Min 40k-resa

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
JayNil

Min 40k-resa

Inlägg av JayNil »

Då var de första figurerna inhandlade och projektet är igång. Jag fastnade för Grey Knights och shoppade loss på en

Bild

och en

Bild

Jag har länge varit sugen på att testa magnetisering, så det fick bli kvällens övning.
Strike Squad-boxen öppnades upp och efter en halvtimmes kollande och analyserande (jag är nybörjare och allt på arket såg ungefär likadant ut) började jag klippa loss delar.

Jag lyckades med konststycket att skjuta iväg en ryggplatta cirka 1½ meter upp på en hylla när jag klippte loss bitar från arken. Tyvärr uppfattade jag inte var den tog vägen och trodde att den landat i en av sopsäckarna som tillfälligt parkerar på kontoret. 1½ timme senare när jag vänt upp och ner på hela rummet knallar min fru in och frågar vad jag gör. "Letar efter en sån här, den flög iväg när jag klippte av den från arket." (visar en likadan). Hon tittar runt i två minuter, sveper med handen på en hylla och säger "här var den visst". Jodåmensåatt...

Jag bestämde mig för att inleda med att magnetisera upp en Justicar på ett sätt som gör att möjligheten finns att sätta ihop honom med alla de alternativ som boxen erbjuder.

Jag började med en armbåge och fick lite panik när jag insåg hur trångt det skulle bli att borra med ett borr på 2mm.

Bild

(Jag inser att magneten skulle in någon tiondels millimeter till. Det här var första magneten och jag var lite rädd att borra för djupt så att magneten skulle försvinna in i armen. Den passar helt okej och magneten är inte synlig när vapen är påkopplat, så det är nog lugnt.)

Om jag hade smått panik när armbågen skulle magnetiseras, började jag tvivla på att det var en så bra idé när jag skulle magnetisera handlederna på vapendelarna. Herregud, vad tajt!

Nåväl, de sitter på plats på båda svärden.

Bild

Bild

Lite bilder på svärden när de är påkopplade på armen.

Bild

Bild

Imorgon (fredag) blir det antagligen till att magnetisera huvudet (jo, jag inser att det är lite analt, men alternativet finns ju och magneten kostar ungefär 80 öre), axlarna, och se över vilka skjutvapen (och alternativ-armar), tvåhandsvapen och vilka backpacks som är aktuella.

Kommentera gärna och kom med förslag och idéer.

Det är tokigt roligt det här. :)

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Min 40k-resa

Inlägg av Flogger »

Ser ut som en riktigt bra början! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Rolig tråd! Riktigt ambitiöst sätt att ta dig an dina första prylar; att magneta och sätta i dioder och saker. Riktigt kul!

Liten fråga från någon som inte kan GK: är inte de två svärden ovan samma typ av svärd?
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

När du magnetiserar handleden kommer du få problem med att svärdet snurrar runt under spel. Detta kan lösas med en liten styrpinne (typ ett avklippt metallgem) med ett motsvarande hål på båda sidor. Det blir förstås tajt att få plats med detta i handleden, så ett tips för framtiden är att istället magnetisera axeln. Blir mer att måla och förmodligen brist på armar, men det blir mer hållbart i längden.

Tror inte heller du behöver vara orolig för att magneten hamnar för djupt in i plasten. Styrkan är rätt bra även med ett glapp på en millimeter eller två.

JayNil

Inlägg av JayNil »

Svärden ser likadana ut, så du har kanske rätt. Det kan säkert vara kosmetiska skillnader. Men jag offrar gärna en magnet för fluffet. :)

JayNil

Inlägg av JayNil »

NilssonHarHund skrev:När du magnetiserar handleden kommer du få problem med att svärdet snurrar runt under spel. Detta kan lösas med en liten styrpinne (typ ett avklippt metallgem) med ett motsvarande hål på båda sidor. Det blir förstås tajt att få plats med detta i handleden, så ett tips för framtiden är att istället magnetisera axeln. Blir mer att måla och förmodligen brist på armar, men det blir mer hållbart i längden.

Tror inte heller du behöver vara orolig för att magneten hamnar för djupt in i plasten. Styrkan är rätt bra även med ett glapp på en millimeter eller två.
Bra tips, jag hade den tanken först, men det blev väldigt mycket vapen som inte gick att använda då (alla tvåhandsvapen t ex). Ska se om jag limmar resten ändå.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Se bara till att du skrapar bort gjutskäggen ordentligt också. Annars går allt jobbet åt helvete för att gubbarna trots allt ser amatörmässiga ut... :(
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

JayNil

Inlägg av JayNil »

Serpent skrev:Se bara till att du skrapar bort gjutskäggen ordentligt också. Annars går allt jobbet åt helvete för att gubbarna trots allt ser amatörmässiga ut... :(
Usch, ja. De ska skrubbas, tvättas och grundas, men det ligger ganska långt fram. Allting ska modelleras och sättas ihop först. :)

xedric

Inlägg av xedric »

Man behöver aldrig vara rädd för att borra för långt så att magneten åker för långt in med följande tips. Kanske låter krångligt men är simpelt. Jag gör alltid så här för att lättare kunna hantera små magneter.

Ta en matkniv i köket. Sätt en post-it på bladet. Lägg magneten på postiten så den fastnar på matkniven. Jag brukar ha en permanent marker när jag magnetar för att sätta prickar på magneterna så jag vet vilken sida som skall in i hålet. Denna sida upp på magneten på matkniven.

Borra ditt hål. Gärna lite för djupt så du slipper att magneten sticker ut. Det är viktigt att hålet har samma diameter som magneten så klart. I med lite lim i hålet.

Håll plastbiten i ena handen och kniven i andra (lättare hålla ett verktyg än en pytteliten magnet). För in magneten i hålet och eftersom den sitter fast på matkniven så vet du att den inte kommer åka för långt in. Post-iten är för att du inte vill ha lim på din matkniv (eller vilket metallverktyg du nu använder).

Om man drar matkniven försiktigt åt sidan från hålet så glider magneten av kniven men sitter kvar på rätt ställe.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jag har bara behövt "styrpinne" på min gamla metallhivetyrants metallarmar. Kolla först om du faktiskt behöver en innan du krånglar dit den.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar