Min 40k-resa

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Röde

Re: Min 40k-resa

Inlägg av Röde »

Blir tufft det där.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Jag har en idé till dig som jag ska skissa upp på jobbet inatt, svårt att förklara med enbart mobilen.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

JayNil

Inlägg av JayNil »

Låter spännande! Är gräsänkling över helgen och kommer att vara upp till småtimmarna. Fire away, whenever. :)

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Ok, inspirerad av en gammal lego-kloss från min barndom så kom jag ihåg att man kan leda ljuset med hjälp av genomskinlig plast, och för at illustrera detta har jag ritat en sjukt cool bild i paint(bilden nedan)!

Bild

Man kan få en enkel LED att lysa på många platser samtidigt genom att leda ljuset genom plast/fiber. Dock ska man komma ihåg att få tag på en så genomskinlig och obruten plast/fiber som möjligt för att få bäst ljusstyrka. (jag har nåt gammalt kandidatarbete nånstans därhemma med en massa siffror på det men kunde inte hitta det)

[Edit]: OBS! Den röda fyllda cirkeln är en LED och inte en chaos symbol, hehe
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

JayNil

Inlägg av JayNil »

Tjusig bild och tack för tipset!

Det är den principen jag har tänkt använda i kanontornet. Jag har borrat upp 9 punkter för fiberoptik, men problemet jag har är att allt ska få plats samtidigt som man ska kunna höja och sänka kanonerna. Det blir tokigt trångt om saligheten där. Den optiska fiberkabeln är ovanpå det lite stum och vill lätt gå av och brista om vinklarna blir för skarpa.

Funderar på om lite mer flexibel fiskelina kan göra samma jobb om man isolerar den?

Jag ska lägga lite energi på det idag.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Fiskelina funkar nog i nödfall, men ljusstyrkan minskar ju mer "orent" materialet är. Har du kollat om det finns nåt på elfa?

[Edit]: Nu ska ju du iofs inte göra några experiment i optisk datahantering så det kan nog fungera ändå. Testa och se! :)

JayNil

Inlägg av JayNil »

Det billigaste sättet är att köpa en billig Toslink-kabel och slakta. Så gjorde jag nu. Dock är tråden (det är bara en) lite för styv. Köpa metervara i Sverige är hopplöst dyrt. Jag vet inte om de tror att man ska bygga kärnvapen med den eller nåt?

JayNil

Inlägg av JayNil »

Målningsarbetet är i full gång.

Dagens övning:

1. Först ett lager basfärg i två omgångar (gråblå, blandad med Vallejo Model Color: 1 Black, 2 Ivory, 2 Medium Blue och 5 vatten).
2. Därefter en mörkare och mer utspädd variant av samma blandning (2 Black, 1 Ivory, 1 Medium Blue, 8 vatten) för de partier som ligger i skugga.
3. Ytterligare ett lager basfärg.
4. Lätt drybrush med en lagom uttorkad gammal Citadel Chainmail.

Ska låta allt vila tills imorgon (torsdag) nu. Då blir det mer noggrann drybrush och ytterligare highlights.
Därefter ska alla lösa delar målas (efter samma princip som ovan) och finliret drar igång på allvar.

Imorgon kommer förhoppningsvis lite bilder när allting är monterat och belysning igång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Ser fint ut!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ett tips är att grundmåla med sprayfärg. Grundfärg gör att färgen fäster bättre och det går lättare att få en jämn bas.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar