Flyers och LOS

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Flyers och LOS

Inlägg av refabricated »

@ Papa, de andra har förklarat hur du tjänar tum på disembarken. Kort, modellen är det som sticker fram längst. Spetsarna på modellen får inte vara längre in än 24'' för att skjuta med full BS vid disembark, ju längre bak modellen är fäst, desto längre in på bordet kan du ställa basen. Och det är ju från basen man disembarkar.
Jag kan visa hur du "klickar" i modellen i spårt om vi möts. Men det är nog lättare om du provar dig fram. Sätt i pinnen "rätt-vänt och leta runt lite, det märks tydligt när du hittar rätt. Modellen kommer då stå i den 10graders upplutade pose du visat bild på. Om du vill se spåret så titta nästa gång du monterar ihop en scyte eller be någon du känner som pillar ihop en att visa/fota och skicka bild. Eller så kan du ta och lysa in i hålet med en lampa och titta efter. Spåret finns där.
Att modellen sitter bra bakochfram beror bara på att du delvis hittat in i spåret. Den går ju fortf att jucka fram och bak. Haha, svårt att beskriva med ord, hade varit mkt lättare att visa... Skall kanske göra en youtube film och demonstrera.
Kommer hursom inte ge efter på denna punkten med mindre än faq/dommarinblandning/allmänt nedröstad.

@ DHettNeck, håller helt med.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

så alla Gonka hittat på internet fuskar? Dvs Alla som har helt plana night scythes?

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Tekniskt sett och om man vill hårdra det hela, ja.
Räknade lite snabbt på det hela. Kom fram till följande:

nightscyte vinklad upp. c:a 10 grader upplutning
arc: 12,5 grader (45grader kon = 22,5grader variation från centerlinje - 10upp-vinkel)
höjd över mark: 7" (uppskattad) motstående
hypotenusa = 32,34"
närliggande = 31,57"

Vilket skulle innebära att du mäter 32,34" från vapenmynning mot marken. Det du kan träffa är allt över denna fiktiva linje inom 24".

Med andra ord väldigt lite.
Rent speltekniskt skulle detta göra Nightscyten ganska kass. Känns som ett FAQ:ande av detta kan vara vettigt.

Räknar man istället flyern som horisontell så får du istället en hypotenusa på 18,30".

Tror det kan vara en ide att faq:a alla flyers oavsett hur de är modellerade som horisontella och sedan ta fram en lista med minimumräckvidder för deras LOS. Blev lite deppig av siffrorna, mina scytes blir "lite" sämre av detta. Har dock inte kollat höjder exakt. Kommer räkna noggrannare när jag kommer hem ikväll. Jag kan ju alltid ha räknat fel ;) geometri var inte min favvo.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tänk på att inte räkna ända ner till marken. De flesta modeller har huvuden drygt 1" över marken och flera fordon är betydligt högre.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Precis som referens till ETC har jag kollat lite med Greg och Hank hur dom ser på det hela inför adepticon.

På Adepticon kommer inte pinne placering eller pinne "fram" "bak" sida spel nån roll, där emot kommer alla som ökar hålets djup, storlek eller pinnens höjd eller liknande modifieringar tvingas ta fram en referens modell och om ingen finnes kommer straff utfärdas eller modellen plockas av bordet.

Detta är inte något jag säger ska gälla i svea, bara en referens till hur andra löser problemet.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

OK, det här ser inte bra ut, jag kan inte se någon som helt vettig lösning på det här problemet annat än genom en generell förenkling.
Mitt förslag är att en flygare med "typ horisontellt vapen" endast kan skjuta på markmål som befinner sig längre bort än 9" från dess bas.
Skit samma vilken flygare det är och på vilken höjd vapnet sitter.
Då borde flygare fortfarande vara bra, men ha fått ett (välförtjänt?) handikapp som en följd av att någorlunda försöka följa reglerna.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:OK, det här ser inte bra ut, jag kan inte se någon som helt vettig lösning på det här problemet annat än genom en generell förenkling.
Mitt förslag är att en flygare med "typ horisontellt vapen" endast kan skjuta på markmål som befinner sig längre bort än 9" från dess bas.
Då borde flygare fortfarande vara bra, men ha fått ett (välförtjänt?) handikapp som en följd av att någorlunda försöka följa reglerna.
Jag tror också på någon form av sådann generell lösning. antalet tum kan disskuteras, men det är nog smidigaste vägen att gå.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag hade egentligen inte tänkt ge mig in i den här diskussionen, men kör på ändå ;)

Just när det gäller Flyers och Line of Sight och vertikal Line of Sight känns det väldigt fel att anta att man ska ta exemplet för horisontell LoS som gäller bara för Hull-Mounted weapons och applicera på alla vapen som sitter på ett fordon. Regeln är också specifikt tagen för de modeller som har fastmonterade vapen. Om du kan snurra på ett vapen så att det kan röra sig i sidled kan du också skjuta på allt du har Line of Sight till, även om det sitter i fronten.

Regeln är att man får vinkla vapnet vertikalt upp till 45 grader.

Om mitt vapen är riktat rakt fram (som på en Vendetta) och jag väljer att rikta det neråt 37 grader så har jag hållit mig inom de 45 grader jag får vinkla vapnet. Detsamma gäller för Hull-Mounted Weapons som väljer att skjuta uppåt. Jag kan vinkla det uppåt upp till 45 grader.

Om ett vapen bara går att rikta åt ett håll (i detta fall neråt) så skulle regeln om 22,5 grader inte låta mig få rikta mitt vapen upp till 45 grader, utan bara 22.5. Då har man helt plötsligt hittat på en egen regel.

Mina Vendettor har inget "Hull-Mounted Weapon", detsamma gäller Necrons fordon och utan att kolla igenom alla codexar skulle jag nog våga säga att den absoluta majoriteten av fordon inte heller har några hull-mounted vapen. Hur kan de då följa ett exempel som bara gäller för Hull-Mounted Weapons?
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 19 gånger.

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Gonka Koff skrev:OK, det här ser inte bra ut, jag kan inte se någon som helt vettig lösning på det här problemet annat än genom en generell förenkling.

+1 Låter bra Henrik! Swefaq gruppen kan ju ta fram något avstånd som de gillar och så är saken biff.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Gött mos.

Skriv svar