Nightfight cover och barrage

Regelfrågor och förslag på husregler
Ardhiel

Re: Nightfight cover och barrage

Inlägg av Ardhiel »

DHettNeck skrev:
Ardhiel skrev:Shrouded och stealth ger onekligen cover om det inte finns något i grunden. Vilket även gäller vissa typer av gear, tex disruption pod. Det är ett faktum oavsett hur någon valt att formulera det. Slår du ett coversave är det för att du är i cover. Eller?

Sen om det är mörker, en skog, flugor, zebraränder eller energifält som skymmer och skyddar (dvs ger cover) spelar ingen roll.
Nej, dom ger inte cover, dom ger bättre cover SAVE. Att vara i cover är att vara täckt av modeller eller terräng, detta ger en cover save som vissa förmågor wargear förbättrar. Har man sånna förmågor kan man ha cover save utan att vara i cover.
Oavsett vad man kallar det gör man ett cover save och det står ju klart och tydligt i barrage regeln att man ska utgå från hålet i plattan när det gäller cover save. Vilket gör att man inte kan tillgodoräkna sig cover i någon form från Shrouded och stealth om man blir beskjuten av ett barragevapen.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Stealth och shrouding GER cover, men det ÄR inte cover. Det är en special rule, skulle target få FnP om det var bortom ett visst antal tum skulle man inte kunna ignorera det heller med barrage. Exakt samma grej med stealth/shrouding.
Alexander Merinen

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Hur man får cover savet spelar igen roll, specialregler, terräng mm

Frågan är om det är ett cover save man tar eller något annat. Är det ett cover save man ska ta ska man utgå från hålet på plattan om man är beskjuten av ett barragevapen.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

I min (inte alltid så) ödmjuka åsikt verkar GW inte ha funderat i 3 sekunder över hur Night Fight och Barrage interagerar. Jag skulle således gärna se att SveFaQ rule'ar att det inte är någon skillnad mellan: 1. att inte så någon för att det är mörkt och 2. att inte se någon för att det är (t.ex.) en vägg i vägen. Mest för att det känns rimligt och hyffsat intuitivt. Balansmässigt blir manticore'or lite glada i varannan match, inte så hemskt väll? (Någon mer barrage som används mer än någon enstaka gång, här eller där?)

Annars lär barrage-vapen snällt få rätta sig efter Night Fight eftersom det inte står annat. Det bör i så fall inkludera att man får stealth eller shrouded. (e.g. Guardsmen i det öppna, 26" från en griffon som dessutom har en vägg framför sig: Har guardsmen cover save? Nej. Har de specialregeln Shrouded? Ja, det är natt och "firing model" är mer än 24" bort. Vad har de för save? 5+ cover från Shrouded...)

Kompromisslösningen är att säga att hålet räknas som "firing unit" vid barrage (vilket inte alls känns orimligt eftersom man ska räkna att det är därifrån skottet kommer när man kollar cover save) och att det därmed tar bort stealth och shrouded från night fight men man kan fortfarande inte target'a bortom 36". Isf bör det förtydligas att man inte får använda defensive grenades mot barrage (då de använder formuleringen "...within 8" of the unit firing...").

Om SveFaQ skriver något kan ni passa på att skriva in att man har shrouded även bortom 36", innan någon får idéer (står 24-36" i BRB, platta/scatter kan träffa modeller bortom 36").
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Tycker night fight och barrage interagerar väl, barrage beskriver hur man ska hantera cover (mät/titta från hålet). Det är även reglerat att man inte kan välja ett mål bortom 36". Scattrar blasten ska man använda den ursprungliga positionen för att beräkna effekten av night fight.

Exempel:
Sätter man blasten på en modell 23,9 bort och den scattrar 12 så är borte delen av blasten längre än 36" från skytten men ger fortfarande bara stealth. eftersom den ursprungliga placeringen är mellan 12-24.

Som tex Kelaino sagt gäller inte ”defensive grenades” mot barrage som skjuter mot ett mål längre bort än 8", eftersom ett krav för att man ska kunna använda dem är att enheten som skjuter på dem är inom 8". Och enheten är inte inom 8" även om man ska allokera wounds och mäta cover från hålet. Man uppfyller helt enkelt inte kravet för att använda granaterna.

Sen kan kan man fortsätta fundera på om Stealth och Shrouded betyder att man står i cover eller ej, men det är inte relevant för denna diskussion.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Ardhiel skrev:Tycker night fight och barrage interagerar väl, barrage beskriver hur man ska hantera cover (mät/titta från hålet). Det är även reglerat att man inte kan välja ett mål bortom 36". Scattrar blasten ska man använda den ursprungliga positionen för att beräkna effekten av night fight.
Jag tycker att "du får skjuta på det du inte ser (indirect fire) men du får inte skjuta på saker långt bort om natten för du ser dem inte (night fight)" visar på att det åtminstone inte är genomtänkt. Att man också får skydd av mörker (som jag anser att man får enligt RAW) mot något som inte behöver se förstärker, i min åsikt, den ståndpunkten.
Ardhiel skrev:Sen kan kan man fortsätta fundera på om Stealth och Shrouded betyder att man står i cover eller ej, men det är inte relevant för denna diskussion.
Tyvärr så lär det vara relevant då vi verkar överens om att (i RAW) så får man regeln Stealth eller Shrouded om man är tillräckligt långt från skytten och frågan är vilken save man får (i det öppna).

Har jag förstått dig rätt, Ardheil, att du tycker att (t.ex.) Stealth i det öppna inte ger någon save (då hålet är inom 12") men att Stealth ger ett bättre save i terräng (t.ex. 4+ i en skog)?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Halvar

Inlägg av Halvar »

frågan är väl bara vad som räknas som skytten. skytten eller hålet. barrage regeln säger att man skall byta ut skytten mot hålet när man kollar om de träffade modellerna får cover eller inte.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ardhiel skrev:
DHettNeck skrev:
Ardhiel skrev:Shrouded och stealth ger onekligen cover om det inte finns något i grunden. Vilket även gäller vissa typer av gear, tex disruption pod. Det är ett faktum oavsett hur någon valt att formulera det. Slår du ett coversave är det för att du är i cover. Eller?

Sen om det är mörker, en skog, flugor, zebraränder eller energifält som skymmer och skyddar (dvs ger cover) spelar ingen roll.
Nej, dom ger inte cover, dom ger bättre cover SAVE. Att vara i cover är att vara täckt av modeller eller terräng, detta ger en cover save som vissa förmågor wargear förbättrar. Har man sånna förmågor kan man ha cover save utan att vara i cover.
Oavsett vad man kallar det gör man ett cover save och det står ju klart och tydligt i barrage regeln att man ska utgå från hålet i plattan när det gäller cover save. Vilket gör att man inte kan tillgodoräkna sig cover i någon form från Shrouded och stealth om man blir beskjuten av ett barragevapen.
Nej, det gör det inte. Det står att man kollar från hålet ifall någon modell står i cover eller inte, inte hurvida den har en cover save.

Jag försöker en gång till:
Det man kollar från hålet är endast 2 saker:
1) Vilka modeller wounds skall allokeras till
2) Huruvida modeller står i cover (detta kan ge coversave eller inte, men det är inte samma sak som cover save)

ALLT annat mäts som vanligt från modellen, dvs man får stealth/shrouded om skytten är långt borta och stealth från grantern om den är nära.

Att vara i cover och ha cover save/få bättre cover save är INTE samma sak.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Det du kollar från hålet är cover. Dvs:
- Finns det intervening models?
- Finns det terräng mellan hål och mål?
- I vilken ordning träffas stuff.

ALLT som har med nightfight att göra mäts från ENHTEN som skjuter till ENHETEN man skjuter på. Detta har inget med LOS att göra, bara avstånd spelar roll.
Så, lyssna på Tröger. Han kan detta.

Kul fotnot, scattrar du och träffar ngt bortom 36'' får denna enhet varken stealth eller shrouded iom barrage/scatter/blast faq:n som kom för ngn månad sedan.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Vi kommer tyvärr inte närmare varrandra på detta sätt, vilket nog beror på att jag tycker att man tar ett cover save när man tar ett cover save.
2) Huruvida modeller står i cover (detta kan ge coversave eller inte, men det är inte samma sak som cover save)
Stå i cover, ha cover mm är inte samma sak som cover save, det håller jag med om. Men det står inget i barrageregeln om att stå i cover eller inte, bara vilken punkt man ska använda (se/mäta ifrån) när man ska bestämma cover save. (Ska vi börja prata samma språk är det på denna punkt vi måste ha en samsyn)

"To determine whether a unit wounded by a barrage weapon is allowed a cover save, always assume the shot is coming from the centre of the blast marker, instead of from the firing model." Sid 34 (tagit bort det om wound inom "," för att renodla. innebörden ändras inte.)

Barrage reglen säger alltså att man ska utgå från hålet när man avgör om man får ta ett cover save. Helt oväsentligt varför man vill ta ett cover save, terräng, gear, night fight, magi osv. Alltså spelar det ingen roll om du står i cover, har jinx, gear som ger cover, magi som ger cover osv.

Vill du ta ett cover save oavsett orsak beräknas det från hålet.

Jag menar att GW i barrageregeln bara skriver cover save, vilket är alla typer av cover save. Eller menar ni att det står i barrage regeln att det bara gäller cover save som ges från terräng (i/bakom)?

För att vara tydlig, jag säger inte att barrage tar bort Stealth och shrouded, bara att den ger en ny punkt att mäta ifrån. Om enheten man skjuter på har Stealth och shrouded i grunden, tex Shadowsun så har du kvar dem om du blir beskjuten av barrgae eftersom det inte spelar någon roll om du varifrån och vart du blir beskjuten.

Kul fotnot, scattrar du och träffar ngt bortom 36'' får denna enhet varken stealth eller shrouded iom barrage/scatter/blast faq:n som kom för ngn månad sedan.
Vart i FAQ:n hittade du det, scrollade igenom och försökte hitta det men utan framgång.

Skriv svar