Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Bara för att jag inte vill att det ska missas samt att om man ska bestämma en sak måste man vara konsekvent.
så här kommer en post jag skrev på ett annat ställe.
Ett fordon som är "obscured", dvs har cover enligt punkter i "Vehicles and cover- obscured targets" på S74-75 ska hanteras enligt sista punkten i samma avsnitt. Och där står det att fordon ska hanteras på samma sätt som ett icke fordon skulle ha gjort (i den situationen). Frågan blir då, hur hanteras ett ett icke fordon som tar ett wound av någon som ignorerar cover i den situationen? När vi löst den biten kan vi sedan hantera fordon likadant.
Med samma resonemang som ovan kan man även ge coversave till fordon som blir träffade av grav vapen, vilket annars är omöjligt.
Men det kan helt klart ses som luddigt (GW....), något som inte kan vara luddigt för de som säger att fordon ignorerar "ignore cover" regeln är detta: Grav vapen ger varken en glancing eller en penetrating hit och fordon kan inte ta cover emot det, eftersom de bara tar cover mot glancing eller penetrating hits.
Fordon med inv save??? ingen har sagt något om det men raw får fordon inte ta inv save eftersom man bara gör det mot wounds? kanske inte logiskt med tanke på att vissa kan köpa inv save och vissa har det i grunden. men i en sådan diskussion är det direkt felaktigt att hantera olika saker annorlunda.
så här kommer en post jag skrev på ett annat ställe.
Ett fordon som är "obscured", dvs har cover enligt punkter i "Vehicles and cover- obscured targets" på S74-75 ska hanteras enligt sista punkten i samma avsnitt. Och där står det att fordon ska hanteras på samma sätt som ett icke fordon skulle ha gjort (i den situationen). Frågan blir då, hur hanteras ett ett icke fordon som tar ett wound av någon som ignorerar cover i den situationen? När vi löst den biten kan vi sedan hantera fordon likadant.
Med samma resonemang som ovan kan man även ge coversave till fordon som blir träffade av grav vapen, vilket annars är omöjligt.
Men det kan helt klart ses som luddigt (GW....), något som inte kan vara luddigt för de som säger att fordon ignorerar "ignore cover" regeln är detta: Grav vapen ger varken en glancing eller en penetrating hit och fordon kan inte ta cover emot det, eftersom de bara tar cover mot glancing eller penetrating hits.
Fordon med inv save??? ingen har sagt något om det men raw får fordon inte ta inv save eftersom man bara gör det mot wounds? kanske inte logiskt med tanke på att vissa kan köpa inv save och vissa har det i grunden. men i en sådan diskussion är det direkt felaktigt att hantera olika saker annorlunda.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.
Om jag spelar en enhet med Spawns(ingen armour save) med en character i Power Armour, woundar grav weapons mot hnas armour save eller blir det 6+ för att majoriteten av modellerna inte har någon save? Jag blev lite osäker efter senaste SvDAQ-släppet.
Om majoriteten av modellerna i den beskjutna enheten har samma save woundar man på detta save. Om det inte finns en tydlig majoritet så woundar man på det bästa savet (störst chans att wounda) som de som tävlar om majoriteten har. Precis som när du räknar ut vilken Toughness en beskjuten enhet har.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Nu när vi gått in och ändrat ignors cover regeln. Så kan vi väl ändra preferred enemy? För mig så är det isåfall solklart att GW missat lägga in to pen. Jag menar jag hatar inte space marines bara för de råkar sitta i en space marine rhino.
Jag tycker inte alls att man kan dra dem över med samma kam.
I det ena fallet så har man en specialregel som ignorerar coversave och IMO så är det ingen skillnad på ett coversave om det tas av en infanterist eller av ett fordon.
Men i det andra fallet så är det en fråga om hur man skadar en spelpjäs och IMO så är det skillnad på att skada en infanterist och att skada ett fordon.
I det ena fallet så har man en specialregel som ignorerar coversave och IMO så är det ingen skillnad på ett coversave om det tas av en infanterist eller av ett fordon.
Men i det andra fallet så är det en fråga om hur man skadar en spelpjäs och IMO så är det skillnad på att skada en infanterist och att skada ett fordon.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag vet inte exakt vad det står om Grav-vapen men:
BRB s.7
"Then a single test is required for the whole unit, use the
highest relevant characteristic in the unit."
Detta rimmar illa med:
"Om det inte finns en tydlig majoritet så woundar man på det bästa savet"
highest = högsta, inte bästa.
Jag ska läsa på lite på Grav-vapen...
BRB s.7
Detta rimmar illa med:
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Sv: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Läs avsnittet om majority toughness vetjaFenris skrev:Jag vet inte exakt vad det står om Grav-vapen men:
BRB s.7
Detta rimmar illa med:
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
BRB s.14 under majority toughness:
"If two or more Toughness values are tied for majoriry, use the highest of these tied values"
"If two or more Toughness values are tied for majoriry, use the highest of these tied values"
och då kommer frågan vad är högsta savet? Vi har tolkat att det högsta savet är förenligt med bästa savet.
BRB s.2
"unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
6+ är alltså den högsta RAW.
"unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
6+ är alltså den högsta RAW.