Power wea.. swor... nej yxor ärdet ju?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Lottomannen

Re: Power wea.. swor... nej yxor ärdet ju?

Inlägg av Lottomannen »

Röde skrev:@ Mortarion. Nja, vi är några envisa griniga gamla gubbar kvar på ostkusten.
\o/
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag fattar inte varför folk inte kan uppfylla WYSIWYG bara. Oftast är folk för lata för att göra det och det stör mej något enormt. Om det fortsätter i denna riktningen (med total nochalans för WYSIWYG och minimal målning) så kan vi ju lika gärna snart spela med tomma baser.

Angående modellen så skulle jag lätt tro att det var en Master of the Forge och inte en chaplain. Mastern är också fluffigare ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

DHettNeck skrev:Jag fattar inte varför folk inte kan uppfylla WYSIWYG bara. Oftast är folk för lata för att göra det och det stör mej något enormt. Om det fortsätter i denna riktningen (med total nochalans för WYSIWYG och minimal målning) så kan vi ju lika gärna snart spela med tomma baser.
Strikt WYSIWYG så är det ju svart eller vitt, antingen så är gubben korrekt ihopbyggd eller inte.
Men visst tusan gör vi väl skillnad på om det är en läcker konvertering, eller om det är fel modell som proxas, när det gäller om det är okej att spela med eller ej?

Jag åker inte på turneringar så nu pratar jag bara ett helt vanligt slag.
Iron fathern på bilden skulle jag alla dagar i veckan vilja lira mot precis som ägaren beskriver att han är utrustad.
"Jag hade ingen chaplain-modell så den här Librarianen är en chaplain idag" vill jag däremot inte spela mot.
En stor del av hobbyn är ju själva samlandet, gotta catch them all!

Jag är också en WYSIWYG-gestapo när det gäller alla "counts as" modeller där ute. Har fasen mött en snubbe som satte upp en leksaks Volvo V70 och ville köra den som Ork Battlewagon, för han hade inte modellen, och sett en som hade en mjukisdelfin som Valkyria. Inte okej, och absolut inte samma sak som en snyggt konverterad modell där ägaren valt att göra den annorlunda.

Modellering typ denna Iron Father som passar med fluffet vill jag se mera av! :D

Användarvisningsbild
LillePer

Power wea.. swor... nej yxor ärdet ju?

Inlägg av LillePer »

Men fixa iaf så att extra vapnena från harnessen är borta. För hur snygg modellen än är så att ha mer vapen än den har är inte ok (enligt mig).

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Klart som fan att du ska tema din Chappe som en forgefather när du spelar Iron Hands! Gubben är jättesnyggt målad och visar på ett hobbyintresse klart över medel. Men, du kan inte ha flamern och plasmapickan på modellen om inte gubben är utrustad med sånt. (har han köpt plasmapistol kan du ju låta dom bitarna sitta kvar såklart). Den stora yxan är möjligtvis inte helt perfekt, men absolut tillräckligt bra för att funka som en Maul (på orginalmodellen är den ju ett enhands-pw).
Om du vill vara riktigt noga kan du köpa digital weapons, och låta det representeras av servoarmarna.

Och Mortarion, du är jättevälkommen på valfri turnering på östkusten. Om du finner bevis på att vi är sämre på wysiwyg eller har mindre snygga arméer än vad som återfinns i resten av landet så ger jag dig min svarta "Rogue Trader Stockholm" tröja ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Captaingallas skrev:
DHettNeck skrev:Jag fattar inte varför folk inte kan uppfylla WYSIWYG bara. Oftast är folk för lata för att göra det och det stör mej något enormt. Om det fortsätter i denna riktningen (med total nochalans för WYSIWYG och minimal målning) så kan vi ju lika gärna snart spela med tomma baser.
Strikt WYSIWYG så är det ju svart eller vitt, antingen så är gubben korrekt ihopbyggd eller inte.
Men visst tusan gör vi väl skillnad på om det är en läcker konvertering, eller om det är fel modell som proxas, när det gäller om det är okej att spela med eller ej?
Snygga counts as och konverteringar är inget problem. Men att ha fel vapen/utrusting på modellen är det. Det absolut värsta är att sätta på vapen på en modell och sen inte köra med dom.

Sen pratar jag självklart om hur det bör vara på turneringar, vad man använder när man spelar hemma med sina kompisar bryr jag mej inte ett smack om. När vi lirar hemma på föreningen är det ofta väldigt mycket proxys för att testa listor, men när man åker iväg på turneringar är det stenhård WYSIWYG som gäller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Gonka Koff skrev: du är jättevälkommen på valfri turnering på östkusten. Om du finner bevis på att vi är sämre på wysiwyg eller har mindre snygga arméer än vad som återfinns i resten av landet så ger jag dig min svarta "Rogue Trader Stockholm" tröja ;)
Jag antar utmaningen om det ligger en nakenridning i potten!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Silversixx skrev:Jag antar utmaningen om det ligger en nakenridning i potten!
Jo, Fanni. Jag har tillgång till hästar. Vi kan rida nakna tillsammans! :wub:
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Tedurur

Inlägg av Tedurur »

Håller nog med om att flamern och plasmapistolen helst borde tas bort. Gör du det så är det ju nemas problemas att du lirar med honom som en chaplin. Han är ju redan till mer än 50% bestående av Kaplandelar...Yxan ser dock inte ut som en klubba utan mer som en yxa.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Gonka Koff skrev:
Silversixx skrev:Jag antar utmaningen om det ligger en nakenridning i potten!
Jo, Fanni. Jag har tillgång till hästar. Vi kan rida nakna tillsammans! :wub:
Jag är rätt så rädd för hästar. Men för din skull gonkiz, så ska jag ge det ett försök!

Skriv svar