Turneringsklimatet och GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Flogger

Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Flogger »

Apocswe skrev:Därför tycker jag att vi som satsar på att spela på Gotham gör vårt yttersta för att det ska bli en så go turnering som möjligt, fluffmongon och hardcorespelare gruppkramandes i centerstage
Autocorrect at it's finest!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Apocswe

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Apocswe »

yay, I luv autospell :P

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Nä, nu kunde inte ens jag hålla mig längre!

Jag är en fluffspelare av rang. Jag skriver till och med eget fluff och tar med mig. Jag är samtidigt en passionerad spelare (tack Putte för det erkännandet), jag älskar när tre sexor i rad går in och den där j*vla landraidern exploderar i en kavalkad av eld och marine-kött. Jag gillar samtidigt att vinna, men har verkligen inga problem med att förlora. Speciellt inte när jag gör det spektakulärt á la 20-0 för att chaoslorden blir en demonprins och äter upp allt. Sådant är ballt och jag njuter (nästan 8-) ) lika mycket av det som att vinna med 20-0!

Kanske är det den inställningen som hindrar mig från att någonsin ha upplevt mötet med "en viss typ av spelare och en viss typ av stämning vid bordet". Kanske är det min grundattityd till spelet som sådan som gör en svidande förlust (nästan 8-) ) lika härlig som att äntligen få vinna över både tyranider (tack egge!) och demoner (tack Kirby!). Om inte annat så lär man sig spelet bättre genom förluster.

Jag kan förstå dig när du skriver att du vill spela med och inte emot, men det finns ett inneboende problem med det önskemålet på turneringar - nämligen att en turnering innebär per definition tävling med utslagning, tanken är att man ska ha vinnare och förlorare. Således premieras även ett rankingsystem för de som faktiskt är intresserade av tävlingar med utslagning. Det är du mot din motståndare. När man åker på däng är det bara att acceptera att ibland skiter det sig, av olika anledningar.

Åk på turnering med inställningen att ha kul, då kommer turneringen också att bli kul oavsett vinster eller förluster. GothCon måste upplevas, av fluffmongon och tävlingsbovar. Man lever på dom små sakerna även om man hamnar nästan sist som jag gjorde 2012, och man lär sig av kompmallsutnyttjarna, vinnarskallarna, tärningsupprunkarna, fluffarna och söndagsspelarna.

Vi spelar ju för att ha roligt!

För övrigt anser jag att tråden borde låsas...
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Bulgrim

Re: Ggenerellt om GothCon 2013

Inlägg av Bulgrim »

the godfather skrev:...
Annars skulle mitt svar vara så här. Swissen löser det!
Första matchen är lottad. Där kan du ha tur eller otur med vem du möter. Men pängen är denna, ju mer matcher du förlorar desto mindre kompetativt motstånd får du. Efter att ha förlorat 1-2 matcher så kommer du säkerligen ha trevliga slag. Och de elitspelare som blivit hård nerslagna av andra elitspelare ser att de missat en toppplacering och spelar mycket mer ödmjukt.
...
(Min kursivering & fetmarkering)
Tror att det här är viktigt! Ihop med (rankade)turneringar med många spelare. (När WAACumet pyst ut lite & toppskiktet rusat vidare så är många av dem riktigt angenäma att få pisk av. ;) )

+ på Truls åxå.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

GastAndreas

Inlägg av GastAndreas »

Jag är också ett fluff spelare. Alltså jag spelar med temadag arméer oftast.
Jag spelar också med varierade listor och har som mål att ha kul.
De flesta slag jag spelat på Gothcon har varit roliga, men visst har jag mött ett par stolpskott med hårda listor och lika tråkigt personlighet.
Kanske 1 per 6 slag.
Ja, turneringsklimatet blir hårdare för varje år.
Folk vet inte längre vad fluff är, spelar med enbart saker som är bra var som helst.
Tråkigt men sant.
Men det är oftast trevliga spelar som spelar mot mig och inte mot mina gubbar.
Jag tycker ni som uttalat er starkt mot detta med ett snällare turneringsklimat verkar ha tagit åt er något.
Sedan att skicka PM som är aggressiva mot någon oskyldig var jävligt onödigt.
Jag härmed utlyser er till otrevliga mongon. Vad är det för fel på er, kan ni inte vara trevliga?

Och till trådstartaren, du ska definitivt besökare någon turnering snart. Du kommer ha det skoj!
BSK, Gothcon har varit mina favoriter genom åren. :-)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tobias skrev:De har nog rätt så jag kommer att tacka för mig både vad gäller Gothcon och Svenska40K i stort.

Adjö: Tobias

Till Tobias...

http://www.youtube.com/watch?v=VML1u8KJjEo

...en frisk fläkt här på Svenska 40K.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

petrus

Re: Ggenerellt om GothCon 2013

Inlägg av petrus »

Tobias behöver nog besluta sig lite angående vad han hoppas få ut av en turnering.
En turnering är och förblir en tävling och även om de flesta nog är där för att ha trevligt sker det inom ramen för att tävla. Sedan ska man naturligtvis inte låta tävlingen få en att bete sig som ett svin.
Det är nog de flesta överens om och jag har spelat väldigt många turneringar utan att träffa på någon som är otrevlig. Sedan måste man naturligtvis hitta en turnering som uppmuntrar folk att utforma listor som man tycker är roliga att spela med och mot.
I Tobias fall misstänker jag att det är turneringar med rätt hårda kompkrav.
DHettNeck skrev: ….
Mitt PM är inte det trevligaste jag har skrivit, men det är knappast mobbing som någon verkar tro i denna tråden ;)
Mobbing är det inte, men det är jäkligt klumpigt formulerat, aggressivt och på det stora hela rätt trist. Jag har förståelse för att du känner dig angripen men det är inte skäl att lacka ur och skriva sådant som du gjorde. Du har alltid gett intryck av att vara en smart person och jag tror dessutom att du förstår själv att gick lite för långt, men vad tror du egentligen du uppnår när du i en uppretad sinnesstämning konfronterar någon på det sättet?
Jag tror vi båda vet svaret på det: mer konflikt.
Nästa gång du känner dig påhoppad och funderar på att skicka meddelanden medans du är uppretad så föreslår jag att du låter saken vila ett tag, om du dagen efter fortfarande tycker att formuleringarna är bra så .. vist.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Uj vad jag skrivit inlägg som jag sedan raderat...

Jag är nog lite av åsikten att det jag inte vill/kan skriva i en publik tråd bör jag kanske låta bli att skriva över huvud taget.

Jag tycker att Tobias varit rätt nyanserad i sina inlägg. Om han nu inte bestämmer sig för att bli aktiv på forumet igen kommer iaf. jag sakna hans rätt fyndiga och lite spetsiga inlägg. Jag tycker det behövs personer som Tobias på forumet.

Jag tappade också sugen beträffande internetforum (Ylvas och Rogue Traders) för en massa år sedan. Det var efter att ha blivit kallad nynazist mm. i samband med att jag skulle arrangera en av mina första turneringar som var öppen för andra än föreningsmedlemmar. Dess bättre fanns det personer som tyckte att jag och de andra arrangörerna hade något att tillföra 40K Sverige och talade om det. Med detta sagt så vill jag än en gång understryka att det behövs personer på forumen som ställer frågor och ifrågasätter, för andra, självklara saker.

Och till er som rantade back in the day... Puss på er!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Känns som om diskussionen om Turneringsklimatet och Fluffmongonas vara eller icke vara på dessa tillställningar ältats förr.
Sist det var en sådan här tråd igång pratades det löst om att ordna en spelhelg för de icke tävlingsinriktade, som fick arbetsnamnet Fluffmongo 2013.
Några tog på sig att skumma lite på att organisera något sådant.

Har det hänt något mer på den fronten?
Skulle väldigt gärna åka på en fet spelhelg som är så fluffig att folk trillar av stolen om någon dyker upp med en armé utan bakgrundshistoria, 20+ namngivna specialkonverterade modeller och med minst en unit som fetsuger i spelet men är förbaskat snygg. :wub:

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Captaingallas skrev:Känns som om diskussionen om Turneringsklimatet och Fluffmongonas vara eller icke vara på dessa tillställningar ältats förr.
Sist det var en sådan här tråd igång pratades det löst om att ordna en spelhelg för de icke tävlingsinriktade, som fick arbetsnamnet Fluffmongo 2013.
Några tog på sig att skumma lite på att organisera något sådant.

Har det hänt något mer på den fronten?
Skulle väldigt gärna åka på en fet spelhelg som är så fluffig att folk trillar av stolen om någon dyker upp med en armé utan bakgrundshistoria, 20+ namngivna specialkonverterade modeller och med minst en unit som fetsuger i spelet men är förbaskat snygg. :wub:

Tobias tog på sig detta och det blir troligen i höst utanför Norrköping. Pratade med honom om detta på DefCon då han hjärtligt bjöd in oss till denna "turnering" :wub:

Nu vet jag inte hur det ser ut på den fronten :cry:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar