chevré till vår mysfest", märkte jag att det fanns skillnader i vad som uppfattas som hårt. Då tycker jag det är hälsosamt att ha en diskussion om hur företrädelsevis arrangören ser på det när han aviserar att han ser det som en kaffe-o-kaka-helg med figurspelande.

Sedan ska all heder gå till Denkan som jag tycker gör ett tappert försök att leda oss vilsna själar in i fluff-ljuset. ;)

Spelbjörn skrev:Låt GarageGames bli ett andningshåll för fluffmongon och oss få kaffe-och-kaka-spelare som fortfarande finns i ett spel- och turneringsklimat som i övrigt liknar en post-apokalyptisk ödemark där det gäller att äta eller ätas.

Spelbjörn
Can i get a hallelujah?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Kimich

Inlägg av Kimich »

Vad sägs om att göra en tråd där folk postar sina listor i förväg så alla är medvetna om vad som spelas och kan göra liknande snälla listor och ge folk en rimlig chans att ändra sina listor.

Jag är helt för en mys turnering men jag har varit på turneringar med en mysig lista där folk spelade etc listor, det var inte så kul kan jag säga.

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Har iofs inte kollat på några listor och jag bryr mig inte om några listor.

Listhetsandet är det jag tycker är tråkigast med hela 40k och är det jag hoppas på att slippa med denna tillställning. 40K är ett extremt sten-sax-påse spel i mina ögon och inte balanserat för fem öre. varken komp, fluffmys eller WAAC kommer ändra på det.

Det jag menar är väl lite att ska inte detta vara en tillställning där man kan köra det man vill utan att fundera på hur bra eller hur dåligt det är? Vissa armeer kommer vara bättre än andra men spelar det så stor roll liksom?

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

Ogglas skrev: Det jag menar är väl lite att ska inte detta vara en tillställning där man kan köra det man vill utan att fundera på hur bra eller hur dåligt det är? Vissa armeer kommer vara bättre än andra men spelar det så stor roll liksom?

Både ja och nej.
Det är därför vi har "fluffkompen" - ser vi att en lista är skithård så kommer vi neka den. Men kommer det en skithård lista med en mycket vettig fluff bakom så kan vi korrigera listans überhet med fluffkompen.

Men viktigast av allt är attityden man har med sig hit.
Kommer du till GarageGames för att enkelt kvala till SM har du absolut inget här att göra.
Kommer du däremot med ett glatt humör, en trevlig inställning och med siktet på att alla som du ska spelar mot ska ha roligt samtidigt som du bjuder på mammas sockerkaka. Då är du inte bara varmt välkommen utan även min idol, och jag kan ha många.

Så snälla ni alla lämna elit builds och copy paste hemma och kom med nått roligt och spännande för oss alla :-)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Ett enkelt sätt att dra ner dramat är att göra turneringen orankad. Bara en tanke.

Skriv svar