Förslag på restriktioner
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Förslag på restriktioner
Min poäng handlar inte om vad som ger mest variation utan att jag anser att restriktioner ger mindre variation och ju hårdare restriktioner ju mindre mindre blir variationen.
jag vet att tråden handlar om restriktionerna på turneringen, men kom gärna med konstruktiva förslag istället för att diskutera restriktioners inverkan på variationen.
Puss på er
Puss på er
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Kan man inte i större utsträckning försöka använda terräng men framförallt missions som restriktion. Typ
Mission 1: Alpha Strike
Primary: 8p
Secondary: 4p
Primary nåt junk man ska göra i 6th
Secondary: Differansen mellan enheter i reserv eller nåt dumt, då har man givit -4 till alla som spelar flygalistor om inte bägge spelar varandra och då får dom fan skylla sig själva.
Säger inte att just detta mission va så bra, men man kan "kompa" med kluriga missions utan att dom blir "Egge på weed" knepiga =)
Vad vet folk om 6th än? Jag har spelat 3 matcher och skulle aldrig kunna komma med några vettiga restriktioner. Det kanske folk som spelat i stugorna kan.
MvH
Daniel
Mission 1: Alpha Strike
Primary: 8p
Secondary: 4p
Primary nåt junk man ska göra i 6th
Secondary: Differansen mellan enheter i reserv eller nåt dumt, då har man givit -4 till alla som spelar flygalistor om inte bägge spelar varandra och då får dom fan skylla sig själva.
Säger inte att just detta mission va så bra, men man kan "kompa" med kluriga missions utan att dom blir "Egge på weed" knepiga =)
Vad vet folk om 6th än? Jag har spelat 3 matcher och skulle aldrig kunna komma med några vettiga restriktioner. Det kanske folk som spelat i stugorna kan.
MvH
Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Hade varit kul att lira sina demoner på det uppdraget=)
Jag tycker vi kommer ganska långt genom att ta bort Fortifications, Allies på denna lagturnering.
För variation så tycker jag absolut att vi får ha Max 1 från varje Codex så det inte blir som senast.
BA, SW, IG, SW t ex.
Angående listorna i övrigt. Har bara spelat 10 matcher i 6th, men det enda jag hittils känner är helt brutet är just Flyers.
Detta är för att vi än så länge saknar vettigt försvar mot det. Det finns en del Anti i IA men vet inte om det är tillåtet eller om folk är sugna på att tvingas köpa/bygga nytt i detta syftet. Men om vi vänder på det så är detta en matchningsturnering.
Istället för att sätta ett tak på Flyers per spelare, sätt ett per lag. Så kommer det att finnas max en Dedikerad flyglista vilket gör att 1-2 listor i laget som är bra mot flyers räcker. Detta tror jag i sig skapar lite variation i listorna.
Tror inte vi skall sätta för snäva gränser utan låta oss testa lite fortfarande. Dock kan vi ta bort saker som styr spelet för alla.
500 pts Flyers Fordon för ett lag.
Det ger plats till att nu en spelare kan ha 2 BA Flyers, 2 GK Flyers.
Eller så delar de på det mer. Om ett lag vill spela med 2 Vendettor och 1 Storm Raven Funkar det också.
Tycker inte vi skall ta bort elementet helt men strama åt det.
Angående flying monster tycker jag vi istället kan säga ett antal. För det är i princip lika lätt/svårt att skjuta ner vilket monster som helst från det blå. Dock konster de väldigt olika. 2 Monster i en arme känns okej tycker jag.
Dock för att vi då inte skall möta:
Lista 1 - 2 Vendettor
Lista 2 - 1 Storm Raven
Lista 3 - 2 Deamon Princes
Lista 3 - Fateweawe + Bloodthirster så kan vi capa totalen i laget.
Max - 4 Flyers i laget (ja oavsett sort) för det är jobbigt även om nu lasguns kan skjuta ner dem.
I övrigt så har vi sluppit många problem genom att ta bort allies så det enda jag känner just nu som är "för" bra som jag i alla fall har spelat mot är just Paladins och Mongonobs, Warlocks?
Max 7 Mono Nobs om en 1 Warboss på bike, Max 5 om 2 Warbosses på bike.
Max 6 Paladins om Daigo finnns. (5 om shrouding finns)
Max 8 utan Draigo (7 om shrouding finns)
Max 7 Warlocks på Bikes (utan fortune 10)
Sedan känner jag spontant ett sådant där ASL system eller vad det nu heter.
Varje arme har x poäng, vissa saker kostar poäng.
OBS. Dessa får ni ta en nypa salt. Kan inte codexarna 100 och det kanske t om är onödigt om resten finns?
IG - 3 ASL:
30+ Guards + Commisar -1
Manticore -1
Vendetta/Valkyria -1
9+ Fordon -1 (Inte sentineller)
Orks - 5 ASL
Mongonobs -1 (-2 om Warboss på bike, - 3 om 2 Warbosses på bike)
90 Boys, -1 90 - 120 Boys -3 (Gäller vanliga boys + Ard Boys) 120+ -1 för var 10 onde.
4< Big Guns -1
BA - 4 ASL
1 Storm Raven -1, 2 Storm Ravens -3
6< Fordon, Landraider = 2 -1 (inte räknat Rhinos),
Mepfiston -1
OSV.
SW -
DA -
GK -
BT -
DE -
Eldar -
TAU -
För variation så tycker jag absolut att vi får ha Max 1 från varje Codex så det inte blir som senast.
BA, SW, IG, SW t ex.
Angående listorna i övrigt. Har bara spelat 10 matcher i 6th, men det enda jag hittils känner är helt brutet är just Flyers.
Detta är för att vi än så länge saknar vettigt försvar mot det. Det finns en del Anti i IA men vet inte om det är tillåtet eller om folk är sugna på att tvingas köpa/bygga nytt i detta syftet. Men om vi vänder på det så är detta en matchningsturnering.
Istället för att sätta ett tak på Flyers per spelare, sätt ett per lag. Så kommer det att finnas max en Dedikerad flyglista vilket gör att 1-2 listor i laget som är bra mot flyers räcker. Detta tror jag i sig skapar lite variation i listorna.
Tror inte vi skall sätta för snäva gränser utan låta oss testa lite fortfarande. Dock kan vi ta bort saker som styr spelet för alla.
500 pts Flyers Fordon för ett lag.
Det ger plats till att nu en spelare kan ha 2 BA Flyers, 2 GK Flyers.
Eller så delar de på det mer. Om ett lag vill spela med 2 Vendettor och 1 Storm Raven Funkar det också.
Tycker inte vi skall ta bort elementet helt men strama åt det.
Angående flying monster tycker jag vi istället kan säga ett antal. För det är i princip lika lätt/svårt att skjuta ner vilket monster som helst från det blå. Dock konster de väldigt olika. 2 Monster i en arme känns okej tycker jag.
Dock för att vi då inte skall möta:
Lista 1 - 2 Vendettor
Lista 2 - 1 Storm Raven
Lista 3 - 2 Deamon Princes
Lista 3 - Fateweawe + Bloodthirster så kan vi capa totalen i laget.
Max - 4 Flyers i laget (ja oavsett sort) för det är jobbigt även om nu lasguns kan skjuta ner dem.
I övrigt så har vi sluppit många problem genom att ta bort allies så det enda jag känner just nu som är "för" bra som jag i alla fall har spelat mot är just Paladins och Mongonobs, Warlocks?
Max 7 Mono Nobs om en 1 Warboss på bike, Max 5 om 2 Warbosses på bike.
Max 6 Paladins om Daigo finnns. (5 om shrouding finns)
Max 8 utan Draigo (7 om shrouding finns)
Max 7 Warlocks på Bikes (utan fortune 10)
Sedan känner jag spontant ett sådant där ASL system eller vad det nu heter.
Varje arme har x poäng, vissa saker kostar poäng.
OBS. Dessa får ni ta en nypa salt. Kan inte codexarna 100 och det kanske t om är onödigt om resten finns?
IG - 3 ASL:
30+ Guards + Commisar -1
Manticore -1
Vendetta/Valkyria -1
9+ Fordon -1 (Inte sentineller)
Orks - 5 ASL
Mongonobs -1 (-2 om Warboss på bike, - 3 om 2 Warbosses på bike)
90 Boys, -1 90 - 120 Boys -3 (Gäller vanliga boys + Ard Boys) 120+ -1 för var 10 onde.
4< Big Guns -1
BA - 4 ASL
1 Storm Raven -1, 2 Storm Ravens -3
6< Fordon, Landraider = 2 -1 (inte räknat Rhinos),
Mepfiston -1
OSV.
SW -
DA -
GK -
BT -
DE -
Eldar -
TAU -
Senast redigerad av 1 Joakim, redigerad totalt 22 gånger.
Måste bara fråga för att vara helt säker... Kommer ni köra med nya chaos codexen?
Jag tror inte att du kan få ett definitivt svar förrän faktiskt datum för släppet är officiellt. Kanske på lördag.snolb skrev:Måste bara fråga för att vara helt säker... Kommer ni köra med nya chaos codexen?
-
Michael Carl
Det beror på när den kommer.Mutt skrev:Jag tror inte att du kan få ett definitivt svar förrän faktiskt datum för släppet är officiellt. Kanske på lördag.snolb skrev:Måste bara fråga för att vara helt säker... Kommer ni köra med nya chaos codexen?
- theWatchman
Den kommer on någon/några veckor. GW anonserar den till helgen.Michael Carl skrev:Det beror på när den kommer.Mutt skrev:Jag tror inte att du kan få ett definitivt svar förrän faktiskt datum för släppet är officiellt. Kanske på lördag.snolb skrev:Måste bara fråga för att vara helt säker... Kommer ni köra med nya chaos codexen?
Vi kommer väl göra vårt bästa för att försöka få med dem om det går. Detta eftersom de flesta chaosspelarna har grämt sig i flera år nu...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.