Katarsis skrev:Vill man inte gå till extremer kan man ta Mortis Dreadnoughten som exempel. Samma poängkostnad som i Codex: Space Marines med två Autocannons men då får man Skyfire och Intercept gratis.
Inte för att vara den som gnäller (även om det mestadels är det jag gör...), men det är precis sådan här felaktig information som får folk att bli livrädda för FW-grejer och får allt därifrån att framstå som ost. En Contemptor Mortis med autocannons är 40 poäng dyrare än en "Rifleman Dreadnought". Därmed inte sagt att den inte är väldigt bra, för det är den.
Bra påpekande, om jag nu hade talat om en Centemptor utan en vanlig Mortis Dreadnought.
Men jag missade en sak, den har bara Skyfire och Intercept "when stationary" vilket kanske är självklart när man skjuter i sin skyttefas men inte alls självklart om man skjuter i motståndarens movementsfas. Ytterligare ett argument för att Forge World inte riktigt vet vad de snackar om och tror att de kan skriva en ganska komplex regel med bara en mening.
Edit: Båda Condemptor-dreadnoughtsen är väll också bra mycket bättre än vanliga Dreadnoughts för sin poängkostnad.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag tycker hela detta IA snack är lite konstigt. Större delen av diskussionerna på detta forum är kring turneringsspelande och liknande.
Och själv så tycker jag IA är tufft, men det blir mycket gubben i lådan om man ska spela tävlingsinriktat med IA tycker jag. Men vill man arra en turnering med det så är det bara fritt fram?
Och alla codex har brutna val, men jag tycker väl frekvensen av brutna val i IA böckerna är bra mycket högre.
Om jag, när jag kollar igenom gamla SVFAQn, skulle lista lite saker som finns både i IA och (typ) i codex som som blev bättre i IA så skulle det se ut något i stil med detta.
Vissa saker är bara uppdaterade regler men då blir de ju ändå bättre än i de gamla codexarna:
-Rhino
-Land Raider
-Razorback
-Venerable Dreadnought
-Land Speeders
-Drop Pods (om än omdiskuterat)
Och vissa saker finns ju inte alls i codexarna och som förändrar balansen en hel del:
-Nightwing Interceptor
-Dreadclaw
-Hellblade
-Remora
Sedan så finns det ju en del riktigt brutna grejer också, även om FW har tonat ner dem lite, men de antar jag att man inte kommer att så spela med oavsett.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Katarsis skrev:Vill man inte gå till extremer kan man ta Mortis Dreadnoughten som exempel. Samma poängkostnad som i Codex: Space Marines med två Autocannons men då får man Skyfire och Intercept gratis.
Inte för att vara den som gnäller (även om det mestadels är det jag gör...), men det är precis sådan här felaktig information som får folk att bli livrädda för FW-grejer och får allt därifrån att framstå som ost. En Contemptor Mortis med autocannons är 40 poäng dyrare än en "Rifleman Dreadnought". Därmed inte sagt att den inte är väldigt bra, för det är den.
Bra påpekande, om jag nu hade talat om en Centemptor utan en vanlig Mortis Dreadnought.
Men jag missade en sak, den har bara Skyfire och Intercept "when stationary" vilket kanske är självklart när man skjuter i sin skyttefas men inte alls självklart om man skjuter i motståndarens movementsfas. Ytterligare ett argument för att Forge World inte riktigt vet vad de snackar om och tror att de kan skriva en ganska komplex regel med bara en mening.
Edit: Båda Condemptor-dreadnoughtsen är väll också bra mycket bättre än vanliga Dreadnoughts för sin poängkostnad.
kombat skrev:Jag anser att om man skall ha med IA (och då vad från IA som är tillåtet) bör detta ligga på arrangören och inte i någon eventuellt swefaq
visst ska det ligga på arrangören men om jag ska arrangera en turnering skulle jag vilja ha ett vägledande dokument så jag slipper spendera tokmycket pengar och tid på att få reda på vad som är helt jävla wack eller inte. det är inte direkt så att det finns någon lista på i vilka böcker man hittar vad för slags regler på det där jävla skitföretaget.
därför har swefaq varit något jag uppskattat i femte. sen kan man göra avsteg från detta dokument om man vill (och är arrangören). däremot tycker jag det blir lite mycket påtryckningar på det här forumet vad som ska tillåtas och inte av arrangörer, oavsett om det gäller IA, fortifications, allies eller mysterious terrain/objectives. det är, i mitt tycke, fruktansvärt.
kombat skrev:Jag anser att om man skall ha med IA (och då vad från IA som är tillåtet) bör detta ligga på arrangören och inte i någon eventuellt swefaq
SVFAQn skulle däremot kunna minska arbetsbördan för arrangören genom att ha en lista över enheter från IA som anses balanserade. Sedan är det upp till arrangören (om denne vill tillåta IA) att använda listan rakt av eller ha den som grund och göra personliga avsteg från den.
SVFAQn skulle däremot kunna minska arbetsbördan för arrangören genom att ha en lista över enheter från IA som anses balanserade. Sedan är det upp till arrangören (om denne vill tillåta IA) att använda listan rakt av eller ha den som grund och göra personliga avsteg från den.
Vart hittar du de uppdaterade reglerna för den vanliga Mortis dreaden som säger att den har Skyfire och interceptor när den är stillastående?