DefCon 2014 - Info

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: DefCon 2014 - Info

Inlägg av refabricated »

Det e snarare så att scoring kosta oilka i olika böcker.
Vissa spenderar 300p-400p på 7 scoring, andra får pynta upp mot 1000. Det skapar obalanser.
Eftersom scoring generellt e rätt kassa på att döda saker så blir en del rätt ofarliga om de måsta ta massa scoring. Demoner är en sådan bok. För vad de gör så har demoner ganska askass scoring. Det enda de duger till är att sitta och prutta på objektiv.
Nids däremot tar 2-3 tervigoner och e klar med det hela. Monster som tål mkt samt buffar med lite spells :)
CSM har åsså rutten scoring, dyr och dålig :)

Tycker man skall blanda missions. Nått med miljoner objektiv, nått med 1-2.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

kombat skrev:Rätt många arméer har inte 7 scoring units utan att tvignas att köra med allies. Om det sen krävs att man nästan måste hålla alla de objektiven för att få max poäng gör det att flertalet arméer helt enkelt inte har möjlighet att få max poäng. Att det skall vara svårt är sin tur men omöjligt är ganska tråkigt. Sen att vissa specifika arméer kan gödsla med scoring (DA och IG) gör ju att dessa arméer har en otrolig fördel jämtemot arméer som inte kan det. Dessutom kanske man inte vill trycka in en massa scoring i sin armé. Min åsikt är att det blir roligare och mer varierat om man inte tvignas spela vissa arméer eller med max scoing. (Att ha mycket scoring är bra ändå) Dessa missions kommer endast gå ut på att slå ut varandras scoring. Jag anser att spelet är roligare och mer taktiskt med runt 3-5 objektiv och det kan vara nog så svårt att hålla alla dem.
Håller med att vissa codex verkligen kan gödsla med scoring och dessutom bra.

Men jag själv anpassar mig efter missions när jag väljer lista och är det mycket objektiv så spelar jag något med mycket scoring.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

refabricated skrev:Det e snarare så att scoring kosta oilka i olika böcker.
Vissa spenderar 300p-400p på 7 scoring, andra får pynta upp mot 1000. Det skapar obalanser.
Eftersom scoring generellt e rätt kassa på att döda saker så blir en del rätt ofarliga om de måsta ta massa scoring. Demoner är en sådan bok. För vad de gör så har demoner ganska askass scoring. Det enda de duger till är att sitta och prutta på objektiv.
Nids däremot tar 2-3 tervigoner och e klar med det hela. Monster som tål mkt samt buffar med lite spells :)
CSM har åsså rutten scoring, dyr och dålig :)

Tycker man skall blanda missions. Nått med miljoner objektiv, nått med 1-2.
Men obalans mellan codex och kostnad på scoring ska väl ändå inte arrangör behöva tänka på. Men visst har du rätt i det du säger men ibland kan det också vara ganska kul o spela mindre scoring om ändå det enda de kan göra är sitta på objektiv.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

kraftman

Inlägg av kraftman »

7 objektiv blir ju mer obalanserat än killpoints ! Jag tycker att man borde ha max 6 då dom flesta bara kan ha 6 scoring.
Man kan ju sätta ett tak på killpoints (säg max 5p i diff).

Som sagts, vissa raser gynnas mer än andra och det är tråkigt. Visst kan det vara kul att missions är lite annorlunda men det finns en gräns.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

ALLA arméer kan ha 7 scoring, utan att ens anstränga sig... Sluta tramsa nu och lev med att ETT mission har många objektiv. Inte klagar jag så fort all fast attack är scoring när jag valt att inte ta några fast attack (särskilt inte när jag visste det innan jag skickade in listan).

Kill points är så långt ifrån balanserat så 14 objektiv hade varit mer balanserat..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Du har fel flogger :P

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:Du har fel flogger :P

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

I sin helhet eller något specifikt? ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Tycker det är kul med en turnering som premierar att man tänker till igen vid list bygge och kanske inte auto klickar i massa killy units. Utan kanske får ta ett steg tillbaka och välja en extra scoreing istället.

Sen så tror jag ärligt inte många kommer opta för att ta alla sju objektiv. Kollar VSK och liknade där många listor inte kunde vinna max för de saknade antal scoreing eller liknade. Men man kan bygga för att ta de flesta och kontesta resten.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

det är klart att alla kan ha 7 scoring, men det innebär för de flesta codexar att de blir tvungna att alliera in ngt eller helt enkelt köra på att inte vinna max vilket jag ser som lite trist, speciellt som min tanke var att spela CSM med faktiska marines som scoring och inte en massa cultists som alla kör nu för tiden men det kommer inte fungera alls :(

Däremot så är jag ju med på att det är så och kommer få göra ett val, svårare än så är det inte och kommer inte så o gnälla på plats (allt för mycket) ;)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger skrev:ALLA arméer kan ha 7 scoring, utan att ens anstränga sig... Sluta tramsa nu och lev med att ETT mission har många objektiv. Inte klagar jag så fort all fast attack är scoring när jag valt att inte ta några fast attack (särskilt inte när jag visste det innan jag skickade in listan).

Kill points är så långt ifrån balanserat så 14 objektiv hade varit mer balanserat..
Ett hyfsat provocerande uttalande. Jag hade tänkt lira med mina nya CSM, är lite intresserad av hur jag kan få till 7 scoring "utan att anstränga mig"?

... Fast, egentligen bryr jag mig inte så mycket, jag kör nog på 4 eller 5 minimala enheter och ser hur det går helt enkelt. Det är väl ändå väldigt få som kan hålla 7 objektiv, typ bara nids och IG, så de flesta kommer ju ha det ungefär lika svårt.

EDIT: såg efter jag skrivit detta att jag uppenbarligen har en soulmate i Robin, nästan identiska poster!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar