Turneringsklimatet och GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Flogger »

Jag hade varit lite sugen på att anmäla mig med mina Tau, men kan inte göra det förrän jag vet om IA tillåts eller ej då jag inte kommer upp i poäng utan mina awesome tau flyers (AV10, BS3 och 2HP, like a boss). Hade väldigt gärna medverkat med dem om TAUs flyers tillåts :)

Tobias, jag träffade dig på DefCon och tycker ABSOLUT att du ska åka, jag hade mer än gärna spelat mot dig! Tråkigt att jag inte fick möta dig på DefCon tyckte jag :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
L3go

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av L3go »

Serpent skrev:Ursäkta, hur sa?

Har du fått gnälliga PM från folk som tycker att DU gnäller för mycket? Vafan, ska det här bli någon sorts figurspelsvariant på Sportbladets kommentarsfält eller f*cking avpixat? Är det här vår hobby, det vi har kul med? Jag blir så jävla trött på det ökande antalet stolpskott och internetorcher (inte du, Putte!) här...

Kontakta admin och bifoga meddelandena. Så borde det inte få gå till.

/Linus, som tröttnat på mobbningstendenserna i samhället.
va han sa..
för övrigt tänkte jag bara sticka ut hakan och säga att jag tycker det är lite fegt att dölja sig genom att säga sånt i ett PM.

Tobias: hoppas definitivt att du också kommer till GC.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

the godfather

Re: Ggenerellt om GothCon 2013

Inlägg av the godfather »

Nu tycker jag snarare att du definitivt MÅSTE åka.
Och vad tusan stod de i de pm:n :o
finns det någon som kan svara för sig och förklara vad de skickat och varför?

Jag skulle mer uppskatta en match med dig än en toppspelare. Och lita på mig, det säger jag inte för att du skulle vara en freewin.

-

Annars skulle mitt svar vara så här. Swissen löser det!
Första matchen är lottad. Där kan du ha tur eller otur med vem du möter. Men pängen är denna, ju mer matcher du förlorar desto mindre kompetativt motstånd får du. Efter att ha förlorat 1-2 matcher så kommer du säkerligen ha trevliga slag. Och de elitspelare som blivit hård nerslagna av andra elitspelare ser att de missat en toppplacering och spelar mycket mer ödmjukt.

ÅK!
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Rashia

Inlägg av Rashia »

Gothcon har i mina ögon i princip alltid varit den roligaste turneringen att åka på, många matcher, schysst folk, väldigt lite tråkiga listor och de som kommer med sånt de får så mycket minus så de har jätte svårt att placera högt.
Och ännu bättre i år är väll att de har utlovats att de skall kompas ännu hårdare än tidigare.
Enda tråkiga med Gothcon är väll att man måste hänga som ett klister på anmälningen då alla platserna ryker så jävlarns fort :D

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

ett schysst straff torde va att nolla ranking-poängen för alla dom som skickat dessa PM´n till Tobias, samt stänga av dom från alla turneringar det närmaste året...

Tycker även jag att du ska åka Tobias...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Apocswe skrev:ett schysst straff torde va att nolla ranking-poängen för alla dom som skickat dessa PM´n till Tobias, samt stänga av dom från alla turneringar det närmaste året...
Beroende på formulering tycker jag. Jag vet inte vad som skrivits till Tobias men är det något mycket oartigt så tycker jag nolla rankingpoängen är en bra pungspark mot en kompetativ spelare.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
z3bb3

Inlägg av z3bb3 »

Jag själv är en ny spelare inom 40k och är riktigt intresserad av turneringar överlag.

Finns det mer (och mindre) nybörjarvänliga tävlingar, för spelare som kanske inte har järnkoll på alla regler (ännu) och kanske behöver vissa saker förklarade under spelets gång?
Senast redigerad av 1 z3bb3, redigerad totalt 31 gånger.
Top 3 40k "performances"
Januarirussen (2014)Plac. 8/16
NOS Summerslam (2013)Plac. 7/12
Last man standing II (2014)Plac. 12/17

orgasmatron

Inlägg av orgasmatron »

Att möta Tobbe på lika villkor är defenitivt inte ngn free-win, har klarade kvalet till sm med i nästan okompat klimat med en lista som inte ens var hård :D

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nu börjar jag bli lite trött på att Tobias verkar bli någon form av martyr i den här tråden. Nu när den inte längre är gothcons infotråd tänkte jag posta PMet jag skickade till Tobias. Jag har dock ingen aning om han har fått PM från någon annan också dock.

Anledningen till att jag skrev PMet var att jag vill få en förklaring varför han verkar tro att spelare som är bra på spelet skulle vara otrevliga (och ja, jag tog det lite personligt och lackade ur lite väl mycket kanske). Men i var enda turneringstråd han har skrivit i kommer detta gnäll fram och jag kännde att han måste konfronteras. För detta går verkligen stick i stäv med mina uppleveleser av folket på top20 på rankingen (som alla är väldigt trevliga motståndare).

Mitt PM är inte det trevligaste jag har skrivit, men det är knappast mobbing som någon verkar tro i denna tråden ;)
DHettNeck skrev:Ämne: Info GothCon 2013
Tobias skrev:Jag är ju, som framkommit rätt så tydligt på detta forum, ett fluffmongo. Jag är dessutom en av de som valde att kasta in handduken och lämna januaris Defcon redan innan dess att turneringen var avslutad pga insikten att spelare som jag har inget på turneringar att göra. Dessa är till för kompetativa spelare som vill spela hårt utan att kaffe-och-kaka-spelare kommer och fuckar upp deras ranking. Men samtidigt så vill jag spela mer 40K, jag vill möta fler roliga spelare (som gänget från Sandviken) och rulla lite tärning. Så jag har några frågor:

Hur är klimatet på Gothcon? Nu menar jag inte om det kommer att vara hårda listor eller inte, kommer det att vara hårda spelare eller inte? När jag spelar så spelar jag med den andra spelaren, inte mot. Är det lönt för en spelare som mig (fluffmongo) att anmäla mig eller kommer jag bara att kapitulera och åka hem dag två i Göteborg också?

Är detta en turnering som går på "ranking" eller inte? Oavsett subjektiv komp eller inte så verkar rankingen locka fram en viss typ av spelare och en viss typ av stämning vid bordet.
Jag börjar bli lack på ditt gnällande nu måste jag säga. Vad tusan menar du med hårda spelare? Är det spelare som (Gud förbjude) försöker vinna matchen han/hon spelar mot/med dej? Om du inte klarar av att din motståndare försöker vinna matchen (utan att fuska så klart) så ska du nog inte åka på turneringar där man faktiskt har en tillställning med en ganska stor grad av tävlingsmoment.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Likt DHettNeck blev jag ganska "fed up" av Tobias kommentarer som likställde spelare som var intresserad av tävlingen som väldigt otrevliga. Jag skrev inget PM med jag postade ett ganska otrevligt svar i tråden vilket jag står för (dock verkar tråden vara borttagen då jag inte kan hitta posten). Om han tog illa upp eller inte vet jag inte men om man har så starka åsikter mot vissa spekare får man iaf tåla lite kritik och inte bara kasta in handduken när någon säger emot...

edit: hittade posten och mitt svar
Det är väl här det blir tydligt igen att det finns två huvudsakliga spelartyper:

1, De som letar kryphål i en kompmall för att komma runt systemet och "bryta den till max". Gärna ha kul, men helst vinna!
2, De som inser kompmallens syfte och själ och genom att konstatera vad som i tiden anses mer än lovligt ostigt kanske väljer bort just den enheten från sin lista eller nöjer sig med en sådan enhet istället för tre! Gärna vinna, men helst ha kul.

Problemet är väl att spelartyp 2 inte är de som skapat behov av någon kompmall i första läget och spelartyp 1 kommer oavsett kompens varande eller utformning eller turneringsorganisatörens avsikt att hitta det mest optimala för att vinna.

Tobias
@Tobias sådana uttalande får dig bara att låta elitistisk och trångsynt. Vi alla gillar olika delar i spelet olika mycket men att påstå att tävlingspelare inte har kul är bara fel

Skriv svar