Utvärdering Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Asplund

Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Vi har hört en del kommentarer på plats, och även tänkt på en del saker själva som ska tänkas på till nästa år.

Cappa missions t.ex.

Var det något som var extra bra, eller mindre bra, du vill att vi ska veta får du gärna ta det här.

Rena "min komp" och "min målning" får ni gärna skapa en separat tråd för dock.

I övrigt vill jag som ena halvan av team Johan tacka alla deltagare, kompare, MC, Tok och inte minst M-wolf för i år. Ni är bäst allihop!

På återseende nästa år.

Användarvisningsbild
kombat

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av kombat »

Vad menas med cappa missions?

Användarvisningsbild
LillePer

Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av LillePer »

Jag tror typ hålla mitten kanske max 8 vp. Eller killpoints max 10. Osv. Men bara gissar.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jaha det tycker jag verkligen inte gillade faktiskt upplägget. Det enda jag ansåg var att det fanns alldeles för få incitament till att börja i alla missions var det bra att gå två:a och som bonus fick man tom ofta dra nytta av tactical decisions. Det var avsaknaden av first blood i flera missions som var en del av problemet. Dessutom mission 1 så var det vem som vann gå "2:a slaget" som vann. Men överlag var turneringen mycket bra och mission upplägget så som jag anser är det roligaste.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Matchanmälnings-systemet funkade utmärkt tyckte jag! Var riktigt skönt att ha listorna samlade med div. resultat och poäng! :D

Vissa bord hade dock lite bristfälligt ljus på sig...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

GLinus

Inlägg av GLinus »

Det måste ju finnas ett sätt att vinstvaccinera Gastmedlemmar så att vi slipper stå med stora skammen efteråt! Ska det verkligen behöva vara på det här viset?! Va?! Att en stackars förvirrad krake som ska bli pappa vilken dag som helst nu ska tillåtas förnedra sig själv på det här viset! Nej, med hopp om bättring till nästa år!

Scenariona tycker jag var väldigt bra, rakt över. Håller med om att det nog skulle vara rätt bra med ett vp-tak i vissa scenarion för att undvika vp-inflation.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

BoBo

Inlägg av BoBo »

Hej
Tycker ni har gjort ett helt makalöst bra jobb som vanligt! Tackar alla som offrat sin fritid för at få ett arrangemang av denna kalibern att fungera! MC's system är helt enkelt bäst!!
Tyckte missions överlag var bra! Som några påpekat innan så kanske en cap så att huvudmissionet inte väger för tungt då det var många 20-0 och inte så många jämna matcher!

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Överlag var det bra, med ett fåtal undantag:
-VP i missions, alldeles för många 20-0
-Väldigt snålt med terräng på vissa bord
-Kanske börja lite tidigare på lördag, så man hinner med att äta lunch.

Sen lite kritik mot GothCon, inte de som arrade 40k:
-Över 100 spelare som betalar 250:-/skaft, och trots att de har personer på plats i lokalen, kan de inte ens göra en så liten ansträngning som att hålla upp en dörr för de som bär in och ut alla spelbord med tillbehör. Rent ut sagt uselt

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Vill börja med att tack för en väldigt trevlig helg. Som vanligt var detta årets bästa singel-turnering :) Det var sjukt roligt att spela med hög komp och behöva trixa i alla sina matcher :)

Bra saker
+Missions är roliga när dom är komplexa så att det finns mycket att tänka på.
+TTO-systemet är sjukt bra.
+Sub-komp ger sjukt mycket roligare och varierade listor än något annat.

Dåliga saker
-Schemat var sjukt kasst i år. Man började på tok för sent, vilket gjorde att man inte fick någon lunchpaus och fick spela för sent på kvällen. 6 matcher är roligt, men det skulle underlätta väldigt för oss som reser om det bara var en på fredagen, så att man bara behöver vara bort två nätter.
-Skivorna, många var väldigt dåliga i år med bara lite löst hängande tyg på. Detta kan göras bättre.
-Misson 5 är mest tråkigt faktiskt. Att en enhets död skall kunna ge 5+ VP är bara fel.

Exempel på schema:
Fredag
16:00 - 16:30 Samling
16:30 - 20:00 Match 1

Lördag
9:30 - 13:00 Match 2
13:00 - 14:00 Lunch
14:00 - 17:30 Match 3
17:30 - 19:00 Matpaus och Best painted
19:00 - 22:30 Match 4

Söndag
9:30 - 13:00 Match 5
13:00 Prisutdelning
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Några synpunkter som vi fick under själva konventet och kommentarer till dem:

- Att vi borde börjat tidigare på lördagen så att vi kunde slutat tidigare. Anledningen till att schemat på lördagen blev som det blev var GothCons middag. 2012 fick vi kritik för att vårt schema inte stämde med GothCons middagstider, eftersom vi spelade samtidigt som middag serverades. Därför ändrade vi i år schemat så att det varje dag skulle finnas tid att äta GC-middag. Men det för att få in tre matcher på lördagen innebar det att vi antingen var tvunga att spela så sent som det blev nu eller börja väldigt tidigt (typ 08:30). Den uppfattningen jag fick i år var dock att det var fler personen som ville ha ett bättre lördagsschema än som ville ha GC-middag, så det kan nog ändras tillbaka till nästa år. Men kommentera gärna vad ni tycker är viktigast. Sen blev det i år lite olyckligt med sommartiden. När jag knåpade ihop schemat missade jag helt enkelt att GothCon låg samma helg som man ställde om tiden.

- För lätt att få 20-0 i missions. Ja, det var det. Speciellt i vissa missions (vara nära mitten). Det skall bli bättre till nästa år.

- För bra att gå tvåa. Här beror det nog på att jag i sjätte har spelat aggressiva assault marines och dark eldar, dvs arméer som antingen väldigt gärna vill börja eller helt enkelt måste börja för att inte dö. Så för mig har betydligt fler matcher avgjorts på att jag fick börja än tvärt om. Men jag inser nu att folk inte spelar den typen av listor i sjätte. Det är stabila skyttearméer med mängder av scoring som gäller, och då är det bra att gå tvåa. Så jag skall absolut tänka på det till nästa år. (Dock kan ju nämnas att i mina matcher under GothCon fick motståndaren välja vem som började 5 gånger och de enda som valde att inte börja var två Stockholmare...)

Skriv svar