Det här är nog ett nytt argument faktiskt.DHettNeck skrev:Det viktigaste med kompmallen (komp över huvud taget) är inte att balansera codexarna, eller skapa variation på samma kompnivå. Nej det viktigaste är att den skapar variation mellan okompat, tröskel 25 och tröskel 60 (bara exempel).
Kompen ska alltså skapa variation på upplägg av turneringar och vad spelarna väljer att ta med sig för typ av listor till dessa.
@ 3Lgo. Som du säkert märkt är jag kritisk till kompen och hur den tillämpas. För något år sedan så var jag på gång att acceptera hur kompen appliceras och delvis köpa konceptet. Sedan dess så upplever jag att användandet av mallen börjat spreta igen och den tänkte "utjämningseffekten" blivit mindre eller ingen alls i vissa fall. Då faller många av de argument som tidigare använts av kompförespråkarna.
När sedan nya namn dyker upp och ifrågasätter kompen och möts av klappar på huvudet och kommentarer som "detta har vi redan diskuterat till leda" så känner jag igen hur jag själv blev bemött av 40K Sverige när jag började arrangera kompfria-turneringar. Det talades t.o.m av bojkott av ex. LinCon 2006 RoE för att vi ville göra något annat än vad som varit tidigare. Det gick så långt att LinCon ledningen beslutade att genomföra två olika turneringar i 40K det året.
Nu har det svängt och fler kan tänka sig att ex. spela med RoE upplägg och annat kompfritt. Det är bra men det har inte varit friktionsfritt att genomföra. Vi har ett mer varierat urval av turneringar idag. Men hade vi som ifrågasätter kompen tystnat så tror jag att turneringarna likriktats mer och mer och det hade varit synd. Eller?