Utvärdering Skånecupen
-
Bengtsson den yngre
Utvärdering Skånecupen
Nu är äntligen allt undanplockat och städat och hjärnan börjar funka normalt igen. Stort tack till alla er som stannade kvar och hjälpte till att röja och till Pär och Pär som ställde upp med målningbedömning och cafeteria!
Skånecupen var min första turnering som "huvudarrangör" och oifrånkomligen är det så att det finns saker som vi kan göra bättre, både med 40k turneringen och arrangemanget som helhet.
Jag har tänkt på lite saker som vi kan förbättra till nästa år. Fyll gärna på med mer feedback och komentarer.
Misisons. det verkar överlag som om vårt sätt att se på missions fick ett ganska varmt välkomnande, dock var de onödigt klyddigt skrivna. (en anledning till detta kan vara att när jag första gången skrivit klart och sparat alla missions på DMFs dator vänder jag ryggen till var på datorn loggar ut och allt som sparats på skrivbordet försvinner, det kan därför ha gått lite väl snabbt när jag tvingades skriva om dem). Nästa gång tror jag dock att jag kommer att försöka få upp lite mer poäng på sekundärobjektivet, och även lägga till ett tredje objektiv. Vad tyckte folk förresten om twisten att sätta max 30 modeller på planen i DoW?
Tid. 3h kändes väldigt lagom och jag tror inte att vi tvingades bryta en enda match innan runda 5, kanske hade man kunnat klippa en kvart per match för att starta lite senare på morgonen.
Komp. Tyvärr slog vårt kompseedningssystem inte igenom fullt så mycket som vi hoppats (jag tänker ffa på stackars tobmeister som dag ett fick möta två armeer som tillsammans hade 2/3 av hans komppoäng). finns det något sätt man kan göra för att få kompen att få reellt utslag i matcherna utan att den direkt påverkar matchpoängen?
Målning. Jag satte inte målningoch försökte därför även låta bli att blanda mig i diskussioner i det enskilda fallet utan lämnade med varm hande över detta åt Pär. Dock tror jag att det var lyckat att anslå poängen under turneringen så att man kunde ta eventuella diskussioner innan slutresultatet kom.
Logistiskt: Jag undrar lite om folk tyckte att DMFs lokal var OK som sovplats. Anledningen till att vi valde att förlägga sovandet dit var att räddningstjänstens krav för att vi skulle få inhysa folk i salarna var minst sagt krångliga (detta hängde ihop med att salarna låg på andra våningen). Stor eloge till Herr B som roddade cafeterian hela helgen, dock var det lite dålig uppslutning på frukosten från 40kfolkets sida. Bakfylla eller dålig information? Vidare var det inte helt optat att vi inte kunde erbjuda dusch på lördagmorgonen då jag anar att man känner sig lite skabbig efter att ha sovit på lokalen / i husvagn.
Avslutningsvis vill Jag, Pelle och Mano tacka alla som kom för en superhelg, jag hoppas att ni har haft lika kul som vi har, och om ni inte har det bara säg till så försker vi göra det bättre nästa gång!
Skånecupen var min första turnering som "huvudarrangör" och oifrånkomligen är det så att det finns saker som vi kan göra bättre, både med 40k turneringen och arrangemanget som helhet.
Jag har tänkt på lite saker som vi kan förbättra till nästa år. Fyll gärna på med mer feedback och komentarer.
Misisons. det verkar överlag som om vårt sätt att se på missions fick ett ganska varmt välkomnande, dock var de onödigt klyddigt skrivna. (en anledning till detta kan vara att när jag första gången skrivit klart och sparat alla missions på DMFs dator vänder jag ryggen till var på datorn loggar ut och allt som sparats på skrivbordet försvinner, det kan därför ha gått lite väl snabbt när jag tvingades skriva om dem). Nästa gång tror jag dock att jag kommer att försöka få upp lite mer poäng på sekundärobjektivet, och även lägga till ett tredje objektiv. Vad tyckte folk förresten om twisten att sätta max 30 modeller på planen i DoW?
Tid. 3h kändes väldigt lagom och jag tror inte att vi tvingades bryta en enda match innan runda 5, kanske hade man kunnat klippa en kvart per match för att starta lite senare på morgonen.
Komp. Tyvärr slog vårt kompseedningssystem inte igenom fullt så mycket som vi hoppats (jag tänker ffa på stackars tobmeister som dag ett fick möta två armeer som tillsammans hade 2/3 av hans komppoäng). finns det något sätt man kan göra för att få kompen att få reellt utslag i matcherna utan att den direkt påverkar matchpoängen?
Målning. Jag satte inte målningoch försökte därför även låta bli att blanda mig i diskussioner i det enskilda fallet utan lämnade med varm hande över detta åt Pär. Dock tror jag att det var lyckat att anslå poängen under turneringen så att man kunde ta eventuella diskussioner innan slutresultatet kom.
Logistiskt: Jag undrar lite om folk tyckte att DMFs lokal var OK som sovplats. Anledningen till att vi valde att förlägga sovandet dit var att räddningstjänstens krav för att vi skulle få inhysa folk i salarna var minst sagt krångliga (detta hängde ihop med att salarna låg på andra våningen). Stor eloge till Herr B som roddade cafeterian hela helgen, dock var det lite dålig uppslutning på frukosten från 40kfolkets sida. Bakfylla eller dålig information? Vidare var det inte helt optat att vi inte kunde erbjuda dusch på lördagmorgonen då jag anar att man känner sig lite skabbig efter att ha sovit på lokalen / i husvagn.
Avslutningsvis vill Jag, Pelle och Mano tacka alla som kom för en superhelg, jag hoppas att ni har haft lika kul som vi har, och om ni inte har det bara säg till så försker vi göra det bättre nästa gång!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Re: Utvärdering Skånecupen
Jag är nog egentligen bara ovan do-or-die grejen med huvud-objektivet, men lite fläskigt kändes det med 10p.
Lokalen funkade som sovplats, speciellt med tillgången till alla brädspel. Men nu hade jag turen att sova i ett litet rum. Frukosten hade jag inte hört ett ord om, hade varit himla gott dock
Grym start iaf Johan!
Lokalen funkade som sovplats, speciellt med tillgången till alla brädspel. Men nu hade jag turen att sova i ett litet rum. Frukosten hade jag inte hört ett ord om, hade varit himla gott dock
Grym start iaf Johan!
Tyckte det mesta funkade väldigt bra. Grymt jobbat!
DMF som sovlokal är ok, men duschar hade som sagt varit trevligt.
Det var lite för lätt att ta 20-0. Men det kan säkert lösas med dina idéer om fler olika objektiv och mer poäng på de sekundära objektiven. Jag hade tyckt det vore trevligt med någon form av skala på VP. Så att man åtminstone behöver vinna med typ 800 poäng för att få 20-0. Har man en skala slipper det bli lika surt om man precis missar gränsen också.
Kompseedning, hur användes den?
DMF som sovlokal är ok, men duschar hade som sagt varit trevligt.
Det var lite för lätt att ta 20-0. Men det kan säkert lösas med dina idéer om fler olika objektiv och mer poäng på de sekundära objektiven. Jag hade tyckt det vore trevligt med någon form av skala på VP. Så att man åtminstone behöver vinna med typ 800 poäng för att få 20-0. Har man en skala slipper det bli lika surt om man precis missar gränsen också.
Kompseedning, hur användes den?
- speedfreek
Tanken var att det skulle vara lätt att få 20-0 och att skalan bara skulle vara några få steg mer än vinst-lika-förlust. Detta är en gammal fin tanke från 90-talets LinCon, där man kunde mysa och ha det trevlit och ändå vinna turneringar, utan att ha en hetsig jakt på VP hela tiden. (tack Tommy och Håkan)
Väldigt många skulle hamna på samma poäng och kompseedningen skulle ta ut sin rätt.
(alla arméer hade en siffra 1-43, som användes när det var lika i poäng)
Sen blev vi av med våra nyskrivna missions och hittade på sekundära missions till när vi skrev om dem fredag kväll.
Plötsligt kunde det bli en massa olika resultat och seedning med komp blev aldrig riktigt av...
Väldigt många skulle hamna på samma poäng och kompseedningen skulle ta ut sin rätt.
(alla arméer hade en siffra 1-43, som användes när det var lika i poäng)
Sen blev vi av med våra nyskrivna missions och hittade på sekundära missions till när vi skrev om dem fredag kväll.
Plötsligt kunde det bli en massa olika resultat och seedning med komp blev aldrig riktigt av...
Det är lite roligt att er tanke är exakt rakt motsatt mot Egges på Rydcon där det skulle vara grymt svårt att få 20-0 och varje liten poäng räknades. Trots att det dessutom var kompfritt verkar det lustigt nog vara en av de medverkandes favoritturneringar vad gäller mysighet. Personligen menar jag att ert system skapar många matcher som ges upp i förtid eller i andra sidan spektrat att jämna matcher blir massakrer tack vare enstaka tärningsslag sista rundan vilket ger mer irritation istället för mindre. Men variation är bra, och att ni får testa det ni tror på som arrangörer är ännu bättre.speedfreek skrev:Tanken var att det skulle vara lätt att få 20-0 och att skalan bara skulle vara några få steg mer än vinst-lika-förlust. Detta är en gammal fin tanke från 90-talets LinCon, där man kunde mysa och ha det trevlit och ändå vinna turneringar, utan att ha en hetsig jakt på VP hela tiden. (tack Tommy och Håkan)
Tyckte det var kass att sovningen flyttades, DMF-lokalen är rätt sunkig. Förstår att det inte är ert fel (och att Lund måste ha rekord i byråkrati), men det kunde nog upptäckts tidigare och meddelats.
Spellokalerna är kanon. Borden var bra, gillar mycket terräng, men de var något ojämna, och ibland något plottriga. Sa jag att jag gillar mycket terräng?
Missions var bra i grund (förutom poängräkningen, som sagt). Contestningen blev onödigt komplicerad, men det pratade jag med Johan om på plats (det var han som frågade!).
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."
"Never tell me the odds."
Jag gillar inte fullt ut do or die systemet. 300 pts skillnad på VP är en bra gräns för en mindre vinst men total massaker för VP? Åtminstone ett steg till borde kunna utnyttjas där. Det måste kännas värt att kämpa för poängen.
Dito med objektiv. Att hålla ett objektiv för att få full pott är tungt. Jag tror att det skulle gå och se runda 3 vem som får 20-0 i majoriteten av matcher och det gör resten av rundorna klart tråkigare.
Dock tycker jag detta med primärt och sekundärt objektiv är sjukt trevligt och bra. Jag tror man även skulle kunna öka på det systemet.
Objektiv 1: Ta ett objektiv mer än motståndaren i slutet på runda 3: 2 pts
Objektiv 2: Ta ett objektiv i slutet av spelet: 4 pts
Objektiv 3: Ta två objektiv i slutet av spelet: 4 pts
Objektiv 4: De två enheterna du har hemligt valt är döda: 4 pts
Objektiv 5: Du har förlorat två närstridsrundor: 2 pts
Objektiv 6: Ta 300 VP mer än motståndaren: 4 pts
(Möjligt till RydCon)
Jag tror det kan bli så att det är så här utvecklingen kommer bli inom 40k. Mer objektiv istället för att räkna på VP för att ta poäng.
Min kritik måste även tas med en nya salt då jag har precis tvärtemot den inställningen till 20-0 som ni har.
Jag tar hellre variationen än att alla gör som mig.
Mkt trevligt var det! Tackar!
Edit: Såg precis Björns post:

Dito med objektiv. Att hålla ett objektiv för att få full pott är tungt. Jag tror att det skulle gå och se runda 3 vem som får 20-0 i majoriteten av matcher och det gör resten av rundorna klart tråkigare.
Dock tycker jag detta med primärt och sekundärt objektiv är sjukt trevligt och bra. Jag tror man även skulle kunna öka på det systemet.
Objektiv 1: Ta ett objektiv mer än motståndaren i slutet på runda 3: 2 pts
Objektiv 2: Ta ett objektiv i slutet av spelet: 4 pts
Objektiv 3: Ta två objektiv i slutet av spelet: 4 pts
Objektiv 4: De två enheterna du har hemligt valt är döda: 4 pts
Objektiv 5: Du har förlorat två närstridsrundor: 2 pts
Objektiv 6: Ta 300 VP mer än motståndaren: 4 pts
(Möjligt till RydCon)
Jag tror det kan bli så att det är så här utvecklingen kommer bli inom 40k. Mer objektiv istället för att räkna på VP för att ta poäng.
Min kritik måste även tas med en nya salt då jag har precis tvärtemot den inställningen till 20-0 som ni har.
Mkt trevligt var det! Tackar!
Edit: Såg precis Björns post:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag gillade uppdragen. Man får tänka och spela lite annorlunda visserligen. Helt rätt att ha med killpoints som primärt och sekundärt uppdrag, femte upplagan och dess codexar är gjorda för det. Killpoints balanserar upp fördelarna med att ha många billiga fordon.
Också bra med mycket terräng. Hellre för mycket än för lite.
Vet inte riktigt om jag tyckte VP-räkningen var bättre eller sämre än den traditionella modellen men i tre av fem matcher slapp vi i alla fall matematikfasen och bara det är ju en fördel.
Ett administrativt tips är att göra matchningarna till fjärde matchen på lördagkvällen och sätta upp listan så att man slipper stressa på morgonen när man kanske är lite seg. Dessutom kan tidiga spelare börja direkt när de kommer och dra ner på förseningarna.
Stort tack till arrangörerna!
Också bra med mycket terräng. Hellre för mycket än för lite.
Vet inte riktigt om jag tyckte VP-räkningen var bättre eller sämre än den traditionella modellen men i tre av fem matcher slapp vi i alla fall matematikfasen och bara det är ju en fördel.
Ett administrativt tips är att göra matchningarna till fjärde matchen på lördagkvällen och sätta upp listan så att man slipper stressa på morgonen när man kanske är lite seg. Dessutom kan tidiga spelare börja direkt när de kommer och dra ner på förseningarna.
Stort tack till arrangörerna!
- speedfreek
Att matchningen till söndagmorgonen inte gjordes redan på kvällen var enbart för att jag var på familjemiddag.
Det var grymt trevligt det med, och min brorsdotter kan både sitta upp och göra pruttljud...
Det var grymt trevligt det med, och min brorsdotter kan både sitta upp och göra pruttljud...
Tackar för turneringen!
Alltid bra att fler arrar så att inte samma tvingas varje gång. Mysigt och trevligt som de flesta verkar tycka.
Subjektiva saker att påpeka är:
* Contestreglerna bör vara enklare.
* Do or Die är inte till min smak (Högst subjektivt)
* Kompen bör påverkar matchresultatet, visst finns det varianter av detta men beroende på hur hårda listor man mött skall påverka.
Positivt:
* Gött med rejält med terräng. Jag spelar skyttelista men vafan nakna Fjantasybord är bara tråkigt.
* Fiket riktigt bra!
* Patriks grill.
* Mycket mer....
Hoppas ni vill arrar mer, ni gjorde det riktigt bra.
/Hylander
Alltid bra att fler arrar så att inte samma tvingas varje gång. Mysigt och trevligt som de flesta verkar tycka.
Subjektiva saker att påpeka är:
* Contestreglerna bör vara enklare.
* Do or Die är inte till min smak (Högst subjektivt)
* Kompen bör påverkar matchresultatet, visst finns det varianter av detta men beroende på hur hårda listor man mött skall påverka.
Positivt:
* Gött med rejält med terräng. Jag spelar skyttelista men vafan nakna Fjantasybord är bara tråkigt.
* Fiket riktigt bra!
* Patriks grill.
* Mycket mer....
Hoppas ni vill arrar mer, ni gjorde det riktigt bra.
/Hylander
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
the godfather
jag skulle kunna skriva en sida full om vad jag tyckte om lottningen, men det vet ni om så jag skippar det.
ni får istället
istället ser vi på övrigt:
bra mission - fast 2 dawn of war är jättetrist.
bra luft runt borden - bara 5 bord i varje rum, gothcon hade minst haft 8 i likadana salar.
bra kiosk - goda bullar
bra patrik - kan vi inte ge killen gratis inträde i alla framtida konvent för det han fixar :p
bra arr - lätt att få tag på om man behövde säga nåt/fråga
övrigt, kan vi inte skriva in hur contesting funkar i swefaq, så är det likadant överallt, så kan man typ ta med "contesting" som specialregel i alla missions på turneringar som använder det. det är jättejobbigt att åka på massa konvent och alla har sina egna contestingregler. rydcon ska vi inte ens nämna här :p
vad det gäller att claima quarters så är det bästa alternativet att gå på majoritet, och om det inte kan ses direkt så avgör slumpen om var de står.
ni får istället
istället ser vi på övrigt:
bra mission - fast 2 dawn of war är jättetrist.
bra luft runt borden - bara 5 bord i varje rum, gothcon hade minst haft 8 i likadana salar.
bra kiosk - goda bullar
bra patrik - kan vi inte ge killen gratis inträde i alla framtida konvent för det han fixar :p
bra arr - lätt att få tag på om man behövde säga nåt/fråga
övrigt, kan vi inte skriva in hur contesting funkar i swefaq, så är det likadant överallt, så kan man typ ta med "contesting" som specialregel i alla missions på turneringar som använder det. det är jättejobbigt att åka på massa konvent och alla har sina egna contestingregler. rydcon ska vi inte ens nämna här :p
vad det gäller att claima quarters så är det bästa alternativet att gå på majoritet, och om det inte kan ses direkt så avgör slumpen om var de står.