Nya FAQs från GW :)

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av Halvar »

Timmay skrev:
DHettNeck skrev:Det är sjukt skönt att dom tagit bort alla character units :)
Var ser du det här? Är jag blind? :shock:
Regelboksfaqn, i sektionen om reference sheets. Alltså om nob bikers, wolf guard enheter och sånt, inte independent characters.
Ja' än't bittä'!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ancalagon skrev:
Mortarion skrev:Eftersom svaren på alla andra kreativa försöka att targetta flyers med olika former av attacker är att det enbart är snap shots som kan attackera flyers så är det väl rätt klart vad intentionen är. Skjuter någon av stormarna Snap shots? Nej. Alltså kan de inte attackera zoomande flyers.
Intention ja, regel nej.

De faller inte under reglerna för snap shots eftersom det är för shooting. Detta är inte shooting, alltså kan man inte applicera shootingregler. Det finns en del saker som funkat likadant, men de har fått en ordagrann FAQ att de inte kan targetta flyers. Det har som sagt varken Njal eller Imotekhs special abilities.

Det är mycket möjligt att de menade att fånga alla liknande och dra alla över en kam, men då skulle de ha gjort det.

En så pass speciell regel behöver ett speciellt svar, som t.ex bomb squig har fått.
Då får du väl snegla på mawloc och doom of mal'ant'ai som inte heller är shooting attacks men ger cover save, mawlocen kan inte träffa flygare vilket får mig att tro att DoM inte kan påverka flygande monstrous creatures heller.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Ancalagon skrev:
Mortarion skrev:Eftersom svaren på alla andra kreativa försöka att targetta flyers med olika former av attacker är att det enbart är snap shots som kan attackera flyers så är det väl rätt klart vad intentionen är. Skjuter någon av stormarna Snap shots? Nej. Alltså kan de inte attackera zoomande flyers.
Intention ja, regel nej.

De faller inte under reglerna för snap shots eftersom det är för shooting. Detta är inte shooting, alltså kan man inte applicera shootingregler. Det finns en del saker som funkat likadant, men de har fått en ordagrann FAQ att de inte kan targetta flyers. Det har som sagt varken Njal eller Imotekhs special abilities.

Det är mycket möjligt att de menade att fånga alla liknande och dra alla över en kam, men då skulle de ha gjort det.

En så pass speciell regel behöver ett speciellt svar, som t.ex bomb squig har fått.
rulebook-faq says:
"Q: How do maelstroms, novas and beams – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures? (p13)
A: Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron Doom Scythe’s death ray or the Deathstrike missile of the Imperial Guard, and psychic powers that follow the rule for maelstroms, beams, and novas."

hur mycket tydligare behöver det vara?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

L3go skrev:
Ancalagon skrev:
Intention ja, regel nej.

rulebook-faq says:
"Q: How do maelstroms, novas and beams – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures? (p13)
A: Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron Doom Scythe’s death ray or the Deathstrike missile of the Imperial Guard, and psychic powers that follow the rule for maelstroms, beams, and novas."

hur mycket tydligare behöver det vara?
Exakt. Tempest är inte ett weapon eller psychic power, och eftersom snap shots är en shootingregel påverkar den därför inte stormen.
Man kan inte ta ett svar från GW på en fråga om just weapons och psychic powers och applicera det på andra saker som uppenbarligen inte faller inom den kategorin.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Nu har jag inte koll på Njal, men att Imothfjfhd's storm skulle träffa flyers känns inte helt konstigt. Där slå man ju faktiskt för att träffa.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev: Då får du väl snegla på mawloc och doom of mal'ant'ai som inte heller är shooting attacks men ger cover save, mawlocen kan inte träffa flygare vilket får mig att tro att DoM inte kan påverka flygande monstrous creatures heller.
Mawloc har fått FAQ svar på att den inte skadar flygare. DoM är jag osäker på vilken attack du menar. Den som påverkar LD påverkar inte fordon, och deras Psychic Shooting Attack är en Blast (eller Large Blast) som inte kan träffa flyers. Den behöver alltså inget FAQ svar, men tack vare L3go's citerade BRB FAQ svar har den ändå fått ett ytterligare svar eftersom den är en Psychic power.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Ingen av deras effekter är vapen på något sätt desutom så träffar ite immotekhs blixat automatiskt, så iaf för immotekh är det svaret helt irrelevant och för njal är det ganska oklart.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Oj vad sent mitt inlägg blev :P

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Lottomannen skrev:Nu har jag inte koll på Njal, men att Imothfjfhd's storm skulle träffa flyers känns inte helt konstigt. Där slå man ju faktiskt för att träffa.
Du slår för att se om du får en 6a om enheten blir träffad. Om du gör det får enheten D6 hits, eller har jag fel?

Det är ingen shooting attack, och påverkas alltså inte av Snap Shot regeln heller utan har specialregler som täcker hur den träffas.

Och resultat 6 på Njals Storm har blivit FAQat för att vara ännu tydligare än förut. Tidigare stod det "any model within 18". nu står det istället "a single enemy model of your choice". De har alltså FAQ förtydligat just den regeln, men säger ingenting om att man inte får välja flyers, som de gjort på t.ex Mawloc och Bomb Squigs och alla psychic powers, vapen och skytteattacker tack vare svaret som l3go citerade.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Mutt skrev:Jaha, så de hade inte rage innan, utan något annat? Om det är så är jag med på noterna.

Dock så har du fel när du säger att andra marines inte har nackdelar som kompenserar för deras fördelar.

Space wolfs nackdelar till exempel är: inga combat squads, dyrare utrustning till terminators (bara några snabba exempel), och jag bedömer inte om nackdelarna motsvarar fördelarna utan bara att nackdelarna finns (vanilla marines har ju inga nackdelar, men det är för att de utgör standarden).
Jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt. Inget annat Marine-lag har "aktiva" nackdelar. Dyrare saker går att bygga runt när man bygger listan, Righteous Zeal var tänkt att vara en fördel men är nu mest bara jobbigt. Dessutom har Templars nog med nackdelar utan att GW ska hitta på nya bara för att de kan.

Bara som exempel så är Lasplas-squads, Adamantine Mantle, bättre Terminators och bättre Techmarines de enda fördelarna som faktiskt är användbara. Righteous Zeal-nerfen försämrar Lasplas-squads och bägge sorternas Terminators. För att åter använda Space Wolves som exempel tror jag inte att det skulle vara så uppskattat om Long Fangs blev av med split fire och blev dyrare samtidigt.

Sammanfattningsvis: Templars hade redan nackdelar, att lägga till fler till det redan svagaste Marine-Codexet känns knappast motiverat bara för att det finns tre enheter (Marshal med Adamantine Mantle, dubbel CML-Termosar och Techmarines med 3++) som faktiskt blev användbara p.g.a en FAQ.

Skriv svar