LBKmallen 6th v1.1

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Halvar

Re: LBKmallen 6th v1.1

Inlägg av Halvar »

nu tror jag du pratade en pytteliten stund innan du tänkte där, +1. för mer än 100 nidssmåttingar borde i mitt tycke inte ge komp 12 om man har 112 småttingar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Sure. Vissa saker kommer i kläm och måste kanske ändras till var femte/tionde modell eller så. Men överlag gillar jag inte riktigt systemet eftersom man ofta bara väljer en sak att ta komp för och sen går all out på den.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Varje dubblering av kompsteg ger ett till? Känns hyffsat lätt att administrera.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Lottomannen skrev:Varje dubblering av kompsteg ger ett till? Känns hyffsat lätt att administrera.
Låter bra, alternativt att varje dubblering kostar dubbelt så mycket som steget innan
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag tycker egentligen att ALLA val som går över sin gräns skall räknas som 1 komp för varje över gränsen.
Varför? Hur resonerar du nu? Denna mallen är redan stenhård och det känns krångligt att få ihop en hård lista på komp 1-3.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

LBKmallen 6th v1.1

Inlägg av LillePer »

Va! Krångligt! Då spelar du grishårda listor förjämnan. Lbk mallen är ju en rätt "trubbig" mall som tar bort det värsta osten men inte mycket mer.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Va! Krångligt! Då spelar du grishårda listor förjämnan. Lbk mallen är ju en rätt "trubbig" mall som tar bort det värsta osten men inte mycket mer.
Precis, men det är väl det som är poängen? Ta bort den värsta osten? Denna mallen är väl till för att spela hårt men inte grisigt hårt?

Om man ska kompa sönder arméerna så är det väl redan en annan kompmall på väg för det? Som i 5e?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller inte med dej alls flogger. Som mallen är gjord nu väljer man oftast en sak som är kompad och bryter den till max (förutsatt att kompen är viktig). På så sätt gör man stenhårda listor på komp 1-2, och när man kan gå runt systemet så lätt känns det lite meningslöst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Tobias

Inlägg av Tobias »

Det är väl här det blir tydligt igen att det finns två huvudsakliga spelartyper:

1, De som letar kryphål i en kompmall för att komma runt systemet och "bryta den till max". Gärna ha kul, men helst vinna!
2, De som inser kompmallens syfte och själ och genom att konstatera vad som i tiden anses mer än lovligt ostigt kanske väljer bort just den enheten från sin lista eller nöjer sig med en sådan enhet istället för tre! Gärna vinna, men helst ha kul.

Problemet är väl att spelartyp 2 inte är de som skapat behov av någon kompmall i första läget och spelartyp 1 kommer oavsett kompens varande eller utformning eller turneringsorganisatörens avsikt att hitta det mest optimala för att vinna.

Tobias
Fluffmongo and proud!

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

Tobias skrev:Det är väl här det blir tydligt igen att det finns två huvudsakliga spelartyper:

1, De som letar kryphål i en kompmall för att komma runt systemet och "bryta den till max". Gärna ha kul, men helst vinna!
2, De som inser kompmallens syfte och själ och genom att konstatera vad som i tiden anses mer än lovligt ostigt kanske väljer bort just den enheten från sin lista eller nöjer sig med en sådan enhet istället för tre! Gärna vinna, men helst ha kul.

Problemet är väl att spelartyp 2 inte är de som skapat behov av någon kompmall i första läget och spelartyp 1 kommer oavsett kompens varande eller utformning eller turneringsorganisatörens avsikt att hitta det mest optimala för att vinna.

Tobias
Sist jag kollade var "kul" ett subjektivt koncept, och olika personer kunde finna underhållning i olika aspekter av samma hobby (som att bygga hårda listor inuti en specifik miljö, eller att spela på ett hyfsat tävlingsinriktat sätt).

Men jag kanske har missat att en specifik, allmän definition av "kul", som du refererar till, kommit ut, isf. har du nog rätt.

On-topic: Håller nog med Flogger om att den nuvarande mallens huvudsakliga syfte (enligt min uppfattning att undvika uppkomsten av det hårdaste osten) är uppfylld, så länge turneringarrangören sätter komp-gränsen hyfsat lågt.

Låst