SvFAQn 6.0
Re: SvFAQn 6.0
Hmm, så chaos-draken fick knappt komma ut innan den nerfades av SWEFAQen. Flamern blir lite väl jobbig att placera bra nu om man bara har ett utrymme på 4" att leka med den på...
[Edit]: Eller är det så att eftersom den inte har någon range(den har ju USR "Torrent" istället) så gälls det inte för den?
[Edit]: Eller är det så att eftersom den inte har någon range(den har ju USR "Torrent" istället) så gälls det inte för den?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Kan inte säga att jag är förtjust i tolkningen av flyers som har blivit gjord...
Kan förstås bero på att jag är flyerägare, jag vet inte...
Att man kör gradvinkeln till 22,5 grader känns fel. En Russ vill skjuta både till vänster och höger på marken. En flyer har inget intresse att skjuta uppåt, det är inte dess syfte. Man har utgått från ett markfordon för att bestämma skottsektorn på flyer.
Nästa tolkning är att vi mäter dessa grader från horisontalplanet. En flyer anser jag kan tippa och vrida sig tämligen fritt men för enkelhetens skull kan jag köpa att man väljer detta som utgångspunkt.
Mitt största problem är schablonvärdet 8". Min Stormtalon kan skjuta på mål utom 5,7" med 22,5 grader mätt från horisontalplanet. Den har alltså blivit ganska rejält nergraderad vilket jag tycker är helt fel.
Men jag ska inte bara gnälla, jag vill föreslå ett alternativ som är enkelt.
Utgå från horisontalplanet, precis som nu när vi mäter graderna.
Antag att vapnen skjuter i 45 graders vinkel ner från fästet. Detta finns det regelstöd för.
Done!
Från detta får du att vapnen kan skjuta lika långt fram som de är högt upp över marken. Är ditt vapen 15 cm upp från marken skjuter det 15 cm fram. Vill du se om du träffar en hög modell som är inom 15 cm? Lägg en tärning 15 cm framför vapnet och håll måttbandet mellan tärningen och vapnet. Skär bandet figuren så är det skjutbar.
Detta är en enkel metod som alla kan göra på spelbordet som inte kräver miniräknare eller tabeller. Dessutom drabbar det ingen specifik flyer negativt. (Eller positivt).
45 graders vinkel gör inte en flyer über på något sätt. Och då SweFaq fritt ändrar regler, så är en tolkning av en formulering (vapnen på fordon kan höjas 45 grader upp/ner) ett mindre ingrepp i regelverket om du frågar mig.
Kan förstås bero på att jag är flyerägare, jag vet inte...
Att man kör gradvinkeln till 22,5 grader känns fel. En Russ vill skjuta både till vänster och höger på marken. En flyer har inget intresse att skjuta uppåt, det är inte dess syfte. Man har utgått från ett markfordon för att bestämma skottsektorn på flyer.
Nästa tolkning är att vi mäter dessa grader från horisontalplanet. En flyer anser jag kan tippa och vrida sig tämligen fritt men för enkelhetens skull kan jag köpa att man väljer detta som utgångspunkt.
Mitt största problem är schablonvärdet 8". Min Stormtalon kan skjuta på mål utom 5,7" med 22,5 grader mätt från horisontalplanet. Den har alltså blivit ganska rejält nergraderad vilket jag tycker är helt fel.
Men jag ska inte bara gnälla, jag vill föreslå ett alternativ som är enkelt.
Utgå från horisontalplanet, precis som nu när vi mäter graderna.
Antag att vapnen skjuter i 45 graders vinkel ner från fästet. Detta finns det regelstöd för.
Done!
Från detta får du att vapnen kan skjuta lika långt fram som de är högt upp över marken. Är ditt vapen 15 cm upp från marken skjuter det 15 cm fram. Vill du se om du träffar en hög modell som är inom 15 cm? Lägg en tärning 15 cm framför vapnet och håll måttbandet mellan tärningen och vapnet. Skär bandet figuren så är det skjutbar.
Detta är en enkel metod som alla kan göra på spelbordet som inte kräver miniräknare eller tabeller. Dessutom drabbar det ingen specifik flyer negativt. (Eller positivt).
45 graders vinkel gör inte en flyer über på något sätt. Och då SweFaq fritt ändrar regler, så är en tolkning av en formulering (vapnen på fordon kan höjas 45 grader upp/ner) ett mindre ingrepp i regelverket om du frågar mig.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Förstår att man inte vill göra massa undantag och specialfall för detta. Men, just eftersom flyers är det bästa svaret på andra flyers så kan jag tycka att det okej med ett undantag för just flyers vs flyers.Katarsis skrev:Kanske. Det vi inte ville ha var en massa undantag för hur högt målet var men andra Flyers kanske kan sätta gränsen.fjugin skrev:Minimum rangen för flyers borde rimligtvis inte gälla när man skjuter på andra flyers.
Ibland känner man sig dock dum..
2.2
Så en Sanguinary Guard då som rockar med Two handed + MC
är ett Unusual Weapon och alltid Ap3?
2.2
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
AP-värdena för Glaives encarmine står i BA-FAQ:n och beror på hur de är modellerade.Kerrai skrev:Ibland känner man sig dock dum..
2.2
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller inte alls med dej om att det finns det. Det har varit många långa diskussioner på detta forumet som har visat på motsattsen.RUNE skrev:Utgå från horisontalplanet, precis som nu när vi mäter graderna.
Jag tycker att 8" är en utmärkt medelväg för alla flyers.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Om en flyer inte får skuta på en unit inom 8 tum borde väl inte uniten få skuta flyern heller? Eller tänker jag fel? Har en tank t,ex mer än 45 grader på sina vapen?
eftersom tanks inte tiltar (innan folk modellerar dem med larvbanden på en perfekt sten som får dem att hamna bra) så är det lättare att hitta horisontalplanet på en sådan. jag antar att det är därför man har sagt att det är flyers som ska simpliceras. fast jag är inte med i gruppen som gjort detta dokument åt oss.
för problemet har just varit att man kan modellera en flyer att sikta ner på ett fordon på marken men fordonet på marken kan inte skjuta tillbaka om det mot förmodan skulle överleva. förutom den lilla detaljen om att träffa på sexor då såklart...
för problemet har just varit att man kan modellera en flyer att sikta ner på ett fordon på marken men fordonet på marken kan inte skjuta tillbaka om det mot förmodan skulle överleva. förutom den lilla detaljen om att träffa på sexor då såklart...
Ja' än't bittä'!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Heldraken påverkas inte av min räckvidd eftersom den är torrent och har egna regler.
Vidare så borde min-räckvidd mätas från bas och inte vapenfäste. Nu är det mkt bättre att sätta flyerpinnen i bakkant på basen. Då kan man nästan ignorera min-räckvidden. Har inte läst hela dokumentet än, så det finns kanske instruktioner hur pinne fästs på bas. Annars rekomenderar jag alla med en flyer att fästa den så långt bak på basen som möjligt.
Vidare så borde min-räckvidd mätas från bas och inte vapenfäste. Nu är det mkt bättre att sätta flyerpinnen i bakkant på basen. Då kan man nästan ignorera min-räckvidden. Har inte läst hela dokumentet än, så det finns kanske instruktioner hur pinne fästs på bas. Annars rekomenderar jag alla med en flyer att fästa den så långt bak på basen som möjligt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!