Power wea.. swor... nej yxor ärdet ju?

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Power wea.. swor... nej yxor ärdet ju?

Inlägg av Mortarion »

Techmarine med dödskallehjälm.

Sen blir det iofs mer förvirrande att han har terminator armour vilket techmarines inte kan ha längre. (Fast jag var tvungen att kolla upp det, så det känns inte som att det identifierar honom som en Chaplain.)

Så snygg modell, men otydligt vad den är för något.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Spela han precis som du vill att han skall vara bara säg vad han är för nått till din motståndare. Att komma ihåg vad en så specific modell skall vara för någonting är inte alls särkilt svårt att komma ihåg.

Denna WYSIWYG hysterin har ju ballat ur totalt...

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

kombat skrev:Spela han precis som du vill att han skall vara bara säg vad han är för nått till din motståndare. Att komma ihåg vad en så specific modell skall vara för någonting är inte alls särkilt svårt att komma ihåg.

Denna WYSIWYG hysterin har ju ballat ur totalt...
Väl rutet! Det är väl inte svårare än att säga: "Det där är en chaplain" ?
Det är ju en konverterad modell, inte en plastic scout sergeant som proxar som Chaplain..

Kolla in den här Adeptus Mechanicus armén (http://www.youtube.com/watch?v=6B0O9FJI ... ature=plcp), dreggla en stund, och tänk sedan över om det inte faktiskt är helt okej att inte bums veta vad alla motståndarens modeller är för något innan han förklarat, när det är läckra konverteringar vi snackar om! :D

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

kombat skrev: Denna WYSIWYG hysterin har ju ballat ur totalt...
Ja det kan du tycka. Precis hur mycket du vill faktiskt. Nu handlar den initiala frågan om vad vapnet räknas som. Nu har det ju blivit rätt viktigt i 6e editionen så helt oviktigt är ju inte wysiwyg i det här fallet. Killen håller i en yxa. Basta.

Att diskussionen sedan kommit att handla om huruvida en Chaplain med beväpning och utrustning som en Tech Marine alt. Master of the Forge kan spelas som en what ever är en annan sak. Det du kanske tycker är en ball konvertering och helt tydligt vad motståndaren menar kanske för någon annan är enormt luddigt och otydligt framåt 4e matchen i en turnering. Det kan ju vara därför wysiwyg-regeln dök upp från första början.

Om du m.fl tycker att folk som gillar wysiwyg är anala i frågan så kan jag nog säga att det finns lika många som tycker att counts as är så tråkigt att klockorna stannar.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Håller helt med. Om man bara klargör vad det är när man gjort konverteringar så bör det ju inte vara några problem.

Man går ju oftast igenom sin lista innan matchen, och man brukar även ha tillgång till motståndarens lista under slaget (iaf de jag möter) och har man inte med någon techmarine kan man väl för sjutton inte fortfarande tro att det är en techmarine?

Lite artistisk frihet måste få finnas.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ancalagon skrev: Lite artistisk frihet måste få finnas.
Absolut. Men nu var det ju frågan om ett vapen. Jag har spelat mot listor där jag förväntats hålla reda på betydligt fler "artistiska" konverteringar och åkt på en del sura överraskningar.

Användarvisningsbild
Akselxx

Inlägg av Akselxx »

Mortarion skrev:Techmarine med dödskallehjälm.

Sen blir det iofs mer förvirrande att han har terminator armour vilket techmarines inte kan ha längre. (Fast jag var tvungen att kolla upp det, så det känns inte som att det identifierar honom som en Chaplain.)

Det är ju inte en techmarine^^ Det är en chappe som jag spelar som en chappe... Sen att jag flyff-mäsigt säger att han är en Iron Father spelar ju ingen roll. Det ända som kan förvirra folk är ju bionics delarna på hans rygg...

Måste säga att jag tycker det är sjukt kul att höra vad ni tycker! Själv så vill man ju att det ska finnas en sjyst mellanväg... Men det värkar kört.
Har bestämt mig förr att covva om yxan och byta ut plasman måt någonting annat ballt.
Vill inte att folk ska bli förvirrade av min armé. Allt ska vara klart, tydligt och ballt 8-)

För er som inte vet vad en "Iron Father" är för någonting, så kan jag meddela att det är en techmarine/chaplin mix för ett Space Marine chapter som heter Iron Hands. Mycke bionics, mycke adeptus mechanicus :)

Användarvisningsbild
LillePer

Power wea.. swor... nej yxor ärdet ju?

Inlägg av LillePer »

Extra armar i dylikt(utan skyttevapen€, slangar är helt ok med mig. Men endast boltpistol som skyttevapen och ett cc vapen som är "mest" likt en mace/stav. Sen är det sista sjukt subjektivt men så länge det är snyggt och seriöst gjort så är det go!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Akselxx skrev:
Mortarion skrev:Techmarine med dödskallehjälm.

Det är ju inte en techmarine^^ Det är en chappe som jag spelar som en chappe... Sen att jag flyff-mäsigt säger att han är en Iron Father spelar ju ingen roll. Det ända som kan förvirra folk är ju bionics delarna på hans rygg...
Jag förstod att du spelade den som en Chaplain. Det jag menade var att jag tyckte att det såg ut som en Techmarine med dödskallehjälm. Och just servoharnessen gör att det ser väldigt mycket ut som en techmarine eftersom de är de enda som kan ha den. Lägg sedan till en kugghjulsyxa med en stor Adeptus Mechanicus-symbol och det blir ännu mer techmarine i mina ögon.

Om du bara hade haft de övre servoarmarna hade det kanske funkat i mina ögon men att sätta en twinnad plasma pistol och en flamer på en modell som inte har de vapnen tycker jag inte är OK.

Fast när det gäller turneringsspel kan du nog ignorera vad jag säger. Det är nästan inga turneringar som bryr sig om Wysiwyg längre. I östra delarna av Sverige misstänker jag att man snart kommer att få minuspoäng om man spelar med korrekt beväpnade modeller målade som det chaptret man använder reglerna för.
;)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ Mortarion. Nja, vi är några envisa griniga gamla gubbar kvar på ostkusten.

Skriv svar