Förslag på kompmall
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: Förslag på kompmall
Jag tycker att Jeppa har helt fel. Det är långt ifrån alla val som blir mer än dubbelt så bra för att man tar två. Det är väldigt mycket enklare att kompa dom valen rätt än att sätta nån generell regel och sedan sätta undantag på 90% av alla enheter.
Det finns inga enorma hål kvar i mallen, vi har kommit långt med att täta dom. Att följa Jeppas förslag är att gå bakåt många steg i mallbyggandet och jag är inte intresserad av det. Generella eskalerande minus skulle sänka kompen för mycket på redan dåliga val, vilket innebär att sämre listor får orimligt låg komp. Det är en kompmall, inte en restriktionsmall, så samtidigt som vi bryr oss om att täta luckor på brutna saker måste vi också komma ihåg att ge dåliga val den höga komp de förtjänar.
Jag ser mycket hellre att folk analyserar BSK-listorna codex för codex och kommer fram till vad som specifikt är snett i listorna. Vi kommer inte att införa generella eskalerande minus.
Det finns inga enorma hål kvar i mallen, vi har kommit långt med att täta dom. Att följa Jeppas förslag är att gå bakåt många steg i mallbyggandet och jag är inte intresserad av det. Generella eskalerande minus skulle sänka kompen för mycket på redan dåliga val, vilket innebär att sämre listor får orimligt låg komp. Det är en kompmall, inte en restriktionsmall, så samtidigt som vi bryr oss om att täta luckor på brutna saker måste vi också komma ihåg att ge dåliga val den höga komp de förtjänar.
Jag ser mycket hellre att folk analyserar BSK-listorna codex för codex och kommer fram till vad som specifikt är snett i listorna. Vi kommer inte att införa generella eskalerande minus.
Detta kommer iallafall att gynna min målning 
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Hur många listor på bsk hade två eller fler av något ricktigt dåligt val, som inte blev mycket bättre av att det var flera?
Ni är oroliga för att straffa listor som inte finns..
Ni är oroliga för att straffa listor som inte finns..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Håller absolut inte med om att alla enheter har en synergieffekt med sig själva
En bild säger mer än 1000 kaniner
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inte jag häller. Tex är mer än en enhet banshees bara överflödigt. Där är summan av de två mindre än delarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Man bör ta hänsyn till vad en heavy/fast enhet generellt kostar i ett codex om det skall införas. Generellt billiga listor kommer annars att straffas hårdare.
En Banshee-enhet är ganska lätt att skjuta bort innan den kommer in i närstrid. Två är betydligt svårare.DHettNeck skrev:Inte jag häller. Tex är mer än en enhet banshees bara överflödigt. Där är summan av de två mindre än delarna.
Och tre fulla squads kan nog vinna en match mot SM, har de sedan båtar...HeadWar skrev:En Banshee-enhet är ganska lätt att skjuta bort innan den kommer in i närstrid. Två är betydligt svårare.DHettNeck skrev:Inte jag häller. Tex är mer än en enhet banshees bara överflödigt. Där är summan av de två mindre än delarna.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Båt?HeadWar skrev:En Banshee-enhet är ganska lätt att skjuta bort innan den kommer in i närstrid. Två är betydligt svårare.DHettNeck skrev:Inte jag häller. Tex är mer än en enhet banshees bara överflödigt. Där är summan av de två mindre än delarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Och det skulle finnas i en bra armé? Knappast. Där kastar man bort rejält med poäng. Visst det blir ju lite bättre med tre enheter, men mycket sämre om man ser till vad det sen har kostat.Hylander skrev:Och tre fulla squads kan nog vinna en match mot SM, har de sedan båtar...HeadWar skrev:En Banshee-enhet är ganska lätt att skjuta bort innan den kommer in i närstrid. Två är betydligt svårare.DHettNeck skrev:Inte jag häller. Tex är mer än en enhet banshees bara överflödigt. Där är summan av de två mindre än delarna.
En bild säger mer än 1000 kaniner