Tau

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger

Tau

Inlägg av Flogger »

Ardhiel skrev:Tycker det var synd att ni gick på linjen att kompa väldigt hårt, men men. Dessutom tycker jag verkligen inte Riptide behöver dubbelkompas.

dvs både

1 V12 Battlesuits in army (count each Broadside Battlesuit and Riptide as 2). And additional 1 if V18. Do not count stealth suits.

samt

1 V7 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and Monstrous creatures. And additional 1 if V11. Count each Hammerhead as 2 vehicles if a fortification exists

Känns också hårt att 100% av all HS val räknas mot någon del av kompen, 83% av alla FA val räknas mot någon del av komp och 66% av elitsen. Sett till andel som kompas är den tex mycket hårdare kompad än necrons, vilket jag också tycker det är sett till totalen. Vilket känns konstigt för mig. Borde finnas kompfria alternativ i varje kategori.
Spelar la ingen roll hur många procent som är kompat? Det som är bra ska kompa, oavsett 50 eller 100%..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ardhiel

Re: Tau

Inlägg av Ardhiel »

@ Gutman

Vet inte vad jag ska spela på Lincon. Var sugen på Tau, men nu vet jag inte riktigt. SW kan vara ett alternativ om jag vill gå på ostlinjen. BA är jag trött på men kan vara kul för att exploatera lite Tau, bara för att vissa lite av min poäng :). Men tråkigt om man inte får möta någon Tau.

Eldar är ju alltid roliga. Vill man vara riktigt mainstream kan man spela ultraost komp 0 necrons, men det tar emot i hela kroppen.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ardhiel skrev:4. Riptides behöver inte kompas så hårt. De är förhållandevis klena sett till poängen, Lite plasma, lascannons och/eller assaultcannons och de smulas sönder. I melee dör de som flugor precis som alla andra tau. Dessutom har de inbyggda svagheter i och med att 1/3 av alla försök till nova charge leder till wound och dessutom har de fått massa get hot om de ska göra något lite roligt vilket minskar effektiviteten på dem.
har du jämfört den med andra arméers saker som kompar?
tyranids t.ex: 5 monstrous creatures som inte ens är nästan i närheten av lika bra som riptide kompar 1, och kan ge psyker, FMC och tervigonminus samtidigt. man har knappast så bra saves eller skytteförmåga som en riptide. gets hot på en multiwoundsnubbe med 2+? känner du verkligen att det är ett problem som är så enormt att riptide blir sämre än en carnifex med scything talons? för de kompas lättare än en fex ändå. och hur ska man nånsin komma i närstrid med en riptide med något som kan skada den?
har du testat att göra komp0-listor i andra dexar? du vet att man inte får in necronbågar och annat sånt där heller va?

man får in skitmycket ost i LBK-mallen, bara inte skitotroligtüberjävlamycket ost.
Ja' än't bittä'!

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Flogger skrev: Spelar la ingen roll hur många procent som är kompat? Det som är bra ska kompa, oavsett 50 eller 100%..
Då bör man vara konsekvent och dessutom kompa med samma tänk. Och där har vi stor skillnad i nuläget. ska man överföra tänken till andra ska man mer eller mindre klumpa ihop allt tungt skytte, alla missiltyper, med allt som kan ha plasma och melta och kompa det som en kategori. Släng även med snabba melee trupper då det har bra synergi med farligt skytte. Det görs inte idag även om det till viss del användes i demonkompen innan nya codexen.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

@ halvar

Ja, jag har jämfört med annat och håller fast vid min ståndpunkt. Riptide har 1/3 chans att misslyckas, vilket gör att den är ett taktiskt vågspel. Detta leder också till autowound.

Däremot säger jag inte att allt annat är rätt och bara tau kompar fel, finns både för hård och för lös komp på andra arméer. Skillnaden med Tau är att jag tycker att kompen slår hårt mot så mycket, vilket till stor del beror på att de har en typ av enhet som ska göra nästan allt.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Måste bara förtydliga att jag tycker problemet ligger i att man slår för brett och då automatiskt försvagar delar av arméen som inte borde försvagas.

Och i vissa fall inte tar hänsyn till kostnaden och den taktiskta användningen. Tex 4 pathfinders, 3 med ionrifle/railrifle. Markerlighten man får med går inte att ta bort och det är relativt troligt att den har begränsad taktiskt användning. Markerlight i FW grupper kostar väldigt mycket (mindre problem då jag tror väldigt få ens tänkt tanken att använda FW markerlight)

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Kanske ska lämna ett förslag också. Ska utgå från liggande och bara ändra lite småskaker som jag tycker öppnar upp lite utan att för den saken skulle göra Tau så otroligt mycket starkare.

Förslag
Tau flyers får komp efter den första.

1 V15 Markerlights and networked markerlights in army. (Only count Markerlights and networked markerlights in groups of 2 or more)
1 Drone controller on Commander if there is a Drone squadron unit that contains >5 drones
1 V13 Battlesuits in army (count each Broadside Battlesuit and Riptide as 2). And additional 1 if V18. Do not count stealth suits.
1 V7 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear). And additional 1 if V11.

Alt splittar man på crisis och broadside på något vis menkom inte på något bra sätt. Den stora förändringen är framförallt att man skydda sina troops och fortfarande få plats med lite fordon. Ska man försvaga mitt förslag ett steg skulle det nog vara att minska Battlesuits till V12. Men tycker det känns som den magiska gränsen ligger på V14 Battlesuit och att man borde kunna lägga sig precis under, dvs V13.
Senast redigerad av 1 Ardhiel, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ardhiel skrev: (Only count Markerlights and networked markerlights in groups of 2 or more)
Jag tycker att denna parentes är onödig. Många singel markerlights har också targetlock och är därför användbara, känns fel att de ska slippa igenom. LBK-mallen är en bred mall, spelar man med sub-optimala enheter får man skylla sig själv.

Sen kanske man ska ha ett generellt minus för antal S5-7 skott man har i arme´n, det kanske slår bättre än battlesuit minuset?
Alexander Merinen

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

Ardhiel skrev:
Flogger skrev: Spelar la ingen roll hur många procent som är kompat? Det som är bra ska kompa, oavsett 50 eller 100%..
ska man överföra tänken till andra ska man mer eller mindre klumpa ihop allt tungt skytte, alla missiltyper, med allt som kan ha plasma och melta och kompa det som en kategori.
Fast nej, i och med att ett vapen med samma profil är olika bra baserad på de andra entries i dess codex, hur nödvändigt den blir, hur den kan användas för att skapa synergier...osv, (för att inte nämna det helt uppenbara, en eventuell skillnad i poängkostnad). Så, att sammanställa alla liknande element från över ett dussin olika codex och generellt kompsätta de för att "de är jo lika varandra" skulle bara rakt av försämra kompmallen avsevärt.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Zurken skrev:
Ardhiel skrev: (Only count Markerlights and networked markerlights in groups of 2 or more)
Jag tycker att denna parentes är onödig. Många singel markerlights har också targetlock och är därför användbara, känns fel att de ska slippa igenom. LBK-mallen är en bred mall, spelar man med sub-optimala enheter får man skylla sig själv.
Håller iofs med att man får skylla sig själv, men tycker samtidigt att om kostnaden är rätt behövs ingen komp (Alla markerlight med TL kostar massor). Kanske bara ett litet problem med "offensiva" pathfinder, men hade man inte åkt på en markerlight "komp" där hade vi kanske sett det ibland. Och det är kul med olika listor. Därför tyckte jag den meningen tillförde något utan att göra det för detaljstyrt.

Ett exempel om kostnad. Om wraiths skulle kosta 100p styck skulle ingen ens komma på tanken att sätta komp på dem, trots att de är sjukt bra. detta eftersom det kommer med en hög kostnad. Med nuvarande pris borde de kompa om man bara tänke tanken att ta med dem i sin lista. :)

Skriv svar