Turneringsklimatet och GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Karaghul

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Karaghul »

L3go skrev:@Karag: och allt härstammar från en tidigare kommentar där någon (ids inte gå tillbaka och kolla) ondgjorde sig över att Tobias hoppat av dag 2 på defcon och att han skrev varför han gjort det.
är det gatudemagogi? inte i mina ögon.
Att på ett generellt sätt klaga i halva forumet, baserat på en enskild händelse (såsom jag förstår enligt din förklaring ang. var det hela härstammar ifrån)?

Ja, enligt mig är det det.

Men det är just den poängen jag försöker komma fram till.
Just nu håller jag inte med om dig. Eller du med mig. Men ingen av oss ska gå runt halva forumet och, på ett väldigt otydligt sätt, klaga över någonting p.g.a det (hoppas jag iaf. xD).
Och det är så det ska vara, det borde skittråkigt att besöka ett forum där alla höll med om allting och hade samma åsikter och värderingar, man ska inte göra en "drama" av saken varje gång man ser något man inte själv håller med om, vilket jag anser att Tobias gjort upprepade gånger, vilket orsakat att vissa, till slut, irriterat sig på det.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Karaghul skrev:
L3go skrev:@Karag: och allt härstammar från en tidigare kommentar där någon (ids inte gå tillbaka och kolla) ondgjorde sig över att Tobias hoppat av dag 2 på defcon och att han skrev varför han gjort det.
är det gatudemagogi? inte i mina ögon.
Att på ett generellt sätt klaga i halva forumet, baserat på en enskild händelse (såsom jag förstår enligt din förklaring ang. var det hela härstammar ifrån)?

Ja, enligt mig är det det.

Men det är just den poängen jag försöker komma fram till.
Just nu håller jag inte med om dig. Eller du med mig. Men ingen av oss ska gå runt halva forumet och, på ett väldigt otydligt sätt, klaga över någonting p.g.a det (hoppas jag iaf. xD).
Och det är så det ska vara, det borde skittråkigt att besöka ett forum där alla höll med om allting och hade samma åsikter och värderingar, man ska inte göra en "drama" av saken varje gång man ser något man inte själv håller med om, vilket jag anser att Tobias gjort upprepade gånger, vilket orsakat att vissa, till slut, irriterat sig på det.
för det första: "klaga på ett otydligt sätt"? på vilket sätt har det Tobias skrivit varit otydligt?

för det andra håller jag med dig om att ett forum där alla bara håller med varandra vore skittrist.
det ironiska är att det är precis vad Tobias verkar uppleva här, om jag förstår honom rätt. vore det jag skulle jag därför också inte diskutera vidare utan lösgöra mig från diskussionen (jag ville bara poängtera detta med anledning av Zurkens frågeställning).

För ett tag sedan startade papa d en polltråd där han frågade hur det kommer sig att färre människor verkar åka på turneringar (hans upplevelse). tråden tyckte jag vara ett moget initiativ och visae prov på villighet till självrannsakan.
jag tycker det vore skittrist om det bara var en nyck, och att svenska40k blir ett community för liktänkande och "fluffmongos need not apply".
Det är också anledningen till att jag lägger mig i diskussionen.

avslutningsvis tror jag att "dramat" kanske skapats lite av att Tobias skriver i stycken där andra skriver i meningar, vilket kan verka störande för vissa. jag tycker dock att att kalla det "drama" är att göra en höna av en fjäder. han uttrycker bara sina åsikter, dude..
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

L3go skrev:
för det första: "klaga på ett otydligt sätt"? på vilket sätt har det Tobias skrivit varit otydligt?

för det andra håller jag med dig om att ett forum där alla bara håller med varandra vore skittrist.
det ironiska är att det är precis vad Tobias verkar uppleva här, om jag förstår honom rätt. vore det jag skulle jag därför också inte diskutera vidare utan lösgöra mig från diskussionen (jag ville bara poängtera detta med anledning av Zurkens frågeställning).

För ett tag sedan startade papa d en polltråd där han frågade hur det kommer sig att färre människor verkar åka på turneringar (hans upplevelse). tråden tyckte jag vara ett moget initiativ och visae prov på villighet till självrannsakan.
jag tycker det vore skittrist om det bara var en nyck, och att svenska40k blir ett community för liktänkande och "fluffmongos need not apply".
Det är också anledningen till att jag lägger mig i diskussionen.

avslutningsvis tror jag att "dramat" kanske skapats lite av att Tobias skriver i stycken där andra skriver i meningar, vilket kan verka störande för vissa. jag tycker dock att att kalla det "drama" är att göra en höna av en fjäder. han uttrycker bara sina åsikter, dude..
Jag förstår, såsom Zurken, inte riktigt vad det är han syftar på (alltså, var han faktiskt anser att ett problem finns), och då han, i de olika trådar (iaf. där jag sett honom posta) inte verkar vidareutveckla sin tanke, eller besvara när någon frågar gällande den, får jag lite intrycket att det är "klagande för klagandets skull", men det kan såklart vara jag som missat en poäng som var ganska tydlig för andra.

Jo, jag ser ironin i det, och hans ursprungliga tanke kan ha varit just att försöka förbättra forumet och 40k-communityn med hans kommentarer, men hans sätt att göra detta på (som tidigare sagt, genom att posta hit och dit och aldrig faktiskt ge respons till andras kommentarer gällande hans åsikter) funkar inte, vill man uttrycka något på ett forum, ska man kunna kommunicera med folk, det räcker inte riktigt med att uttrycka en åsikt och sedan ignorera allas kommentarer och frågor, för så kommer man ingenstans, och problemet löses inte.

Det som jag finner irriterande är inte hans åsikter (som sagt, att andra tycker annorlunda än mig anser jag som ett plus, då blir det faktiskt en konversation av det hela), utan hans, enligt min mening, väldigt olämpliga sätt att kommunicera dessa.

Jag kallar det "drama" just för att ett ändå rätt så stort antal personer har diskuterat kring det, i helt fel forums-tråd (moderatorerna lär börja bli ganska trötta nu : / ), när hälften av oss inte ens verkar ha koll på vad det är han ursprungligen klagar på. xD

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

L3go skrev: ...
För ett tag sedan startade papa d en polltråd där han frågade hur det kommer sig att färre människor verkar åka på turneringar (hans upplevelse).
...
Jag tycker, glädjande nog, att den trenden håller på att vända!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Stefan-RT

Inlägg av Stefan-RT »

Det här är bättre än när kungen gick på porrklub! *tar fram popcorn*

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Jag tycker att PM:et var onödigt och hellre kunde den åsikten ha framförts neutralt i någon tråd vid passande tillfälle. Jag kan förstå tanken att ta det i ett PM istället för en turneringstråd där det egentligen inte passade så bra, men fortfarande hade det varit bättre att släppa det tills ett bättre läge hade uppstått att ta upp det. Jag förstår att Tobias reagerade starkt på det som det var formulerat. Kudos till Dhettneck dock att stå för det efter att en storm blossat upp av det.

I övrigt tycker jag att Tobias har förklarat sin ståndpunkt och försvarat sina tankar väl i de trådar det diskuteras, framförallt turneringsklimattråden, där jag personligen tycker att han och Karaghul hade ett bra meningsutbyte. Dock kan jag förstå irritationen över sättet han entrade gothcon-tråden på, där han i princip ifrågasätter om det finns något annat än min-maxare på Sveriges största 40K turnering (enligt mig iaf, inte min mening att lägga ord i någon annans mun eller så).

/Daniel

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

@karag: då får vi kanske enas om att vi förstått olika. jag anser liksom Dante att Tobias varit ack så tydlig i sina framföranden, men jag förstår samtidigt att vissa kanske inte gör är av samma åsikt.
eftersom diskussionen här nu handlat om de PM han fått kan jag väl bara avslutningsvis råda de personerna med följande:
om kommunikationen med Tobias varit i syfte att få upplysning i varför han tycker som han gör, borde i så fall inte dessa PM postats i en publik tråd istället? på så sätt hade ju i så fall även resten av communityt fått ta del av eventuella svar.

avslutningsvis del 2:
om dramer stör dig Karag så gör som jag - ser du en post från en person där du anar att innehållet bara kommer göra dig irriterad/förvirrad/konfunderad/random negativ känsla - ignorera posten och gå vidare i livet och kom ihåg att det fortfarande handlar om en lek med plastfigurer.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Dante82 skrev:Jag tycker att PM:et var onödigt och hellre kunde den åsikten ha framförts neutralt i någon tråd vid passande tillfälle. Jag kan förstå tanken att ta det i ett PM istället för en turneringstråd där det egentligen inte passade så bra, men fortfarande hade det varit bättre att släppa det tills ett bättre läge hade uppstått att ta upp det. Jag förstår att Tobias reagerade starkt på det som det var formulerat. Kudos till Dhettneck dock att stå för det efter att en storm blossat upp av det.
Jag förstår också att tobias kan ha reagerat starkt på det, men om det var det enda PMet han fick förstår jag inte hur det rimligen kan ha varit nog för att sluta hänga på forumet.

Däremot förstår jag inte varför man inte skulle kunna diskutera en sådan här sak vi PM. När man ska prata om saker som är mer på ett personligt plan tycker jag att PM är det BÄSTA stället att ta det på.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Därför tycker jag att vi som satsar på att spela på Gotham gör vårt yttersta för att det ska bli en så go turnering som möjligt, fluffmongon och hardcorespelare gruppkramandes i centerstage

Användarvisningsbild
LillePer

Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av LillePer »

Hihi Gothham. Varför har ingen gjort ett Batman konvent i Göteborg...

Skriv svar