Apotekare med specialvapen
Re: Apotekare med specialvapen
Jag tycker inte det spelar någon som helst roll i vilken ordning man köper/uppgraderar saker.
Apotechary har inte valet att köpa special weapons bland sina options. Därför får inte en Apotechary börja spelet med gear de inte får köpa. Är det bara Veterans som får köpa special weapons är det också bara Veterans som får börja spelet med dem. Står det däremot "any model may purchase" så är det inget att orda om.
Crusader squads i nya SM boken skulle alltså inte kunna köpa ett Heavy Weapon på en Initiate för att sedan uppgradera honom till Sword Brother, och då få helt nya valmöjligheter.
Apotechary har inte valet att köpa special weapons bland sina options. Därför får inte en Apotechary börja spelet med gear de inte får köpa. Är det bara Veterans som får köpa special weapons är det också bara Veterans som får börja spelet med dem. Står det däremot "any model may purchase" så är det inget att orda om.
Crusader squads i nya SM boken skulle alltså inte kunna köpa ett Heavy Weapon på en Initiate för att sedan uppgradera honom till Sword Brother, och då få helt nya valmöjligheter.
Nej, det är inte det jag bygger min argumentation på. Jag bygger den på att jag kollar på en armélista, ser en apotekare med plasma, kollar i codex och ser att den inte får köpa plasma. Jag bygger den på att tidigare faqar har sagt att man inte får köpa upgrades på uppgraderade karaktärer. Jag bygger det på att jag inte har en otydlig dubbelargumentation om att det delvis inte finns någon ordning men att ordningen samtidigt skall vara alfabetisk. Jag bygger den också på relativt sunt förnuft, och en vilja att spela spelet som det är skrivet och menat, inte som man kan spela det om man försöker hitta fel i texten...
Testade i GWs enhanced digital edition och där går det inte att få till det så att en Sword brother får heavy weapons.
Initiates har en egen kolumn med sina val. Väljer man att uppgradera en initiate till Sword brother så tas en av de o-equippade initiatsen och blir Sword brother och då erbjuds han de val som anges i boken.
Initiates har en egen kolumn med sina val. Väljer man att uppgradera en initiate till Sword brother så tas en av de o-equippade initiatsen och blir Sword brother och då erbjuds han de val som anges i boken.
Mattias Lindeberg
Pillade lite till i GW force requisition del.
Testade att meka lite med en commandsquad och det möter inga hinder att få in 5 melta guns i squaden trots att jag uppgraderar en till apothecary. Testade också att lägga till ett banner vilket också uppenbarligen får plats, dock måste man inte / det går inte att välja vem som har bannern.
Vet inte hur mycket vikt man kan lägga vid GWs produkt i det här avseendet då den känns lite ofärdig i sin enkelhet, men på övriga val jag testat tidigare så har det som inte varit gångbart automatiskt raderats när jag uppgraderat någon till veteran eller liknande.
Testade att meka lite med en commandsquad och det möter inga hinder att få in 5 melta guns i squaden trots att jag uppgraderar en till apothecary. Testade också att lägga till ett banner vilket också uppenbarligen får plats, dock måste man inte / det går inte att välja vem som har bannern.
Vet inte hur mycket vikt man kan lägga vid GWs produkt i det här avseendet då den känns lite ofärdig i sin enkelhet, men på övriga val jag testat tidigare så har det som inte varit gångbart automatiskt raderats när jag uppgraderat någon till veteran eller liknande.
Mattias Lindeberg
En i sammanhanget relevant detalj uppdagades efter lite mer pillande med GWs lilla program.
Apothecary kan inte ta Stormshield eller melta bombs. Det verkar då helt enkelt (om nu GW gjort rätt i sitt program) som att det går att köpa till vapen till apothecary, men inte wargear. Frågan är då vad banner faller in under?
Apothecary kan inte ta Stormshield eller melta bombs. Det verkar då helt enkelt (om nu GW gjort rätt i sitt program) som att det går att köpa till vapen till apothecary, men inte wargear. Frågan är då vad banner faller in under?
Mattias Lindeberg
Ok... Mina sista 2 cent.
Testade ytterligare en liten sak efter att ha läst wordingen mer noggrant på commandsquad. Där står det att Any veteran may take items from melee, ranged, special. Alltså inte bara ett per figur utan 2 har visat sig.
Väljer man in till exempel 10 power fists så att varje veteran i squaden har 2 och sedan uppgraderar 1 till apothecary så tas det automatiskt bort 2 Fists. Samma sak med SS när jag testade det.
Däremot INTE när man väljer till banner...
Testade ytterligare en liten sak efter att ha läst wordingen mer noggrant på commandsquad. Där står det att Any veteran may take items from melee, ranged, special. Alltså inte bara ett per figur utan 2 har visat sig.
Väljer man in till exempel 10 power fists så att varje veteran i squaden har 2 och sedan uppgraderar 1 till apothecary så tas det automatiskt bort 2 Fists. Samma sak med SS när jag testade det.
Däremot INTE när man väljer till banner...
Mattias Lindeberg
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Vad programmet gör är inte värt ett smack skulle jag säga. Om inte änns den som gör codexet kan skriva det tydligt så är ju den som gör programmet chanslös när det kommer till att få det rätt.MFL skrev:Pillade lite till i GW force requisition del.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Att ni orkar... iväg med babyn till SWEfaq så kan vi alla ägna oss åt ngt vettigt. Som att se vem som får in mest jordnötssmör i naveln.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
-
Valrosskorv
Får man köpa en plasma gun till en Veteran? Ja.
Får man uppgradera en Veteran till en Apothecary? Ja.
Vart står det att en Veteran bytar ut sina vapen för att bli en Apothecary? Vart står det att en Apothecary inte får ha en plasma gun? Om svaret på dessa två frågor är "ingenstans", vad är det då som gör att man inte kan ha en Apothecary med plasma gun? Du har uttrycklig tillåtelse att både köpa en plasma gun och att uppgradera Veteranen till Apothecary, du har inga som helst begränsningar på vilket Wargear Apothecaryn får ha, bara begränsningar på vad han får köpa när han väl är Apothecary.
Får man uppgradera en Veteran till en Apothecary? Ja.
Vart står det att en Veteran bytar ut sina vapen för att bli en Apothecary? Vart står det att en Apothecary inte får ha en plasma gun? Om svaret på dessa två frågor är "ingenstans", vad är det då som gör att man inte kan ha en Apothecary med plasma gun? Du har uttrycklig tillåtelse att både köpa en plasma gun och att uppgradera Veteranen till Apothecary, du har inga som helst begränsningar på vilket Wargear Apothecaryn får ha, bara begränsningar på vad han får köpa när han väl är Apothecary.
Min tolkning är att man inte köper något i olika steg. Istället måste alla val man gör vara tillåtna när man har köpt färdigt alla sina upgrades
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk