LBK mallen verion 2.0 feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Boggalogg »

Eftersom det inte blev nåt klarare alls så kommer frågan igen:

Space Marines:
Kapten med combi-vapen

Command squad, 5 man 2 flamers och pod

10 Sternguards, 3 combi-vapen och pod

5 tactical marines, melta, combi-vapen och pod

5 tactical marines, melta, combi-vapen och pod

Hur många poddar blir det för komp-beräkningen? 5, 6 eller 8? Man kan ju sätta kaptenen i vilken som helst av de 3 med 5 man vilket ger 3 special/combi i den podden. Ska man räkna alla möjligheterna, eller räknar man på att han bara kan sätta sig i en åt gången? Eller blir det som någon nämnde när jag ställde frågan på betan, att IC inte räknas?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Boggalogg, tanken är att du helt kan bortse från IC:n. Alt. räkna honom till den mist fördelaktiga poden. Åtetkommer asap.

Sry för ett aningen tvetydigt svar. Måste kolla så alla e på samma sida i gruppen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

eldrak

Inlägg av eldrak »

Betyder "mist" mest eller minst?

:)

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

eldrak skrev:Betyder "mist" mest eller minst?

:)
Det är lite dimmigt på den punkten... :roll:

Gött änna! :lol:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

warman

Inlägg av warman »

Jag blev inte riktigt klokare av den nya formuleringen för Broadsides.

Jag tolkar den nuvarande texten som att jag kan ta 2 modeller med valfri bestyckning utan komp. Om jag utöver det tar några modeller med HYMP så kompar varje modell 1. Om jag däremot tar modeller med HRR så kompar varannan modell.
Det frågan gäller är just den tredje modellen. Jag läser texten som att jag kan ta en tredje broadside modell med HRR utan att den kompar (only count every 2nd) men jag kan också förstå tolkningen att den tredjer kompar men den fjärde kompar inte. Vilket gäller?

Sedan undrar jag om jag själv får bestämma vilka jag räknar som de första två modellerna. Om jag skulle ha 2 modeller med HYMP och två modeller med HRR, kompar det 1 eller 2? Jag kanske räknar de två modellerna med HYMP som de två "fria" modellerna och min motståndare vill räkna de två modellerna med HRR som de fria modellerna och sedan ge två komp för att jag har 2 ytterligare modeller med HYMP.

Ok, det blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår :)

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Du kan själv välja vilken du räknar först.

2HYMP+1 HRR == 2.5 som inte är 3. Dvs det kompar inte.

warman

Inlägg av warman »

refabricated skrev:Du kan själv välja vilken du räknar först.

2HYMP+1 HRR == 2.5 som inte är 3. Dvs det kompar inte.
Nu är det klart som korvspad, tackar!

Jesusrosemus

Inlägg av Jesusrosemus »

Med risk för att bankas ner fortare än attans men känns inte riptide lite snällt kompade? Eller är det orker som är hårt kompade.... Menar en riptide= ett custom force field... 25 lootas= 2 riptides... 3 riptides = 25 lootas+ 1 custom force field...

tror jag möter ork delen vilken dag som helst faktiskt.

eller typ 2 battlewaggons + 25 lootas + deffrollas = 4 riptides

Eller! HELIGA MODER AV GUD! 2 battlewaggons + 2 deffrollas + gazkhull + 5 mega nobz + 25 lootas = 6 riptides

(inser ju dock hur flummigt skrivet det låter men jag menar seriöst känns som dom tidiga exemplen är rätt uppenbara att det är rätt orättvist)

Feedback lämnad (btw spelades en turnering med 1 komp gräns rätt nyligen och vill inte peka några fingrar men 1 riptide gjorde LIIITE mer än ett custom force field.)

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

kustom force field är bra, och snackar vi en riptide så är de nog lika bra beroende på vad mer finns i orklistan. Men flera riptides borde nästan kompa mer. 2 för varje efter den första eller att den räknas med i antal fordon (som förr i tiden)?

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Tanken med kompen på kff är främst att om ngt ger cover till 100+ modeller så e det nog värt komp.

Ang. riptides, kommer någon nånsin ta 2? Det finns ganska mkt annat som tau vill ha som kostar komp. Persoligen skuööe jag nog ta en etheral/bredsida/markerlights innan den andra riptiden. Med komp 2 på andra kommer den _aldrig_ vara ett alternativ.
Man skall inte vikta saker mellan olika codexar så mkt mot varandra utan mer mot saker inom den egna codexen. Väg sedan codex mot codex, personligen tror jag orker kommer undan lindrigt med en del saker. Men det får VSK/TTT och SM visa.

Skriv svar