Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av DHettNeck »

Nefrums skrev:sanolikheten att man slår en 6a ligger faktiskt närmre 18% än de 16.67% som man kan tro, i alla fall gör den det för tärningar med rundade hörn och urgröpta prickar..
Haha, har du faktiskt gjort en empirisk studie på detta ;) Känns som att en ökning med 1,33% är mycket för snedvikten, men 17%är det säkert iaf.

@Klus
Tror att du behöver läsa lite allmän sannolikhetsteori eller dylikt. Universum bryr sig faktiskt inte om vad du slår för tärningar :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag trodde det var större chans för ettor med GW-tärningar, inte sexor. att de rullar bättre och vakuumet i hålen ska få lite av en sugande effekt. och eftersom sex hål är fler än ett (i de flesta fall, jag är ingen teoretiker så jag har ingen aning om det finns tillfällen i teorin då 1<6) så har sexan mer "sugkraft" och ettan blir ett mer sannolikt utfall.

men tillbaka till den riktiga offtopic-diskussionen.
att du har slagit två sexor på hive guards innan påverkar inte sannolikheten att få fler sexor senare mer än att du har slagit en fyra och en tvåa innan. att du slagit 70 sexor i rad är juh exakt lika sannolikt som att första slaget var en trea, andra en etta, tredje en trea, fjärde en sexa, femte en sexa osv osv... att få 70 sexor på rad är högst osannolikt, men inte mer osannolikt än att varje tärning får ett specifikt utfall.

varje tärning kommer få ett utfall (även om vi gärna slår om tärningar som hamnat i terräng eller på våra fina plastklumpar) och varje serie utfall är alltid lika sannolikt som en annan specifik serie av utfall på lika många exakt identiska tärningar av samma antal.
Ja' än't bittä'!

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Sluta jönsa er och diskutera kompmallen istället. Ingen av er är nåt vidare bra på spelet ändå, förutom kanske Jeppa, så släpp diskussionen om tärningar då den uppenbarligen inte hjälper era självmål att bli best in the värld on 40k.
När jag var ung slog vi en tärning och hoppades det gick bra, inte satt vi och räknade sannolikhet. Jävla päron, stryk borde ni ha som blandar in sån skit i spelet.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

En tervigon ligger ganka bra i komp som det är nu.
Lite eskalerande minus mår de bra av, precis som allting annat och kanske lite mer.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är bissart att trygon och mawlock ger nästan samma komp.,. den ena är ganska bra den andra är ricktigt kass...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det är fan inte kul att vara tvungen att hålla med Jeppa jämt.
Kan du inte tycka något som är helt fel lite oftare.

Men ingenting som kan contesta vad som helst och har 6W T6 är "riktigt kass", men bra mycket sämre än en Trygon är det verkligen.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

DHettNeck skrev: @Klus
Tror att du behöver läsa lite allmän sannolikhetsteori eller dylikt. Universum bryr sig faktiskt inte om vad du slår för tärningar :P
Jag har läst nog med sannolikhet, det handlar bara om att jag ifrågasätter och vill förstå istället för att blint lyda boken utan att förstå logiken.
Men den här tråden är helt klart fel ställe att ta upp denna frågan på det har ni rätt i.
"Universum bryr sig faktiskt inte om vad du slår för tärningar"
Det här var precis vad jag sa till dig bara att jag formulerade mig annorlunda :P

i allmänhet tycker jag ändå att snitt är betydligt mycket bättre att använda under matcher, det är mycket lättare att när man slår 20 attacker att räkna med att man ska få 10 träffar. Och när man slår 4attacker 6+ så kan man räkna med att man har iaf över 50% chans att få in en träff och alltså har oddsen på sin sida, för det räcker iaf för mig för att avgöra ett val.

Har i övrigt hört rykten om att chessex tärningarna (ganska vanliga inom warhammer, 36st 12mm tärningar i en burk)
ska slå extra många 5or och 6or, det var en artikel nånstans där dom hade testat att slå dem typ en miljon gngr och fått fram att det var mycket fler 5or och 6or än vad det borde vara.
Hittar tyvärr inte länken nu men ska försöka leta reda på den.

Ang mawlocen så är den totalt värdelös som svenska faqn är nu, har spelat med dem mot kompisar med vettiga regler och den är inte alls obalancerad med sin s6 ap4 platta som scattrar minst 2" om man inte får hit, det är ju som att skjuta med ett vanligt barrage vapen, bara att man får skjuta den 1-3 gånger beroende på vad man slår på reservslaget och hur modig man är. Sen att det kommer upp ett monster där är ju bra, men då hade man ju hellre haft trygonen där som är märkbart mycket bättre på att slåss, får skjuta och inte mishapar.
Tycker det är väldigt fjantigt faktiskt att den inte ska få använda sin unika special rule.

Oavsett komp kommer nog ingen använda den ändå sålänge reglerna för den är som de är.
Trygon är det som gäller om man vill ha nån står mask med.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Jacke

Inlägg av Jacke »

Med tanke på att GW:s Nid FAQ bör dyka upp rätt snart, så kanske det inte är så stor idé att fiffla med kompmallen förrän vi fått klarhet i lite saker.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Ang mawlocen så är den totalt värdelös som svenska faqn är nu, har spelat med dem mot kompisar med vettiga regler och den är inte alls obalancerad med sin s6 ap4 platta som scattrar minst 2" om man inte får hit, det är ju som att skjuta med ett vanligt barrage vapen, bara att man får skjuta den 1-3 gånger beroende på vad man slår på reservslaget och hur modig man är. Sen att det kommer upp ett monster där är ju bra, men då hade man ju hellre haft trygonen där som är märkbart mycket bättre på att slåss, får skjuta och inte mishapar.
S6 AP2. Och om man börjar med den på plan (eller om det är Dawn of War) behöver man inte slå några reservslag, den kommer automatiskt upp i runda 2.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Har tuggat igenom hela tråden nu, 30 sidor tar lite tid. Har lite åsikter och andra tankar.

Har någon lyckats komma på ett sätt nids kan hantera fordon på som minte involverar hive guards? dvs puttar ned alla listor till komp <40. Enligt mig finns i codex en 2 (3) vettiga enheter som kan plockla itu bilar, zoans, HG och (tyrrfex).

Att slå sönder bilar i cc är inte ett bra vis, man kan som bäst hoppas på att komma fram till bilarna runda 3-4 och då har dessa redan pangat bort allt som skulle kunna antingen ta sönder dem eller scora.

Så nu när hive guards är kompade som de e (visst det är en skitbra enhet), har någon satt sig ned och försökt skriva en nidlista som skulle kunna mäta sig med mechat på samma komp? Vet inte exakt hur mk AV det går att klämma in på komp ~40-50 men 3x3 HGs blir det inte, iaf inte om man vill andra vettiga saker och inte bara hivetyranter och rippers.

+4 komp på warrs som det finns catalyst i armen känns lite obefogat. catalysten i sig är redan hårt kompad då den gör tervigonen dyr. hur ofta skjuter man något annat än inst death/ap 1-2 på warrs? visst e warrs bra och bättre med FnP men det blir inte mongonobs av dem. De är redan långsamma och det går inte att allokera bort allt som flyger deras väg. skulle någon hoppa in i en klunga på 10 st med FnP och dubbla svärd så får man helt enkelt lära sig den hårda vägen att det e bättre att skjuta dem.

Tervigonen gör inte så mkt efter runda 3 mer än springer runt och är synapsecreature/caster. I ovanliga fall får den kräka 3 ggr men oftast 1 eller 2. Summerisk matte funkar inte för att säga hur den kommer prestera. Den matten förutsätter att mamman kommer kunna föda runda 1-5 fast med minskande mängd. Realistiskt snitt att räkna på vad den föder per match ligger runt 14-15st. Efter det lär den ha kräkt slut eller dött.
1 kräkning 44%
2 kräkningar 31%
3 kräkningar 14%
4 kräkningar 6%
5 kräkningar 3%
6 kräkningar 1.4%
(Siffror inte exakta, snarare mellan tummen och pekfingret, men borde komma ganska nära sanningen.)
I närstrid e den meh som bäst. En nob med klo har en god chans 1v1. Att uoppgradera e det inte värt, så mkt bättre blir den inte.
Har någon tagit killpoints i åtanke när kompen för denna enhet sattes?

Imo känns de flesta saker hårt kompade om man lägger till mosnter kompen på slutet. Visst, nidzilla var sjukt trist att möta/spela men nu kan man inte ha mer än 2-3 st utan att hamna väldigt långt ned. Monstren e ju trots allt nidsens svar på fordon. Hur skulle det vara att bara ha 2-3 fordon för IG? Ok, dålig jämnförelse men ngt åt det hållet lutar det.

Sörsta problemet jag ser med kompen som den står nu är synapsen. Det e typ samma sak med nids som med necrons. Döda synapsen så dödar du armén (tänk phaseout). I en arme på 1750p vill man ha minst 3 helst 4+ synapse creature. Valen som finns är warrs, terv, tyrants, prime och trygon prime. Av dessa är det 3 som är värda poängen de kostar. Terv, prime och warriors, vettigt i 1750 kan väl vara 2 terv(en hq en troop), 1 prime, en 4-5 warrs. Med dessa kan du täcka upp deploymentzonen. Prioblemet e bara att komp poängen blir skyhög. Att kombinera behovet av synaps med behovet av att kunna hantera mech går inte under 40-50 i komp. Iaf inte om du vill ha en lista som skall kunna mäta sig med andra listor(det e väl inte syftet med kompen att man skall tvingas fylla ut listan med skräp för att få in saker man kan använda?).

Aja det var en massa gnäll inser jag nu när jag tittat igenom allt. Men ventilera e ju alltid tillåtet. Vi får se hur olika listor placerar sig i kommande turneringar. Kompen e ju inte till för att göra enheter ospelbara, utan för att balansera GW:s misslyckanden. Har jag medhåll från någon eller e jag helt ut e och cyklar?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar