Apotekare med specialvapen
Apotekare med specialvapen
Hade en diskussion idag om apotekare med specialvapen. Jag tycker att dom inte kan köpa dem, personen jag diskuterade med håller inte med. Hans argument är att man gör den ena uppgraderingen först, och därför har apotekaren redan vapnet när han uppgraderas. Mitt argument är att han är en apotekare och därför inte har tillgång till valen eftersom han inte längre är en veteran. Squaden är inte längre 5 veterans, den är 4 veterans och en apotekare. Apotekaren har egen wargear och får inte köpa någon annan.
Exempel man skulle kunna ta är en Nob med typ rokkit, eller ett bättre exempel som dessutom är faq:at, att furioso librarians inte får köpa extra armor. Han blir en ny modell och har inte tillgång till saker som han kunde köpt innan uppgraderingen, oavsett vilken ordning man köper dem i.
Va tycker ni andra? Jag tycker det är självklart men känner att man oftast tycker det om man bestämt sig för en åsikt. Har inte fått något bra argument förutom att det inte står att man måste köpa saker i ordning, och tycker det är rätt självklart att en modell som inte kan köpa en upgrade inte kan köpa den upgraden....
Exempel man skulle kunna ta är en Nob med typ rokkit, eller ett bättre exempel som dessutom är faq:at, att furioso librarians inte får köpa extra armor. Han blir en ny modell och har inte tillgång till saker som han kunde köpt innan uppgraderingen, oavsett vilken ordning man köper dem i.
Va tycker ni andra? Jag tycker det är självklart men känner att man oftast tycker det om man bestämt sig för en åsikt. Har inte fått något bra argument förutom att det inte står att man måste köpa saker i ordning, och tycker det är rätt självklart att en modell som inte kan köpa en upgrade inte kan köpa den upgraden....
Re: Apotekare med specialvapen
Är inte detta lite samma typ av tolkningsfråga som DA och deras apothecary med banner?
Läste bara häromdagen att det är ok av just den anledningen du nämner, dvs. köps tillvalen i rätt ordning så är det ok.
Var även ETC faqat som ok om jag inte minns fel.
Läste bara häromdagen att det är ok av just den anledningen du nämner, dvs. köps tillvalen i rätt ordning så är det ok.
Var även ETC faqat som ok om jag inte minns fel.
Mattias Lindeberg
Fast ETC faqen ska man lägga 0 vikt i. De gjorde en hel del väldigt konstiga beslut.
Modeller som byter namn eller typ har egna upgrade options.
En Apotechary får inte köpa plasma gun, det får bara veterans. Därför har jag svårt att se hur en apotechary ska kunna ha ett vapen han inte får köpa.
Man kan t.ex inte sätta en lascannon på en vanlig marine och sen uppgradera honom till veteran sergeant.
Ett exempel som tydligt visar intentionen av detta är nya chaplain till SM. Den har ett set av choices om den har power armour, ett helt annat om man köper terminator armour. Man kan alltså inte först köpa grejer och sen uppgradera honom till terminator.
Däremot kan man, tack vare ork faq'n köpa gear till modeller som inte byter typ eller namn (en nob kan först köpa klaw, för att sedan tillsammans med enheten byta ut resten av sin gear). Den är dock hela tiden samma modell, byter aldrig namn eller typ etc.
Så ser jag på det hela rent regelmässigt. rent spelmässigt kunde jag nog inte bry mig mindre.
En Apotechary får inte köpa plasma gun, det får bara veterans. Därför har jag svårt att se hur en apotechary ska kunna ha ett vapen han inte får köpa.
Man kan t.ex inte sätta en lascannon på en vanlig marine och sen uppgradera honom till veteran sergeant.
Ett exempel som tydligt visar intentionen av detta är nya chaplain till SM. Den har ett set av choices om den har power armour, ett helt annat om man köper terminator armour. Man kan alltså inte först köpa grejer och sen uppgradera honom till terminator.
Däremot kan man, tack vare ork faq'n köpa gear till modeller som inte byter typ eller namn (en nob kan först köpa klaw, för att sedan tillsammans med enheten byta ut resten av sin gear). Den är dock hela tiden samma modell, byter aldrig namn eller typ etc.
Så ser jag på det hela rent regelmässigt. rent spelmässigt kunde jag nog inte bry mig mindre.
-
Valrosskorv
Men att det är utförligt skrivet i Chaplain-exemplet borde väl tyda på att det INTE är fallet när det gäller Apothecaries?Ancalagon skrev: Ett exempel som tydligt visar intentionen av detta är nya chaplain till SM. Den har ett set av choices om den har power armour, ett helt annat om man köper terminator armour. Man kan alltså inte först köpa grejer och sen uppgradera honom till terminator.
Det där är irrelevant, enheten börjar redan med en Sergeant som man sedan kan uppgradera till Veteran Sergeant, det är bara "Space Marines" som får köpa heavy/special weapons.Ancalagon skrev: Man kan t.ex inte sätta en lascannon på en vanlig marine och sen uppgradera honom till veteran sergeant.
Nej, i så fall är dread exemplet mycket bättre. Eller enheter som inte har serganter från början, typ harleqins eller orker.Valrosskorv skrev:Men att det är utförligt skrivet i Chaplain-exemplet borde väl tyda på att det INTE är fallet när det gäller Apothecaries?Ancalagon skrev: Ett exempel som tydligt visar intentionen av detta är nya chaplain till SM. Den har ett set av choices om den har power armour, ett helt annat om man köper terminator armour. Man kan alltså inte först köpa grejer och sen uppgradera honom till terminator.
Det där är irrelevant, enheten börjar redan med en Sergeant som man sedan kan uppgradera till Veteran Sergeant, det är bara "Space Marines" som får köpa heavy/special weapons.Ancalagon skrev: Man kan t.ex inte sätta en lascannon på en vanlig marine och sen uppgradera honom till veteran sergeant.
Man kan också ta med i tanken att det i samma codex görs skillnad mellan any modell och specifika modeller i andra enheter som också startar med likadana modeller, i de andra commandsquadsen. Där står det att veteraner får ta saker, men det finns ett par val som är any som alla kan ta, t.ex. chainfist i terminator enheten. Varför denna specifikation skulle finnas med om det är så att alla kan ta alla saker går inte att förklara.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker det är rätt solklart att en apotekare INTE får köpa uppgraderingar som veteraner får ta och att Hyll-anders "fuskar" när han spelar flaggan på apotekaren.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Som vanligt hakas det upp på specifikt exempel. Max sa det mycket bättre än mig 
Håller med.DHettNeck skrev:Jag tycker det är rätt solklart att en apotekare INTE får köpa uppgraderingar som veteraner får ta och att Hyll-anders "fuskar" när han spelar flaggan på apotekaren.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- bolterochkniv
ett litet sidospår då: kan ork nobbar ha shootas i enheter med shoota boys, även när de har klaw?
kan painboys ha eavy armour eller annan utrustning?
om ja, vart kan man läsa om detta?
kan painboys ha eavy armour eller annan utrustning?
om ja, vart kan man läsa om detta?
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."