Utvärdering Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Apocswe

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Apocswe »

Mycket bra turnering över lag tycker jag... Tycker dock att det positiva och negativa redan har sagts så finns väl ngen anledning till att upprepa det.

Men klart bästa under turneringen va iaf dom lite udda uppdragen ( även fast det blev lite väl enkelt att plocka 20-0 eller 0-20 i visa av dom)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Det är framför allt armeer som kan ta många billiga scoring dvs IG, marine med combat squads som gynnas av det. Så gör man det mycket svårare blir det helt omöjligt för de armeerna som inte kan ha så många scoring enheter. Själv tyckte jag inte att de var helt lätt att 20-0:a men då hade jag bara 4 scoring som folk gärna sköt på. Den riktlinjen jag brukar ha är att man skall kunna få max poäng med 3 scoring enheter, annars anser jag att de armeer som inte kan ta en massa scoring och combat squadda har en likvärdig chans jämtemot de som kan ta fler

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag gillar att äta på gothcon-middagen, men ett vettigt schema väger helt klart tyngre. Dock är det inga problem att få ihop.

Lördag
9:00 - 12:00 Match 2
12:00 - 13:00 Lunch
13:00 - 16:00 Match 3
16:00 - 16:30 Best painted
17:00 - 20:00 Match 4

Med "bara" 3-timmar per match funkar det utmärkt att äta gothcon middag efteråt. På 1600p skall 3 timmar räcka utan problem. Iaf om folk är lite förberedda.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Molgorain

Inlägg av Molgorain »

Spelade inte i år, men traskade runt och snappade upp en del kommentarer i lokalen.

1. Varför börja så sent på fredagen? (Egen kommentar)
Är det tillgången till lokalen, att man inte kan ställa upp sakerna i tid? hjälpte till förra året att ställa upp saker, och då var det mest planeringen som fallerade. Vi var två "resurser" som är vana att ställa upp och duka undan, med många års rutin. Men det fanns ingen som kunde guida oss därför blev det mest väntetid då. Så om man vill att folk ska hjälpa till att ställa fram och ta bort saker.
Se till att en lathund/guide finns, en "bordspärm", där det finns en skiss på vad som skall finnas och hur det skall stå, samt vilken låda sakerna ligger i.

2. Lördagen, sent och generellt konstig dag angående tider.

3. Luften var riktigt bra jämfört med tidigare år. Kan det bero på att dörrarna var stängda och att ventilationen fick jobba så som den är byggd att göra.

4. Matpauser eller mat generellt. (Egen kommentar)
Borde inte vara några problem att kunna ordna med catering. Man får anmäla i förväg och betala i förväg med, så ingen drar sig ur så får någon annan lägga ut. Finns många restauranger som kan ordna med "lådor" eller rent av buffe. Allt kommer i kantiner/lådor som man bara slänger efteråt.

5. VP, för många VP och 20-0 och konstiga vändningar i matcher som kunde gå från 16-4 till 4-16 på ett skott.

6. Lite terräng på vissa bord och slitna bord. Kanske läggas in som en twist för nästa år, "bring your own table" och få en plats för två ;)
Folk ställer upp bord och garanterat att det blir nedplockat. Till och med göra en tävling, snyggast slagfält.

7. Fanns folk som var runt och tittade, de undrade om det fanns drop-in för att prova på spelet.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

DHettNeck skrev:Jag gillar att äta på gothcon-middagen, men ett vettigt schema väger helt klart tyngre. Dock är det inga problem att få ihop.

Lördag
9:00 - 12:00 Match 2
12:00 - 13:00 Lunch
13:00 - 16:00 Match 3
16:00 - 16:30 Best painted
17:00 - 20:00 Match 4

Med "bara" 3-timmar per match funkar det utmärkt att äta gothcon middag efteråt. På 1600p skall 3 timmar räcka utan problem. Iaf om folk är lite förberedda.
En halvtimme till best painted skulle innebära att många skippade att kolla på den för att äta istället. Vi har haft det problemet tidigare och fått kritik när vi inte har haft en rejäl paus i samband med BP. Man måste ha väldigt lång tid där så att folk både hinner äta och kolla på BP.
När det gäller matchtid är det något som alltid kommer upp från vana turneringsspelare att vi borde minska tiden. Men ändå är det varje år många matcher som måste avbrytas. På GothCon är det en rätt stor andel casualspelare som inte är vana vid att åka på turneringar och spela snabbt. Fast det är alltid en avvägning att göra där. Kortare matcher gör att man kan göra ett bättre schema och turneringsspelarna får det bättre. Men ovana spelare hinner inte spela klart och man får spela mer fokuserat och inte prata så mycket under tiden. Med långa matcher måste man hålla på längre, vilket leder till ett sämre schema, men man kan spela lugnare och fler ovana spelare hinner spela klart. Hade vid gjort en turnering som riktade sig till turneringsspelare hade vi förmodligen kunnat dra ner matchtiden till 2,5 eller till och med 2 timmar på 1600 p. Men vi har valt att lägga fokus mer på casualspelarna eftersom de inte har speciellt många andra turneringar som vänder sig till dem.

Dock kan väl nämnas att jag är väldigt partisk vad gäller matchtid, eftersom jag spelar rätt långsamt själv och gillar att ta det lugnt när jag spelar. Jag har t.ex. kommit fram till att jag inte kan spela orker på turneringar. Jag hinner helt enkelt inte flytta så många modeller och slå så mycket tärningar som behövs på den oftast rätt korta matchtid som de flesta turneringar har utan att stressa alldeles för mycket för att det skall vara kul. Och vissa turneringar skippar jag för att matchtiden är för kort oavsett armé.
Är det tillgången till lokalen, att man inte kan ställa upp sakerna i tid?
Det är för att folk som inte bor i Göteborg eller närområdet ska hinna åka på fredagen.

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Får tacka så mycket för en riktigt bra turnering som vanligt!
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Mkt bra arr, 3 dagar 6 matcher gillas.

Kommentarer ang missions:
- Många scoring var mkt bra. När man skulle in i mitten fanns ingen cap och när det kom till att hålla quaters var det bara antal som gällde. Kanske kan hitta på ngt i stil med att Troops släpper vp på samma sätt som fast och heavy i nått mission. Mest bara för att det inte skall enbart vara bra att ha 6+ scoring. Eller kompa mängden scoring hårdare. 10 guards / kultister döda inte så mkt men de ger mkt matchpoäng.

- I 5e var det ofta bra att börja då många spelade med massa bilar och alpha strike var viktigt. Samt att då fick man välja sida i samma veva. Kan kanske vara en ide att låta den som börjar välja sida som innan.
Jag kände iaf att jag ville gå två i mina matcher(utom mot Esters Tau, men det var väldigt codex specifikt).
Kanske kan göra first blood värt 2VP? eller ha med det secondaryt i alla missions?

Kommentarer ang. komp
Har inte hört någon klaga över sin komp i år. Måste vara ett bra tecken... Bra jobbat!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Molgorain

Inlägg av Molgorain »

Mortarion skrev:
Är det tillgången till lokalen, att man inte kan ställa upp sakerna i tid?
Det är för att folk som inte bor i Göteborg eller närområdet ska hinna åka på fredagen.
Har folk klagat på detta förut?
Jag bor i Västerås och föredrar klart att komma ner dagen innan. Därför känns fredagen lite bortkastad tid med att börja så sent.
Klart mkt skönare att åka till GBG dagen innan och vara utvilad inför Gothcon, men det är min åsikt.

egge

Inlägg av egge »

edit: finns i korrekt tråd.
Senast redigerad av 2 egge, redigerad totalt 1 gång.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
LillePer

Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av LillePer »

Tryck på varje spelare så ser du?

Skriv svar